Viss dažu klikšķu attālumā jeb kā par salīdzinoši nelielām izmaksām ielēkt e-komercijas vilcienā

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Ieva Makare/LETA

Covid-19 pandēmija ir ieviesusi pamatīgas korekcijas teju ikvienā dzīves jomā, it īpaši biznesā. Jaunajā realitātē esam iepazinušies ar e-komercijas sniegtajām iespējām, kas patērētājam ļauj viegli un ērti iegādāties preces internetā. Projektā “Uzņēmējdarbības māksla” plašāk par e-komercijas attīstību Latvijā pastāstīja platformas “Mozello” vadītājs Kārlis Blūmentāls.

- Kādas pirms Covid-19 pandēmijas sākuma bija uzņēmumu zināšanas par e-komerciju, un kādas vispār bija tendences šajā jomā? Vai jau bija vērojama kāda lielāka interese par to?

- Mūsu skatījumā un ņemot vērā to pieredzi, ko mēs redzam, e-komercija ir attīstījusies nepārtraukti un ar katru gadu arvien vairāk un vairāk pieaugusi. Protams, jāsaka, ka tanī brīdī, kad iestājās Covid situācija, bija novērojama diezgan pēkšņa un strauja izaugsme e-komercijā, kas ir izskaidrojama ar to, ka valstī noteikto ierobežojumu dēļ daudzi pārdevēji ātri mēģināja ielēkt šajā e-komercijas vilcienā

Tiem uzņēmumiem, kuriem pirms tam jau bija izveidoti e-veikali, kur tirgot preces, bija mazliet vieglāk. Tomēr teikt, ka pirms pandēmijas vispār nebija nekas un tas viss sākās tikai pandēmijas laikā – tas nebūtu pareizi.

Izaugsme vienmēr ir bijusi, taču pandēmija to krietni paātrināja, jo uzņēmumiem nedeva citas iespējas.

- Kādas varētu būt tās priekšrocības, ko sniedz “Mozello”? Uzņēmēji uzsver to, ka “Mozello” piedāvātie risinājumi ļauj viegli izveidot e-komercijas platformu bez specifiskām zināšanām IT jomā?

- Jā, pilnīgi pareizi, galvenā priekšrocība ir tā, ka ar mūsu platformu savu interneta veikalu var izveidot tā ļoti ātri un pietiekami viegli, arī bez jebkādām tehniskām zināšanām. Platforma ir pietiekoši vienkārša, tajā pašā laikā ietver visas šīs galvenās funkcijas, lai izveidotu pilnībā strādājošu interneta veikalu.

Ērtums un ātrums ir viens no galvenajām priekšrocībām. Protams, arī izmaksas ir ļoti svarīgas. Par salīdzinoši nelielām summām ir iespējams domāt par pilnvērtīgu interneta veikalu. Mūsu priekšrocības ir tās, ka mēs ļoti labi pārzinām Latvijas tirgus specifiku. Atšķirībā no ārzemju platformām mēs ļaujam izveidot interneta veikalu vairākās valodās.

“Mozello” platformā klienti bieži vien izveido veikalus gan latviešu, gan angļu, gan krievu valodās.

Tāpat mums ir laba integrācijas ar visām Latvijas bankām un maksājumu platformām - tām, kas ir aktuālas Baltijā. Konkurējošās platformas no ārzemēm bieži vien šādu iespēju nesniedz.

Vēl jāņem vērā, ka “Mozello” piedāvā klientu apkalpošanas servisu, kur var saņemt atbalstu latviešu, krievu un angļu valodā pa tālruni.

Tā kā labāk saprotam Latvijas uzņēmumu vidi, varam piedāvāt viņiem piemērotāko risinājumu, piemērotāko klientu servisu, nekā varbūt piedāvā kādi aizokeāna konkurenti.

- Runājot, teiksim, par ārzemju platformām, arī par konkurentiem, vai nav tā, ka, piemēram, notiek platformu mācīšanās vienai no otra, paņemot labāko sev un vēl vairāk attīstot to platformu uz priekšu?

