Mākslīgais intelekts pret spēka struktūrām: atpazīšanas tehnoloģija vēl nav gatava (4)

Protesti Baltkrievijā
TVNET/Meduza
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānšāviņš no video

Pagājušajā nedēļā lielu ievērību guva ASV dzīvojoša baltkrievu IT speciālista veidots video par to, kā ar moderno tehnoloģiju palīdzību iespējams atmaskot maskās ģērbtos Baltkrievijas spēka struktūru darbiniekus, kuri lieto spēku pret protestētājiem. Tagad video autors portālam "Meduza" atzinis, ka algoritms tomēr vēl neesot gatavs.

Andrejs Maksimovs pie miličiem un īpašo vienību darbiniekiem vērsās ar brīdinājumu: "Jūsu bērni skatīsies uz jūsu sejām brīdī, kad jūs pastrādājat pašus derdzīgākos noziegumus savā mūžā. Jums nav masku." 

Video bija parādīts, ka algoritms fotogrāfijās un video atpazīst maskās tērptos cilvēkus, salīdzinot tos ar zināmo drošībnieku datubāzi un identificējot pēc vārda, vecuma, adreses un citas personīgās informācijas.

"Ne sekundi nešaubieties, ka pēc dažiem īsiem gadiem jūsu bērni ieraudzīs šīs fotogrāfijas mūsdienu Baltkrievijas vēstures grāmatās [..] un uzdos pašu baismīgāko jautājumu jūsu dzīvē: "Tēt, kāpēc tu pats nedomāji?"" video sacīja Maksimovs.

Video pavisam tika identificēti astoņi cilvēki. Portāls "Meduza" pamanīja, ka "Telegram" kontā "Karateli Belarusi", kurā tiek publicēta spēka struktūru pārstāvju personīgā informācija, atrodami dati par septiņiem Maksimova video redzamajiem cilvēkiem. Vienu no vīriešiem nepareizi bija identificējis gan "Telegram" kanāls, gan arī Maksimovs, kurš par to vēlāk paziņoja video aprakstā.

Maksimovs sarunā ar "Meduza" atzina, ka vairāki video atspoguļotie  deanonimizācijas piemēri ir nevis algoritma veikums, bet gan no "Karateli Belarusi" ņemta informācija. Algoritms pagaidām neesot gatavs, un nav zināms, cik ilgu laiku prasītu tāda izveidošana, viņš sacīja.

"Mēs nebijām gatavojušies tik drīz parādīt savu projektu, taču pēkšņās [Lukašenko] inaugurācijas un vardarbības līmeņa eskalācijas dēļ mums bija jāizdara sarežģīta izvēle. Izlēmām, ka paātrinātā kārtībā jāparāda tas, kas mums ir. Mēs gribējām sapurināt spēka struktūras - likt saprast, ka visas vajadzīgās tehnoloģijas, lai viņus identificētu, jau pastāv, un ar laiku pilnīga identifikācija būs neizbēgama," teica Maksimovs.

Maksimovs ir baltkrievu videospēļu izstrādātājs, kurš dzīvo Kalifornijā, ASV. Savu karjeru viņš sāka kā 3D mākslinieks "Wargaming" Baltkrievijas birojā, bet pēc pārcelšanās uz Losandželosu sāka strādāt kompānijā "Naughty Dog", kur drīz vien tika paaugstināts līdz mākslinieciskā direktora amatam un strādāja pie spēlēm "Uncharted" un "The Last of Us". Viņa jaunākais projekts ir uzņēmums "Promethean AI", kas ar mākslīgā intelekta palīdzību ģenerē 3D saturu datorspēļu izstrādē.

Pie Baltkrievijas spēka struktūru atmaskošanas projekta viņš strādā kopā ar IT speciālistu grupu, kas lielākoties sastāv no baltkrieviem, kuri emigrējuši uz ASV. "Palīdz arī daži ārzemnieki," stāsta Maksimovs. "Pirmajās nedēļās, kad [Baltkrievijā] sākās viss šis murgs, es savācu naudu un nosūtīju to cilvēku atbalstam, bet drīz vien kļuva skaidrs, ka vajag darīt ko vairāk. Radās ideja nodarboties ar, lūk, šādu virtuālo aktīvismu."

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu