Porsche sāk analizēt gaisa taksometru potenciālu un šķēršļus

Gaisa taksometrs. Ilustratīvs attēls FOTO: Reuters/ScanPix

Ideja par vertikālo mobilitāti finanšu tirgos ir radījusi nebijušu jezgu. Šajā transporta nišas nozarē jau tagad ieplūst miljardos mērāmas investīcijas, kaut gan attiecīgie vertikālas pacelšanās un nolaišanās produkti (vertical take-off and landing (VTOL)) vēl nemaz nav izstrādāti. Kamēr nozares aizkulisēs pamazām norit VTOL elektrisko transportlīdzekļu izstrāde, stratēģijas konsultāciju uzņēmuma Porsche Consulting pētījums sniedz pārskatu par tehnoloģiju stāvokli un iespējamiem uzņēmējdarbības modeļiem. Tā mēģina prognozēt, kāda loma gaisa taksometriem varētu būt nākotnes mobilitātē.

Pirmkārt, VTOL transportlīdzekļiem ir potenciāls kļūt par pievilcīgu transporta līdzekli nākamo 15 gadu laikā. Tad liela daļa iedzīvotāju varētu tos izmantot kā, piemēram, taksometrus. Jāteic gan, ka gaisa taksometri vieni paši diez vai atrisinās pašreizējās un nākotnes satiksmes un transporta problēmas, jo to attīstība un panākumi tirgū ir saistīti gan ar tehniska, gan komerciāla rakstura šķēršļiem.

Gaisa taksometrs. Ilustratīvs attēls FOTO: AFP/SCANPIX

Pasažieru bezpilota lidaparāti, pateicoties to spējai apkalpot arvien plašāku pieturvietu tīklu, var mazināt sasāpējušās pārvietošanās problēmas pilsētu kontekstā. Paredzams, ka globālais vertikālās mobilitātes tirgus līdz 2035. gadam sasniegs aptuveni 32 miljardus ASV dolāru. Tiesa, vispirms būs nepieciešamas vismaz 20 miljardu dolāru investīcijas. Iekams gaisā varēs pacelties pirmie lidojošie taksometri (orientējoši pēc 2025.gada) un to pārvaldītāji sāks pelnīt ar pasažieru pārvadājumiem, šo transportlīdzekļu ražotājiem vien būs jāiegulda līdz desmit miljardiem dolāru attīstībā.

Raugoties no šodienas perspektīvas, joprojām nav skaidrs, vai līdz tam laikam būs izveidoti nepieciešamie tiesiskā regulējuma nosacījumi un infrastruktūra. Lai vertikālā mobilitāte līdz 2035. gadam varētu ieņemt atbilstošu tirgus daļu, gaisa taksometri būs jāizmanto vismaz pusmiljonam pasažieru dienā. Tam būtu nepieciešami 1000 līdz 2500 pacelšanās un nosēšanās punkti 60 piemērotās pilsētās visā pasaulē, teikts Porsche Consulting veiktajā analīzē. 

"Vertikālā mobilitāte var izvērsties par ienesīgu tirgus nišu," saka Porsche Consulting vecākais partneris un pētījuma autors Gregors Grandls. "Bet, ja gaisa taksometriem ir jākļūst par realitāti ikvienam, būs nepieciešami drosmīgi pionieri ar neatlaidību, dziļām kabatām un atbildības izjūtu. Arī drošībai un sociālai pieņemšanai būs milzīga loma."

Potenciālie klienti izmantos gaisa taksometrus, ja ceļojumi būs ērti, droši, uzticami un par pievilcīgu cenu. Vertikālā mobilitāte komerciāli nozīmīga kļūs tikai tad, kad liela daļa iedzīvotāju to sāks izmantot un tiks izveidots vilinošs maršrutu tīkls. Tad bezpilota lidaparāti kļūs par vērtīgu papildinājumu mobilitātes iespēju klāstam, it īpaši kā transporta līdzeklis īpašiem gadījumiem, steidzamām tikšanās reizēm un ārkārtas situācijām.

Gaisa taksometrs. Ilustratīvs attēls FOTO: AFP/SCANPIX

"Nepieciešamība pēc mobilitātes ir tikpat sena kā sapnis par lidošanu," saka Porsche Consulting Mobilitātes izpilddirektors Federiko Magno. "Mobilitāte aizvien vairāk tiks vērsta uz klientu, tiks individualizēta, kļūs ātra un integrēta. Gaisa taksometri būs veiksmīgi tikai tad, ja tie atbildīs visiem šiem kritērijiem un tiks iekļauti esošajos transporta tīklos. Bet pat tā mēs lēšam, ka viņu tirgus daļa 2035. gadā būs zem 0,3 procentiem. Tāpēc nākotnes mobilitātei būs nepieciešamas vēl vairāk ideju un stratēģiju."

Stratēģijas konsultācijas vertikālo mobilitāti pēta jau otro reizi, un rezultāti apstiprina prognozes no pirmā pētījuma 2018. gadā. Pašreizējais pētījums vairāk koncentrējās uz klientu perspektīvām un sabiedrības akceptu tehnoloģijai.

Uz augšu
Back