Rīgas ielās parādās reklāmas ar šaušalīgām ainām no Karabahas konflikta (4)

Jorens Jakovļevs
, Žurnālists/redaktors
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ekrānšāviņš no facebook.com/ Andris Bulis

Uz digitālās reklāmas ekrāniem Rīgā parādījušās reklāmas, kurās attēlotas vardarbīgas ainas no Kalnu Karabahas konflikta, apsūdzot Armēniju terorismā un civiliedzīvotāju slepkavošanā. 

Rīdzinieku uzmanību šonedēļ piesaistījuši vēstījumi uz reklāmas ekrāna Lāčplēša ielā - reklāmās attēlotas šaušalīgas ainas no aktīvā militārā konflikta Kalnu Karabahā starp Azerbaidžānu un Armēniju.

Ar reklāmas fotoattēliem sociālo mediju vietnē Facebook dalījies Dailes teātra aktieris Andris Bulis, kurš paudis sašutumu un nosodījumu par redzēto. 

Aktiera publicētajos attēlos redzams, ka vienā no reklāmas laukumiem attēloti asiņaini zīdaiņi un sagrautas ēkas; attēlu papildina uzraksts: “Armēnija, beidz mērķēt uz civiliedzīvotājiem!”, kā arī tēmturi "karabakhisazerbaijan" un "stoparmenianterrorism" (apturēt armēņu terorismu - angļu val.).

Reklāmu publicējusi mediju kompānija SIA Visual Media. TVNET rīcībā esošā informācija liecina, ka reklāmu, iespējams, apmaksājusi Latvijas azerbaidžāņu kopienas biedrības «Azeri» jauniešu nodaļa, kas vērsusies vairākās mediju aģentūrās, taču vismaz divas no tām atteikušās reklāmu publicēt, norādot, ka tā balansē uz naida runas robežas. 

"Visual Media" valdes loceklis Reno Grinbergs TVNET atteicās atklāt, kas apmaksājis šo reklāmu, bet norādīja, ka kompānija neuzņemas atbildību par reklāmas saturu.

“Atbilstoši Reklāmas likuma 10. pantam par reklāmas saturu atbild reklāmdevējs - persona, kas pati izgatavo un izplata reklāmu, vai persona, kuras uzdevumā un interesēs reklāmu izgatavo un izplata cita persona.”

Lai gan sākumā nekādas pretrunas pārraidītajā saturā uzņēmums nav saskatījis, pēc sabiedrībā saceltās ažiotāžas uzņēmums viedokli mainījis.

“Neskatoties uz minēto, norādām, ka, tiklīdz sabiedrība pievērsa mūsu uzmanību reklāmas materiāla strīdīgajam saturam, mēs pārtraucām materiāla pārraidīšanu.

Esam izteikuši atvainošanos armēņu tautai un diasporai Latvijā un atbalstām Kalnu Karabahas situācijas noregulējumu saskaņā ar starptautiskajiem principiem,”

TVNET informēja uzņēmuma pārstāvis.

“Šeit pastāv dilemma starp izteiksmes brīvību un naida runu,”

telefonsarunā ar TVNET skaidroja Latvijas Reklāmas asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa. Tā kā «Visual Media» nav starp asociācijas biedriem, Liepiņa nespēja konkrēti komentēt lēmumu reklāmu publicēt, taču uzsvēra, ka katram medijam ir jāuzņemas līdzatbildība par izplatīto informāciju. “Mediji, kas ir mūsu asociācijas biedri, katru konkrēto gadījumu izvērtē no divām perspektīvām – ētiskās un likumiskās.” Viņa atklāja, ka reklāmā saredz gan ētikas pārkāpumus, gan aicinājumu uz naida kurināšanu, taču uzsvēra, ka par tālākām darbībām būtu jālemj atbildīgajām valsts iestādēm.

“Būtu vēlams šīs reklāmas izvērtējums no juridiskā aspekta, vai tā ir vārda brīvība, vai tomēr tur ir naida kurināšanas pazīmes,”

reklāmas saturu komentēja Liepiņa.

“Jautājums ir, kāds ir šīs reklāmas mērķis? Mēs esam Latvijā, un Saeima ir aicinājusi konfliktu risināt mierīgā ceļā.”

Viņa atzina, ka asociācijas biedri rūpīgi ievēro reklāmas profesionāļu ētikas kodeksu un solīja tuvākajā laikā izskatīt «Visual Media» gadījumu, sekojot ētikas kodeksā noteiktajai procedūrai. “No tā iegūs pārējā reklāmas sabiedrība, gan sabiedrība kopumā, saprotot, ka šādi rīkoties nebija labi, un vērtējot iemeslus, kādēļ tas nebija labi, lai nākošreiz šāda veida reklāmas piedāvājumus varētu noraidīt ar pamatotiem argumentiem.”

Iespējams, minētās reklāmas pasūtītājs ir Latvijas azerbaidžāņu kopienas biedrības «Azeri» jauniešu nodaļa.

Kā TVNET pastāstīja Liepiņa, divas Reklāmas asociācijas locekles - kompānijas «Pilsētas līnijas» un «Dscreen» - esot saņēmušas piedāvājumu sev piederošos reklāmas laukumos izvietot līdzīga satura reklāmu. Taču, pamatojot ar kodeksā minētiem ētiskiem apsvērumiem un potenciālām likumīgām sekām, nolemts piedāvājumu noraidīt.

«Pilsētas līniju» vadītāja Ilma Kauliņa skaidroja, ka

no mediju aģentūras «Media House» saņemts aicinājums izvietot līdzīga satura reklāmu uz Rīgas sabiedriskā transporta.

“Mēs parasti lūdzam iestādes vērtēt reklāmu saturu. Tā kā konkrētais saturs bija ar acīmredzamu konfliktu, mēs materiālu nosūtījām Būvvaldei, lai gūtu atzinumu.” Lai gan Būvvaldes lēmums vēl nav sagaidīts, uzņēmuma iekšienē pieņemts lēmums reklāmu neizvietot, balstoties uz potenciālām likumiskām sekām.

Arī «Dscreen» valdes loceklis Konstantīns Kuzikovs atklāja, ka viņa uzņēmums ir saņēmis līdzīgu piedāvājumu. “Izvērtējot šo reklāmu, sapratām, ka tā ir ļoti nekorekta.” Pēc «Dscreen» aicinājuma pasūtītājam uz reklāmas publiski norādīt, kas apmaksā tās saturu, saņemts atteikums, pēc kā komunikācija esot pārtraukta.

“Nav legāla veida, kā pateikt “nē” publicēšanai, jo konkrētais gadījums ir uz robežas.

No vienas puses, dzīvojam demokrātijā. No otras, reklāma aicina uz konkrētu pozīciju konkrētā jautājumā par konfliktu, par ko pasaulei nav skaidras atbildes. Tāpēc, manuprāt, ir svarīgi oficiāli parādīt, kurš maksā par šo reklāmu,” uzsvēra Kuzikovs.

TVNET iepriekš ziņojis par Kalnu Karabahā notiekošo militāro konfliktu starp Azerbaidžānas un Armēnijas spēkiem, kurā dzīvību šogad zaudējuši jau vairāki tūkstoši civiliedzīvotāju.

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu