Zemes jaunais “mini mēness” varētu būt 60. gados kosmosā palaista raķete (1)

Foto: Catalina Sky Survey

Zeme pavisam nesen ir ieguvusi jaunu, nelielu Mēnesi, tomēr astronomi uzskata, ka tas ir cilvēka roku darbs.

Pirmo reizi šo objektu identificēja Katalīnas debesu novērošanas programmas astronauti jau šā gada februārī. Tas izskatījās pēc tādas kā gaismas bultas debesīs, vēstīts izdevumā "Live Science".

Pašlaik tas neatrodas Zemes orbītā, bet gan blakus tai. Orbītā tas ieies uz kādu brīdi vēl šogad, bet tad atkal sāks apriņķot Sauli.

Sākotnēji astronomi pieņēma, ka tas ir asteroīds, un nodēvēja to par “2020 SO2”. Izskatījās, ka to uz laiku ir “sagrābusi” Zemes gravitācija, kas nav nekas neparasts. Zemes tuvumā dažreiz parādās līdzīgi mini mēneši. Tas ir dabisks process, mūsu planētai kustoties kosmosā.

Tomēr daži novērotāji tagad saka, ka šis objekts nav veidojies dabiskā ceļā, bet gan ir 1960. gados izveidots mākslīgi. Tiesa, viennozīmīgi vēl tas nav pasakāms.

Lieta tāda, ka “2020 SO2” orbīta ap Sauli ir ļoti līdzīga Zemes orbītai. Tādi objekti reizēm iepeld Zemes gravitācijas laukā un kādu laiku atrodas mūsu planētas orbītā. Pastāv daudzi dabiski asteroīdi, ar kuriem tieši tā ir noticis, un zināms, ka līdzīgi var uzvesties arī dažas raķešu daļas.

Izanalizējot “2020 SO2” tagadējo virzību un ar datorsimulāciju palīdzību ekstrapolējot to uz objekta virzības pagātni, zinātnieki noskaidroja, ka pēdējo reizi objekts Zemi apriņķoja 1966. vai 1967. gadā. Tas varētu nozīmēt, ka tad tas tika palaists Zemes orbītā. Vai arī tas tur tomēr nonāca dabiskā ceļā?

Izšķirt šīs abas iespējas ir sarežģīti. Astronomijas amatieris Šons Dīns rakstīja, ka objekts, visticamāk, ir radies dabiskā ceļā, tomēr NASA Zemei tuvo objektu izpētes centra direktors Pols Čodass ziņu aģentūrai “CNN” pastāstīja, ka objekts noteikti ir misijas “Surveyor 2” raķete, ka kosmosā tika palaista 1966. gada 20. septembrī.

Kāds cits astronomijas amatieris Tonijs Dunns izveidoja objekta trajektorijas simulāciju, atklājot, ka decembrī un februārī tas nonāks ļoti tuvu Zemei. Iespējams, tad varēs iegūt vairāk informācijas par to.