- Jā, manuprāt, tas ir normāls process, notiek, un arī mēs, veidojot savu šo platformu, bieži vien skatāmies, komunicējam ar klientiem, kas ir teikuši, ko viņi ir redzējuši citās vietās - kādas ir funkcijas, kas mums nav. Mēs cenšamies arī šīs funkcijas iekļaut, lai piedāvātu līdzvērtīgu pakalpojumu.

- “Mozello” ir vietējais uzņēmums, bet vai klientu vidū ir arī kādi ārvalstu uzņēmumi?

- No “Mozello” klientu bāzes Latvijas tirgus ir lielākais, bet tas sastāda mazāk nekā pusi no visiem mūsu klientiem. Darbojamies arī citās Eiropas Savienības valstīs, kur arī mums ir savi klienti. Tāpat mums ir klienti aiz okeāna – no ASV un Kanādas. Tomēr, globāli raugoties, lielākais klientu skaits ir no Eiropas Savienības. Šo tirgu mēs vislabāk saprotam, un tāpēc mēs labāk varam arī šeit operēt. “Mozello” ir pieejams 18 valodās, jo mums ir laba lokalizācija.

- Pievēršoties arī pašam “Mozello” – kā pandēmija ir ietekmējusi uzņēmuma darbību?

- Mums ir ļoti paveicies ar to, ka mēs jau kopš uzņēmuma dibināšanas esam strādājuši kā attālinātā komanda, līdz ar to darbs klātienē nekad principā nav bijis, tāpēc, sākoties šiem ierobežojumiem, patiesībā mēs neizjutām kaut kādas izmaiņas vai izaicinājumus.  

Attālinātais darbs mums jau bija ieviests, līdz ar to mums padomus prasīja arī citi uzņēmēji, kā labāk organizēt attālinātā darba procesu. Tomēr “Mozello” tas viss jau bija atstrādāts un gatavs, tādēļ nebija nekādu izmaiņu darba procesā.

- Attālinātais darbs droši vien ir arī tāds milzīgs pluss, kas ļauj piesaistīt arī kādus talantus, neatkarīgi no viņu dzīvesvietas?

- Jā, tieši tā. Mums viens cilvēks ir no Rūjienas, no Vangažiem, no Carnikavas… Respektīvi, principā lielākā komandas daļa komandas dzīvo ārpus Rīgas, man liekas. Protams, ir tie cilvēki, kas dzīvo Rīgā, bet cilvēkiem no reģioniem tas ir liels ieguvums, jo tiek dota iespēja šiem cilvēkiem strādāt, neko neiztērējot.

Piemēram, ja no Rūjienas būtu jābrauc uz Rīgu katru dienu, tas faktiski būtu nereāli. Tas arī dod iespēju pieņemt darbā cilvēku, neskatīties uz viņa dzīvesvietu, jo varam strādāt no jebkuras vietas, kā arī sastrādāties komandā.

- Vai, jūsuprāt, Latvijas uzņēmumiem ir parādījusies lielāka drosme pārejai uz e-komerciju, vai kaut kāds kūtrums saglabājas?

- Tas ir ļoti atkarīgs no konkrētā uzņēmuma pirms pandēmijas. Protams, kūtrums varētu būt izteiktāks, jo daudziem uzņēmumiem biznesa modelis bija balstīts uz fizisku veikalu vai fizisko atrašanās vietu.

Tad arī e-komercijas kanāls varbūt nebija tik būtisks, jo bija pierasts, ka klients zina - veikaliņš atrodas tur un tur, tad arī klienti uz turieni dosies. Varēja gadīties, ka kāda prece bija pieejama tikai veikalā Rīgā, bet to nevarēja pasūtīt internetā. Tad, kad sākās pandēmijas situācija, gandrīz visi, kas kaut ko tirgo, nu mēģināja ielēkt šajā e-komercijas vilcienā, tas kļuva krietni aktuālāk. It paši tas bija redzams brīdī, kad parādījās jau pirmie ierobežojumi preču tirdzniecībai.

Iespējams, ka daudziem tirgotājiem e-komercija bija vienīgais veids, kā saglabāt klientu plūsmu šajā situācijā.

Iepriekš daudziem uzņēmumiem varbūt e-veikals bija kā aksesuārs, kas gluži nestrādāja ar pilnu jaudu, jo tas pastāvēja tikai tāpēc, lai būtu, tāpēc pārdošanas apjomi internetveikalā bija krietni mazāki nekā fiziskajā veikalā.

Tomēr pandēmijas periodā šī situācija ir radikāli mainījusies. Tagad par e-komercijas iespējām ir sākuši interesēties tie, kas iepriekš ir bijuši kūtrāki un lēnīgāki. Mums ir vairāki klienti, kuri vairāk tirgoja fiziskajā veikalā, un e-komercija bija sekundāra.

Tagad tas ir pagriezies uz otru pusi - lielākais apgrozījums faktiski nāk tieši no e-komercijas – ir zināmi vairāki gadījumi, kad cilvēki raksta - viņiem ir šāda pieredze, ka pandēmijas laikā e-komercija principā ir galvenais tirdzniecības kanāls.

Jo svarīgāka loma ir e-komercijai, jo vairāk cilvēku kļūst drosmīgāki un sāk vairāk ieviest savus e-komercijas risinājumus. Kurš dārgākus, kurš lētākus, bet par to tiek domāts arvien vairāk. Pieļauju, ka pēc pandēmijas e-komercija būs daudz spēcīgāka, nekā tas bija pirms pandēmijas, – mainījušies ir arī cilvēku paradumi.

Arī daudzi pircēji ir pamanījuši, kas iepriekš internetā neiepirkās vispār, ka tas ir ērti un ātri. Ir daudz dzirdēts, ka cilvēki nevēlas doties uz veikalu, jo preces var iegādāties ar pāris klikšķiem.

- Kādi būtu jūsu ieteikumi citiem uzņēmējiem šajā laikā?

- Pilnīgi noteikti - jātur acis un ausis vaļā un jāseko esošajai situācijai un pircēju paradumiem, jo viennozīmīgi - paradumi mainās, un mēs esam tādā periodā, kad arvien lielāks skaits cilvēku izmanto šīs interneta un digitālās komercijas iespējas. Cilvēki ir pieraduši, ka, nospiežot podziņu, viņam pie durvīm pēkšņi parādās ēdiens. Digitālās lietas un digitālās ērtības kļūst arvien populārākas.

Saistībā ar pandēmiju mēs esam situācijā, kad nekad pirms tam vēl tik liels skaits cilvēku nav iepirkušies internetā un izmantojuši dažādus digitālos rīkus, kas, visticamāk, arī pēc pandēmijas būs uz palikšanu. Līdz ar to, katram uzņēmējam būtu jāņem vērā šīs izmaiņas un ērtības, pie kurām daudzi cilvēki ir pieraduši. Tādēļ jāmēģina skatīties, ko un kā savā biznesā labāk ieviest.

Atkarībā no darbības nozares, bet lielākoties ļoti labs risinājums biznesam ir tieši e-komercija. Ierobežojumu laikā tas faktiski ir vienīgais risinājums, kā saglabāt savus klientus un pārdot preces. Jebkurā gadījumā ir arī jādomā par to, kā padarīt savu uzņēmējdarbību automātiskāku un pieejamāku no jebkuras vietas.

Jau pašlaik redzam, ka pasūtījumu apstrādes laiks kļūst arvien īsāks, piegādes izmaksas ir arvien pieejamākas. Tādēļ arī kļūs skaidrs, kuriem uzņēmumiem būs vieglāk pēc pandēmijas, jo cilvēki izvēlēsies tos pakalpojumu sniedzējus un preču pārdevējus, kas var piedāvāt ātrāku, ērtāku un kvalitatīvāku servisu. Tāpēc te arī jāņem vērā šīs svarīgākās lietas.

Tāpēc mana rekomendācija būtu pēc iespējas optimizēt un uzlabot savu piedāvājumu, kā arī nodrošināt kvalitāti, ātrumu un ērtības, jo tie būs izšķiroši faktori, kas ļaus uzvarēt tiem uzņēmumiem, kas patērētājiem spēs sniegt labākus un ērtākus pakalpojumus.

Projekts “Uzņēmējdarbības māksla” top sadarbībā ar “Mozello.lv”.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu