Pavļuts: Henkuzenam piemērojamais sods negarantē viņa atgriešanos ZVA vadībā

Zāļu valsts aģentūras (ZVA) direktors Svens Henkuzens, veselības ministrs Daniels Pavļuts. FOTO: Edijs Pālens, Ieva Leiniša/LETA

Zāļu valsts aģentūras (ZVA) direktoram Svenam Henkuzenam piemērojamais disciplinārsods automātiski negarantē viņa atgriešanos ZVA vadībā pēc trim gadiem, trešdien žurnālistiem pastāstīja veselības ministrs Daniels Pavļuts (AP).

Saistībā ar vakcīnu iepirkumiem valdība trešdien atbalstīja Henkuzena disciplināru sodīšanu ar pazemināšanu amatā uz trīs gadiem par Veselības inspekcijas vadītāja vietnieku.

Pavļuts trešdien žurnālistiem skaidroja, ka jautājums par to, kāds disciplinārsods piemērojams Henkuzenam, tika apspriests divās valdības sēdēs. Pagājušajā ceturtdienā bija diezgan liela viedokļu dažādība par to, kāds sods būtu pienācīgs un atbilstošs šai situācijai no praktiskā un tiesiskā aspekta, jo lēmums par disciplinārosodu var tikt pārsūdzēts arī tiesā.

Trešdien jautājuma izskatīšanu valdība turpināja un "nonāca teju pie vienprātības", lai gan pāris ministriem bijuši atsevišķi viedokļi. "Mans piedāvātas lēmums tika atbalstīts, lai gan pāris ministriem bija atsevišķi viedokļi, bet kopumā valdība, ieskaitot valdības vadītāju, atbalstīja piedāvāto sodu," skaidroja Pavļuts.

Ministrs apliecināja, ka disciplinārkomisija sākotnēji ieteica Henkuzenu pazemināt amatā uz vienu gadu, taču ministrs uz valdību virzīja stingrāku lēmumu, tāpēc valdība vienojās par maksimālo sodu, kādu var noteikt par šādu pārkāpumu.

"Tika diskutēts, vai būtu pamatojama atbrīvošana pavisam, bet šādu juridisku pamatojumu šim pārkāpumam juristi nesaskatīja un šāds valdības lēmums nebūtu aizstāvams, līdz ar to mēs vienojāmies par šo trīs gadu pazemināšanu amatā," norādīja Pavļuts.

5

Pazemināšana amatā uz trīs gadiem gan nenozīmē, ka ierēdnis automātiski atgriezīsies savā iepriekšējā amatā. "Nekādā gadījumā. Tas ļautu pēc šiem trim gadiem pretendēt uz paaugstinājumu, uz iespēju potenciāli ieņemt kādus vadošus amatus iestādēs. Tātad tas nenozīmē, ka cilvēks automātiski varēs atgriezties," norādīja ministrs.

Līdz ar lēmumu par piemēroto disciplinārsodu ir radusies skaidrība par ZVA nākotni, proti, tiek izvērtēta iespēja rīkot konkursu uz vakanto ZVA vadītāja vietu, vai arī meklēti citi risinājumi. Tomēr ministrs piebilda, ka patlaban ir pāragri spriest, vai mainoties vadībai gaidāmas izmaiņas aģentūras darbā. Turklāt

Henkuzenam disciplinārsods piemērots, nevis par nekārtībām aģentūras darbā, bet par to kādā veidā viņš darbojies kā Vakcinācijas projekta darba grupas vadītājs.

5

Ministrs skaidroja, ka Veselības inspekcijas (VI) priekšnieka vietnieka amats jau iepriekš bija vakants un arī VI ir piekritusi tam, ka Henkuzens tiktu virzīts uz šo amatu.

Henkuzenam šajā amatā atlīdzība būs mazāka par 20% nekā vadot ZVA.

5

"Šajos apstākļos ir jāņem vērā fakts, ka ierēdnis ir zaudējis vadības uzticību un pārkāpis vairākus būtiskus ierēdņu uzvedības principus, kas radījis būtiskas sekas sabiedrībai. Tāpēc te nevar būt runa, ka sodītais cilvēks varētu turpināt saņemt būtiskas piemaksas," skaidroja ministrs.

Tāpat ministrs par būtisku atzina informāciju, ka visi dienesta pārbaužu materiāli nosūtīti Ģenerālprokuratūrai, kas veic pārbaudi par vakcīnu iepirkumiem. Lai gan Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs iepriekš, pabeidzot pārbaudi, nebija konstatējis nelikumības, VM ir gatava sadarboties ar valsts institūcijām, kas vēlēsies veikt pārbaudes par vakcīnu iepirkumiem.

Jau ziņots, ka veselības ministrs disciplinārlietu par iespējamu amata pienākumu nepildīšanu, nolaidīgu vai nekvalitatīvu pildīšanu, ja tā dēļ nodarīts valsts interesēm būtisks kaitējums, pret Henkuzenu ierosināja 8.aprīlī. Disciplinārlieta tika ierosināta pēc otrās ministra rosinātās dienesta pārbaudes par vakcīnu pret Covid-19 iepirkumiem, kas bija veikti līdz šā gada 8.janvārim.

Disciplinārlietas komisija, kuras sastāvā bija ierēdņi no Tieslietu un Veselības ministrijas un Valsts kancelejas, uzskata, ka Henkuzens 2020.gada 22.decembra Ministru kabineta sēdē sniedza neprecīzu informāciju par Latvijai pieejamo "Pfizer/Biontech" vakcīnas papilddevu skaitu.

