No glābšanas riņķa līdz izaugsmei

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: pexels.com

Noteikti ir bijuši mirkļi, kad pēkšņi saproti - kaut ko pamainot, darbs veicas labāk un rezultāts ir iespaidīgāks. Nereti vērtīga pieredze rodas tieši darba procesā vai krīzes situācijā, kad nākas fokusēt uzmanību, lai atrisinātu problēmu. Šis ir stāsts par vairāku uzņēmēju pieredzi, kas tiem ļāvusi strādāt efektīvāk, nopelnīt vairāk un noturēties peldus Covid-19 krīzes laikā.

Neturēt visas olas vienā grozā

Covid-19 krīze skaidri iezīmēja uzņēmējdarbības trauslo pusi - plaukstošs bizness ar lieliskiem finanšu rādītājiem pāris nedēļu laikā var pārvērsties cīņā par izdzīvošanu. Tomēr daži uzņēmumi šādam notikumu pavērsienam bija labāk sagatavoti.

Kamēr vieniem atlika pārnest uzsvaru uz jau esošu interneta veikalu un piegādi mājās, citi steigā mēģināja realizēt iepriekš novārtā atstāto interneta veikala izveides ideju vai uzlabot novecojušo mājaslapu, lai spētu pieņemt pasūtījumus.

Baltijas dizaina preču veikala "Baltic Space" īpašniece Natālija Jermolajeva labprāt atklāj savu pieredzi un stratēģiju, kas palīdzēja pārdzīvot krīzes mēnešus.

“Martā un aprīlī mēs dienā redzējām labi ja trīs līdz piecus apmeklētājus mūsu jaunajā, lielajā veikalā. Kaut kas bija jādara, lai noturētu biznesu virs ūdens un nenāktos atlaist darbiniekus,” stāsta Natālija.

Uzņēmuma reakcija bija ātra. Jaunākie fiziskajā veikalā atrodamie produkti tika ievietoti uzņēmuma otra zīmola OWA interneta veikalā, un par to tika paziņots sekotājiem sociālajos tīklos. Rezultātā vietnē owa.lv uzņēmums spēja pārdot pat vairāk nekā pirms Covid-19 visos veikalos kopā.

“Tagad apzināmies to potenciālu, ko e-veikals var sniegt, ja to izmanto gudri un padari visiem viegli uztveramu.

Esam apņēmušās ieguldīt mūsu interneta veikalos vēl vairāk nekā pirms krīzes, jo redzam, ka katrs ieguldījums nes taustāmus rezultātus. Pateicoties e-veikalam, varējām aizstāt pārdošanu uz vietas ar pārdošanu internetā, vismaz uz krīzes laiku. Tādējādi spējām darbiniekiem izmaksāt algas un segt citas izmaksas. Pēc krīzes izmantosim Baltic Space un OWA interneta veikalus kā vēl vienu stabilu ienākumu avotu blakus jau esošajam fiziskajam veikalam.”

Ērta apmaksa palielina pirkumu skaitu

Iedomājies, ka pārtikas vai apģērbu veikalā pie kases tev piedāvā izrakstīt rēķinu, kuru var apmaksāt ar pārskaitījumu, un tikai tad būs iespējams saņemt preces. Izklausās absurdi, taču šāda iepirkšanās pieredze ir realitāte daudzos e-veikalos.

Cilvēki pieraduši, ka preces var salikt grozā un uzreiz par tām ērti norēķināties. Ieguvējs ir gan klients, kas preci iegūst ātrāk, gan pārdevējs, kas jau ir saņēmis naudu un var rēķināties ar veiksmīgu darījumu. Elektroniskie maksājumi palielina pirkumu skaitu un samazina iespēju, ka klients varētu pārdomāt vai aizmirst veikt maksājumu.

OWA un "Baltic Space" īpašnieces pozitīvu efektu novēroja uzreiz pēc tiešsaistes maksājumu ieviešanas. Natālija atklāj: “Drīz vien pamanījām, ka cilvēki iepērkas vēl vairāk, jo maksājumu process kļuvis daudz vienkāršāks. Pat nožēlojām, ka nebijām to izdarījušas agrāk.”

Līdzīga pieredze ir arī mākslas studijas “Idealist” (idealist.lv) īpašniecei Jeļenai: “Ir ļoti svarīgi, lai cilvēki var ātri un ērti veikt maksājumus. Es ļoti labi atceros to dienu, kad mēs atvērām online veikalu. Man pēkšņi bija daudz vairāk brīva laika, jo nevajadzēja izrakstīt rēķinus. Esmu ļoti priecīga, jo ietaupīto laiku varu atvēlēt gleznošanai vai zīmēšanai.” 

Tāpat kā OWA, arī “Idealist” veiksmīgi izmanto "Mozello" platformā iebūvētās iespējas pieņemt maksājumus, kas veikti ar "PayPal", maksājumu karti vai internetbanku.

