Uz asteroīda pirmo reizi atrastas dzīvībai nozīmīgas organiskas vielas (1)

Japānas zondes "Hayabusa2" savāktais materiāls no asteroīda "Ryugu".
Japānas zondes "Hayabusa2" savāktais materiāls no asteroīda "Ryugu". Foto: AFP / Scanpix

Ja tev izdosies izsekot sava ģimenes koka atzariem līdz pat pašiem dzīvības pirmsākumiem pirms miljardiem gadu, tad redzēsi, ka mēs esam cēlušies no putekļiem, kas ir bagāti ar organiskām vielām.

Par šo putekļu izcelsmes vietu zinātnieki ir strīdējušies teju pusgadsimtu. Tagad viņi uz asteroīda “Itokawa”, kura paraugus uz Zemes 2010. gadā nogādāja Japānas Kosmosa aģentūras zonde “Hayabusa”, atklājuši pirmos pierādījumus par Zemes dzīvībai svarīga organiska materiāla eksistenci uz S tipa asteroīda.

Lielākā daļa Zemes meteorītu ir cēlušies no S tipa asteroīdiem, tāpēc tas, ka uz tā atradās Zemes dzīvībai svarīgas sastāvdaļas, ir plats solis tuvāk sapratnei, kā uz mūsu planētas varēja rasties dzīvībai labvēlīgi apstākļi. Līdz pat šim brīdim lielākā daļa organisku vielu pētījumu koncentrējās uz asteroīdiem, kas bagāti ar oglekli.

Aplūkojot Japānas zondes iegūtos paraugus, pētnieku komanda atklāja, ka pats materiāls, kas iegūts no asteroīda, ir laika gaitā evolucionējis un piedzīvojis ekstrēmus apstākļus. Šis process ir līdzīgs dzīvības veidošanās procesam uz Zemes. Tas viss mums ļauj labāk saprast, kā uz Zemes veidojās agrīnā bioķīmija.

«Hayabusa».
«Hayabusa». Foto: NASA

“Šis atklājums ir ārkārtīgi aizraujošs un atklāj sarežģītas detaļas par asteroīdu vēsturi un par to, ka tā evolūcijas ceļi ir līdzīgi tiem, kas norisinājās Zemes pirmsākumos,” komentēja zinātnieki.

Evolūcijas modeļi var mūs aiznest 3,5 miljardus gadu senā pagātnē, kad dzīvība bija vien savā starpā konkurējošas nukleīnskābes, rakstīts izdevumā “Live Science”.

Kopš “Hayabusa” atgriešanās uz Zemes 2010. gadā nodalītas un sašķirotas ir vairāk nekā 900 asteroīda daļiņas. Mazāk nekā 10 daļiņas ir pētītas organiskās ķīmijas kontekstā, tiesa, visās daļiņās tika atrastas no oglekļa veidojušās molekulas.

Pagājušajā gadā ar paraugiem no C klases asteroīda “Ryugu” atgriezās Japānas zonde “Hayabusa2”. Ņemot vērā tās savākto iežu daudzumu, ir skaidrs, ka drīz mēs iegūsim daudz jaunas informācijas par to, kā kosmosā evolucionē organiskās ķimikālijas.

Pētījums publicēts zinātniskajā žurnālā “Science Reports”.