Šīs rīcības rezultātā valdība uzdeva Veselības ministrijai organizēt līdz 100 000 papildu vakcīnas devu iegādi no "Pfizer/BioNTech", nevis 420 707 vakcīnas devu iegādi, kā tas būtu bija iespējams, ja valdība būtu saņēmusi pareizu informāciju par pieejamo vakcīnu daudzumu, iepriekš informēja Veselības ministrija.

Disciplinārlietas komisija uzskata, ka pārkāpuma raksturs un to pieļāvušās amatpersonas statuss rada pamatu uzticības zaudēšanai Henkuzenam un liedz viņam turpmāk ieņemt iestādes vadītāja amatu.

Vienlaikus komisija norāda, ka, ņemot vērā Henkuzena darbības novērtējumu un atbildību mīkstinošus apstākļus, viņa atbrīvošana no amata būtu nesamērīga.

Henkuzens tiks pazemināts Veselības inspekcijas vadītāja vietnieka veselības aprūpē amatā. Ņemot vērā, ka no 6.maija Henkuzens dodas likumā paredzētajā bērna kopšanas atvaļinājumā, disciplinārsoda izpilde sāksies no dienas, kad viņš no tā atgriezīsies.

Pēc konstatētajām problēmām pērn veiktajos vakcīnu pret Covid-19 iepirkumos uz minēto amatu Veselības inspekcijā vispirms bija iecerēts aizrotēt Veselības ministrijas valsts sekretāri Dainu Mūrmani-Umbraško, taču viņa tam nepiekrita un iesniedza atlūgumu.

Henkuzena prombūtnē ZVA direktora pienākumu izpildītāja būs līdzšinējā ZVA administrācijas vadītāja Ilze Bude, norādīja ministrijā. Tikmēr ZVA aģentūrai LETA pauda, ka Bude līdz šim nav saņēmusi ministra rīkojumu par viņas nozīmēšanu par ZVA direktora amata izpildītāju.

Henkuzens rakstiskā atbildē norādīja, ka viņš konceptuāli nepiekrīt disciplinārsodam un aizstāvēšot savas tiesības "tālākās instancēs".

Henkuzena skatījumā, disciplinārlietas izmeklēšanas komisija apstiprinājusi viņa iepriekš pausto, proti, ka par Covid-19 vakcīnu iepirkumiem atbildība nav bijusi uzdota nedz ZVA direktoram, nedz Vakcinācijas darba grupai.

5

Komisija secinājusi, ka visa nepieciešamā informācija ir bijusi Veselības ministrijas un Nacionālā veselības dienesta (NVD) rīcībā. Attiecīgi varot secināt, ka VM un NVD bija iespēja šo informāciju sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā, domā Henkuzens. Turklāt komisija rekomendējusi viņu pazemināt amatā uz laiku līdz vienam gadam, norādīja Henkuzens.

Henkuzens, lūdzot "ievērot ģimenes lietu privātumu", norādīja, ka bērna kopšanas atvaļinājumu izmantos "tik ilgi, cik ģimenei būs nepieciešams".

Veselības ministrijā apliecināja, ka Henkuzens saskaņā ar Darba likumu mēnesi iepriekš informējis par lūgumu atļaut doties bērna kopšanas atvaļinājumā no 6.maija līdz 2022.gada 5.maijam.

Tāpat ziņots, ka Henkuzena ieskatā atbildīgais par papildu vakcīnu pret Covid-19 neiepirkšanu jāmeklē politiskā līmenī un Nacionālajā veselības dienestā (NVD).

Intervijā laikrakstam "Diena" Henkuzens iepriekš pauda, ka vakcīnu portfeļa izveidē ekspertiem primārais bija jautājums, cik kopumā vakcīnu devu nepieciešams. Tika ņemts vērā iedzīvotāju skaits, kā arī tas, ka bērni vakcinēti netiek. "Tieši vakcīnu skaits ir būtiska mēraukla, un tas jau ir politisks lēmums. Tas, cik lielā mērā mēs "pārapdrošināmies" vai pasūtām vairāk, nekā būtu vajadzīgs, nav tikai ekspertu lēmums. Tas ir politisks lēmums, par kuru politiķiem jāuzņemas līdzatbildība," sacīja ZVA vadītājs.

Savukārt bijusī veselības ministre Ilze Viņķele (AP) norādījusi, ka pērn decembrī Henkuzens pasūtīja mazāku "Pfizer/BioNTech" vakcīnu skaitu, politiķi par to neinformējot.

Mikroblogošanas vietnē "Twitter" Viņķele apgalvojusi, ka pagājušā gada izskaņā, kad Latvija veica ražotāja "Pfizer/BioNTech" vakcīnu pret Covid-19 pasūtījumu, Henkuzens, kurš bija attiecīgās Veselības ministrijas darba grupas vadītājs, nesniedza bijušajai veselības ministrei informāciju par pavisam pieejamo šī ražotāja devu skaitu, kā arī faktu, ka uzdevis NVD ierēdnim pasūtīt 100 000 šī ražotāja vakcīnas devu.

Tikmēr martā ģenerālprokurors Juris Stukāns uzda Personu un valsts tiesību aizsardzības departamenta prokuroram veikt pārbaudi par Covid-19 vakcīnu iepirkumu.

Prokurora pārbaudes gaitā tiks vērtēti visi apstākļi, kas saistīti ar vakcīnu iegādi un tās rezultātā radušos situāciju.

Tāpat pārbaudē vērtē arī KNAB 9.marta lēmumu par atteikšanos sākt kriminālprocesu saistībā par Covid-19 vakcīnu iepirkumu.

Uz augšu
Back