Dot iespēju klientam izvēlēties pašam

Kas var būt labāks par klientu, kurš ir gatavs veikt pirkumu? Kvalitatīva produktu prezentācija mājaslapā dod iespēju klientam iepazīties ar sortimentu un izvēlēties bez pārdevēja starpniecības, ietaupot laiku gan pircējam, gan pārdevējam, jo mājaslapa ar produktiem var vienlaikus iepazīstināt neierobežotu skaitu klientu jebkurā diennakts laikā.

Kafejnīcas "Big Bad Bagels" (bigbadbagels.lv) saimniece Zane Urtāne savam biznesam mājaslapu izveidoja pati ar Mozello: “Mājaslapa, manuprāt, ļoti daudzos gadījumos taupa mūsu laiku. Piemēram, klients, atnākot pie mums, iepriekš jau ir izlasījis un zina, ko viņš grib. Tiem, kuri vēlas veikt lielākus pasūtījumus, es varu pateikt, lai paskatās mājaslapā. Mums ir bijuši gadījumi, kad klients atnāk ar telefonu, kurā ir atvēris bildi mājaslapā, un saka - es gribu šo.”

Dārgi un “profesionāli” negarantē, ka būs labāk

Sarežģīti un it kā profesionāļu atzīti e-komercijas risinājumi vēl negarantē labu rezultātu. Ar šādu nepatīkamu pieredzi saskārās jau pieminētais zīmols OWA. Paklausot vairākkārtējiem ieteikumiem izveidot mājaslapu ar "Wordpress", tika pieņemts lēmums nolīgt profesionālu mājaslapu veidotāju, kas palīdzētu izveidot interneta veikalu, taču pirmā pieredze izrādījās neveiksmīga.

“Tas bija ilgs un dārgs pasākums,” atceras Natālija. “Katru reizi, kad lapā bija kaut kas jāmaina, bija atkal jāiet cauri ilgam procesam un jāmaksā mājaslapas izstrādātāja maksas, kas mazam uzņēmumam kā mūsējais bija diezgan augstas. Rezultātā bija ļoti sarežģīti pievienot jaunus produktus un mūsu internetveikalā lielākoties bija jau novecojusi informācija. Trakākais bija tas, ka pirkumu process bija neparocīgs un grūti saprotams. Tāpēc pirmajos pāris gados mums interneta veikalā bija ļoti maz pirkumu.”

2018. gada beigās Natālija ieraudzīja reklāmu "Mozello" mājaslapas izveides platformai. “Reklāmā bija teikts, ka vari pats izveidot savu e-veikalu bez izstrādātāju palīdzības. Izlēmu, ka pamēģināšu uztaisīt mājaslapu OWA pati, jo nebija jau ko zaudēt – tajā brīdī likās, ka sliktāk palikt tāpat vairs nevar,” piebilst Natālija.

 “Vispirms es izvēlējos vienu no "Mozello" piedāvātajiem dizainiem, kas piemēroti gan mājaslapai, gan interneta veikalam.

Pielāgoju dizainu, pievienoju produktu foto un aprakstus. Drīz vien cilvēki sāka pirkt mūsu produktus. Biju pārsteigta, cik ātri sanāca visu uzstādīt,” norāda Natālija.

Vairāki pieredzējuši e-komercijas eksperti un interneta veikalu izstrādātāji piekrīt, ka daudziem uzņēmumiem pilnīgi pietiek ar gatavām platformām. Jānis Birģelis no digitālā mārketinga aģentūras "Infinitum" min, ka kvalitatīvs profesionāļu veidots risinājums tiešsaistes tirdzniecībai izmaksās vismaz trīs tūkstošus eiro.

Tas neesot dārgi, un tā ir laba investīcija gadījumos, kad individuāla pieeja tiešām nepieciešama, taču bieži gatavās platformas ļaus sasniegt rezultātu, ieguldot mazāk.

Līdzīgās domās ir Edgars Kebbe no Kebbe IT aģentūras. Savā "Facebook" live video Edgars stāsta: “Mazajam uzņēmējam, pašnodarbinātajam labāk nevis likt visu naudu custom risinājumā, bet labāk sākt ar gatavu platformu un to naudu ielikt reklāmā.” Edgars uzsver, ka kvalitatīvs individuālais risinājums maksās vairākus tūkstošus: “Reizēm vienkārši ir situācijas, kad mēs cilvēkiem sakām: Hei! Netaisām uz "Wordpress", ejiet un vienkārši uztaisiet uz Mozello platformas. Tur jūs dabūsiet to visu, kas jums nepieciešams sākumā, lai piesaistītu klientus un pārdotu, bet vēlāk, ja finanses atļauj un vajadzība ir jau specifiska, tad palīdzēsim izstrādāt pielāgotu risinājumu.”

Sarežģītākos gadījumos veiksmes atslēga gan vienmēr būs uzticēt mājaslapas izveidi pārbaudītai aģentūrai ar labu reputāciju, izvairoties no “kaktu dakteriem”. 

Projekts "Uzņēmējdarbības māksla" top sadarbībā ar "Mozello.lv"

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu