Automobiļa ērtuma balsts - psiholoģiskais komforts

FOTO: Publicitātes foto

Aizvien nozīmīgāku lomu mūsu ikdienā iegūst mobilitāte, mēs vairāk un vairāk laika pavadām mašīnā, un tas nozīmē, ka mainās arī mūsu prasības pret automobili kā vidi, kurā uzturamies. Šīs izmaiņas vistiešākajā mērā ietekmē arī autoražotājus, jo viņi ir tie, kam jānodrošina, lai automobiļa vadītājs pie stūres vienmēr būtu koncentrējies, bet vienlaikus arī mierīgs, atslābinājies un pēc smagas darba dienas pat varētu atpūsties.

Mēs ikdienā bieži lietojam jēdzienu “komfortabls auto”. Tomēr mūsdienās ar to jau vairs neapzīmē tikai mašīnas fizisko īpašību kopumu. Gadu gaitā ir ievērojami pieaudzis gan automobiļu skaits uz ceļiem, gan arī agresivitātes izpausmes ikdienas satiksmē. Izplatītas un aizvien pieejamākas kļūst dažādas atbalsta tehnoloģijas, un pie apvāršņa redzams jau pa kādam daļēji vai pat pilnībā autonomam automobilim, kā dēļ ar komfortablu vadītāja sēdekli jau sen vairs nepietiek.

Uzdevums celt automobiļa komforta līmeni nav no vieglajiem, tādēļ autoražotājiem nākas izmantot visus pieejamos līdzekļus. Piemēram, Citroën, kam ir vairāk nekā simts gadu pieredze autobūves industrijā, izmanto tā dēvēto psiholoģisko komfortu, lai cīnītos pret automašīnas pasažieru stresu un nogurumu. Franču autoražotājs pārdomāti kombinē plašu salonu ar viedām atbalsta sistēmām, lai mazinātu psiholoģisko slodzi, ko parasti uz saviem pleciem nes autovadītājs.

FOTO: Publicitātes foto

Mērķis pasargāt vadītāju no lieka, nevajadzīga satraukuma, nodrošinot viņa psiholoģisko komfortu, nav kompānijas jaunāko laiku iegriba. Piemēram, tiklīdz Citroën sāka masveida autoražošanu, tā kļuva par vienu no pirmajām kompānijām, kas autobraucējus nodrošināja ar lietošanas pamācību, lai viņi zinātu visu par iegādāto automobiļu lietošanu, vadīšanu un uzturēšanu.

Visa pamatā - gaisma

Viens no svarīgākajiem elementiem, kas mašīnā veido mājīgu vidi un līdz ar to arī psiholoģisko komfortu, ir salona apgaismojums un atmosfēra. Pareizi izvēlēts apgaismojums spēj pozitīvi ietekmēt vadītāja noskaņojumu, veicināt mieru, kas jo īpaši svarīgi ir uz ceļiem un situācijās ar ļoti intensīvu satiksmi. Citroën, starp citu, laba apgaismojuma brīnumainās spējas, lai uzturētu vadītāju nosvērtu un labā noskaņojumā, sāka izmantot krietni senāk, nekā daudzi spēj iedomāties. Piemēram, 1955.gada modelim DS priekšējie jumta balsti apzināti bija izgatavoti tik šauri, cik iespējams, lai caur vējstiklu salonā ieplūstu maksimāli daudz gaismas.

FOTO: Publicitātes foto

Nedaudz vēlāk modelim XM jau bija 13 logu sekcijas, lai tiem, kas atrodas mašīnā, nekad netrūktu gaismas. Konceptuālajam automobilim Citroën Xanae, kurš dienas gaismu ieraudzīja 1994.gadā, savukārt bija uz augšu izstiepts vējstikls, un tas virs priekšējiem sēdekļiem savienojās ar stikla jumtu. Gaismas ieplūšanai salonā tādējādi vairs nebija šķēršļu.

Kopš tā laika franču ražotājs bez mitas ir darbojies šajā virzienā, tādēļ arī tā moderno laiku automobiļiem, piemēram, C3, C4 Space Tourer un C4 Cactus ir stikla jumts, kas stiepjas līdz pat aizmugurējiem sēdekļiem. Dabisko gaismu papildina atturīgi, pārdomāti izvietoti apgaismes elementi un gaisīgi apdares materiāli, bet noslēdzošos akcentus unikālas atmosfēras radīšanā dod smaržīgi gaisa atsvaidzinātāji. Un tas ir veids, kā ar gaismu un krāsām var mazināt vadītāja nogurumu un rūpēties par viņa komfortu.

Viens no labākajiem piemēriem, kas uzskatāmi parāda, ko Citroën vēlas panākt, ir C4 Cactus ar jaunā stila interjeru. Jauni materiāli, plašums interjerā, digitālās funkcijas ar intuitīvi lietojamiem kontrolieriem bija šā modeļa īpašības, ko 2015.gadā pamanīja un atzinīgi novērtēja autobūves industrijas eksperti trīsdesmitajā Starptautiskajā Parīzes automobiļu festivālā (International Paris Festival of automobiles). Ekspertu skatījumā skaistākais salons tobrīd bija tieši automobilim Citroën C4 Cactus.

Nevis traucēt, bet palīdzēt

Psiholoģiskais komforts nav nošķirams no vadītāja atbalsta sistēmām. Automobilis, kurš spēj patstāvīgi monitorēt tuvējo apkārtni, atpazīt šķēršļus un palīdzēt vadītājam no tiem izvairīties, ir iekšējā miera sajūtas pamatā.

Jau 20 gadus senā pagātnē franču ražotājs kā pirmais autobūves uzņēmums Eiropā modeļos C4, C5 un C6 piedāvāja sistēmu, kas brīdina par neapzinātu izbraukšanu no joslas. Šīs sistēmas darbības balsts bija infrasarkano staru sensori, kas novērtēja mašīnas pozīciju joslā. Ja automobilis šķērsoja kādu no sadalošajām joslām, vadītāju par to brīdināja vibrācijas sēdeklī.

FOTO: Publicitātes foto

Starp sistēmām, kas laika gaitā izpelnījušās vadītāju atzinību, ir arī projekcijas ekrāns (Head-Up Display jeb HUD) uz vējstikla. Tas izstrādāts, lai sniegtu vadītājam būtisku informāciju, neatstājot sliktu iespaidu uz redzamību.

Šīs sistēmas nav vienīgās, kas autobraucējam ļauj justies pārliecinātam un drošam. Autonomā ārkārtas bremzēšanas sistēma, adaptīvā kruīza kontrole, aklo zonu monitorēšanas sistēma, riepu spiediena monitorēšanas sistēma, asistents ērtai gaitas sākšanai pret kalnu, pusautomātiskā parkošanās sistēma un automātiskā gaismu pārslēgšana ir moderna automobiļa aprīkojums, kas mazina vadītāja stresu.

Būtiski gan, lai pieejamās tehnoloģijas ne vien perfekti darbojas, bet ir arī vienkārši un droši lietojamas. Moderno autoražotāju uzdevums tādējādi nav no vieglajiem: inovācijām ir jābūt, taču tās nedrīkst traucēt; gādājot par fizisko komfortu tiem, kuri brauc no punkta A uz punktu B, ir jānodrošina arī braukšanas prieks un vēlme mašīnā kāpt atkal un atkal, lai ļautos piedzīvojumiem uz iecienītākajiem ceļiem.

Uz augšu