LTAB: OCTA polišu termiņa samazināšana ir būtisks drauds satiksmes drošībai (3)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Shutterstock

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas polišu termiņa samazināšana ir būtisks drauds satiksmes drošībai, aģentūrai LETA atzīmēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

Birojā norādīja, ka transportlīdzekļu īpašnieki, kas pērk OCTA polises uz šobrīd pieejamo īsāko termiņu - trim mēnešiem, biežāk kavē savlaicīgu polises atjaunošanu vai apzināti izvēlas ilgāku laiku neapdrošināt spēkratu salīdzinājumā ar tiem, kuri apdrošina auto uz 12 mēnešiem.

Tostarp birojā norādīja, ka LTAB apkopotie dati par pēdējiem trim gadiem liecina, ka neapdrošināto dienu īpatsvars transportlīdzekļu īpašniekiem ar trīs mēnešu polisēm veido 47%, kas ir būtiski vairāk nekā personām ar gada polisi.

"No visiem izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem ar neapdrošinātu spēkratu, 64% veido gadījumi, kad pēc trīs mēnešu OCTA polises termiņa beigām apdrošināšana nav atjaunota un izraisīts ceļu satiksmes negadījums," minēja LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins.

Viņš arī norādīja, ka, ņemot vērā šos gadus, īss OCTA termiņš ir viens no galvenajiem priekšnoteikumiem savlaicīgai polises neatjaunošanai.

"Balstoties uz minēto datu analīzi, varam droši apgalvot, ka īsāks OCTA termiņš ir viens no galvenajiem priekšnoteikumiem savlaicīgai polises neatjaunošanai. Tāpat, samazinoties polises termiņam, būtiski palielinās risks ar neapdrošinātu transportlīdzekli izraisīt ceļu satiksmes negadījumu. Līdz ar to ceturtdien Saeimā izskatīšanai virzītie grozījumi OCTA likumā, kas paredz iespēju iegādāties OCTA polisi arī uz 30 dienām, ir būtisks drauds satiksmes drošībai un nozarei," pauda Abāšins.

Tāpat LTAB atzīmēja, ka plānotie grozījumi ir pretrunā Eiropas Savienības Tiesas spriedumos paustajām atziņām par nepieciešamību nodrošināt nepārtrauktu OCTA esamību, ko dzīvē jau ir ieviesušas Ziemeļvalstis un Igaunija.

"Visa Eiropa virzās uz to, ka brīdī, kad transportlīdzeklis atzīts par derīgu dalībai ceļu satiksmē, tam 24/7 režīmā jābūt apdrošinātam. Tas ļaus izvairīties no situācijām, kad ceļa malās un pagalmos novietotie neapdrošinātie transportlīdzekļi sabojā citas personas mantu, piemēram, aizdegoties vai nekontrolēti ripojot no kalna, un zaudējumi cietušajiem jāsedz no Garantijas fonda, bet vēlāk - regresa kārtībā, no ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā spēkrata īpašnieka," piebilda LTAB valdes priekšsēdētājs.

Vienlaikus biedrības "Priedaines senās tehnikas klubs" vadītājs Aivars Vētra aģentūrai LETA norādīja, ka neiebilst LTAB paustajai argumentācijai attiecībā uz jauniem vai vismaz ne pārāk seniem transporta līdzekļiem, kas ikdienā tiek lietoti kopējā autosatiksmē, bet biroja argumentācija nebūtu attiecināma uz senā spēkrata statusu ieguvušiem automobiļiem un motocikliem, kuru nonākšana kopējā satiksmē ir saistīta ar piedalīšanos šādu transportlīdzekļu salidojumos, izstādēs, kopējos klubu izbraukumos un līdzīgos pasākumos, kas notiek dažas reizes gadā.

"Līdz ar to aicinām Saeimu, lemjot par šo jautājumu, strikti nodalīt jautājumu par ikdienā lietojamajiem transportlīdzekļiem no senā spēkrata statusu saņēmušajiem, kurus ikdienā saskaņā ar statusa saņemšanas kritērijiem nelieto," pauda Vētra.

LTAB nodrošina OCTA apdrošināšanas sistēmas darbību valstī. OCTA Latvijā tika ieviesta 1997.gadā, lai nodrošinātu ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interešu aizsardzību. Sākotnēji birojs darbojās Finanšu ministrijas pakļautībā, bet kopš 2004.gada tā ir neatkarīga institūcija.

Komentāri (3)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu