Pasaules dabas fonds aicina aizliegt apvidus auto reklāmas

Apvidus auto dubļos FOTO: Unsplash/Patrick Hodskins

Pasaulei būtu jāaizliedz apvidus automobiļu reklāma, kā arī jāsamazina lielu automašīnu pārdošana, tā vietā koncentrējoties uz vieglākiem modeļiem, kas mazāk kaitē videi. Tā uzskata Pasaules Dabas fonda (WWF), precīzāk - tā Francijas filiāles ekologi.

Pēc priekšlikuma autoru domām, vidējā automašīna ir kļuvusi lielāka, dārgāka un “netīrāka”. Pēdējo desmit gadu laikā SUV automobiļu pārdošanas apjomi Francijā vien pieauguši septiņas reizes, un tagad tie veido gandrīz 40% no automobiļu tirgus. WWF ekologi uzskata, ka Eiropā un lielā daļā pārējās pasaules situācija ir līdzīga.

Pēdējās desmitgades laikā automašīnas ik pēc diviem gadiem ir pastiepušās garumā par 1 cm, bet to svars gadā vidēji palielinājies par 10 kg. Vidējais platums palielinājies no 1,68 m 1996.gadā līdz 1,78 metriem 2016.gadā. Pusgadsimta laikā mašīnas ir kļuvušas par 500 kilogramiem smagākas.

Ar krosoveriem un apvidus automobiļiem situācija ir vēl sliktāka. Tie ir par apmēram 25 cm garāki, par 10 cm platāki un par 200 kg smagāki nekā vidusmēra vieglais pasažieru auto. Tā rezultātā SUV tipa automobiļi patērē par 15% vairāk degvielas un rada par līdzīgu apjomu lielākus kaitīgos izmešus.

Tāpat WWF Francijas nodaļas ekologi pauduši bažas, ka autoražotāji priekšroku dod tieši apvidnieku reklamēšanai. Piemēram, Francijā šis segments veido 42% no mārketinga budžeta (dati par 2019. gadu). Reklāmas tiek izmantotas, lai patērētājiem stāstītu par SUV priekšrocībām salīdzinājumā ar cita veida transportlīdzekļiem.

WWF aicina aizliegt krosoveru reklamēšanu, kā arī koncentrēt autoražotāju centienus uz kompaktāku un vieglāku modeļu izstrādi.

Starp citu, vides aizstāvji atzīst, ka pāreja uz elektriskajiem transportlīdzekļiem nespēs pilnībā atrisināt kaitīgo izmešu problēmu. Ražošana un uzlāde rada milzīgu daudzumu CO2 un citu siltumnīcas efekta gāzu. Jo lielāks un smagāks elektroauto, jo vairāk kaitīgo izmešu ir visā tā dzīves ciklā. WWF tāpēc norāda, ka arī elektromobiļus vajadzētu ražot pēc iespējas kompaktākus un vieglākus.

Uz augšu
Back