Vai jūsu ceļgali ir glīti? Pēc tiem var pateikt, ka uz ceļiem beržat grīdas! Vai par resnu apakšstilbi? Nosien kājas, lai muskuļi atrofējas un aidā slaidām kājām! Turpinot jauno vēsturisko rubriku "Ulmaņlaiku daile", šoreiz aplūkosim modes dāmu kāju skaistumkopšanas padomus.

Tā kā šie padomi un ieteikumi ir gandrīz 100 gadus seni, lūgums pret tiem būt kritiskiem un neuztvert rakstīto par pilnīgu patiesību.

Rakstā apzināti saglabāts tā laika rakstīšanas stils un gramatika.

"Vai sauļojoties, peldoties neesiet novērojuši, ka bieži sievietēm ar skaistiem kāju stilbiem ir neglīti ceļgali? Šie neglītie, kraupainie ceļgali pauž par nekārtīgu un nepietiekošu tīrīšanu, par darbu, kas darāms uz ceļgaliem! Bez šaubām, ka darbs un vingrošana nav peļami, jāprot tomēr strādājot saudzēt un kopt ceļgalus. Ka tādi aprepējuši ceļgali neglīti, to katrs atzīs," rakstā "Veselas kājas - skaistas kājas" apgalvo Elīze Kronberga. ("Zeltene" Nr.18, 1938. gads)

Tālāk arī iesaka, kā no tādām šausmām labāk atbrīvoties:

1. Rītos un vakaros ar saziepētu suku krietni berst ceļgalus, kamēr tie kļūst sārti, tad noskalot vēsā ūdenī.

2. Uz vairākkārtīgi salocītas lupatiņas uztriept masāžas krēmu, vai ādas funkcijas eļļu un uzlikt to uz ceļgala un piestiprināt ar marlija saiti. Šāda komprese atstājama tikai pa nakti. Marlija saite jāapsien tā, lai tā nenokristu, bet gan arī tā, lai netraucētu asinsriņķošanu.

3. Pēc apsienamā noņemšanas kājas jānoberž ar remdenā ūdenī samērcētu lupatu, pēc tam kārtīgi jānosusina. Ar sausu suku krietni jāmasē, kamēr kājas kļūst siltas.

Tāpat raksta autore atgādina, ka "nebūs par ļaunu aizrādīt, ka pie mājas darbiem, kurus jāveic uz ceļgaliem, būtu ieteicams zem tiem palikt kādu spilvenu". Bet vingrotājām tūliņ pēc vingrošanas ceļgalus "cītīgi norīvēt ar suku un ieziest ar dienas krēmu".

Kā stiprināt pārāk tievas kājas?

Dāmas uztrauc arī pārāk tievi kāju stilbi. Vai tiešām var panākt, ka tievi stilbi kļūst pilnīgāki? - jautā vairākas žurnāla lasītājas. Katrā ziņā var! Izrādās, vispirms jānodarbina kāju stilbi ar speciāliem vingrinājumiem, t. i., jāattīsta atsevišķas muskuļu grupas.

  • Ļoti labs paņēmiens, kas dod spīdošus panākumus, ir rītos un vakaros basām kājām staigāt uz pirkstgaliem.
  • Ļoti attīstās kāju muskuļi, kalnos kāpjot, no visiem sporta veidiem, soļošanas, skriešanas, bet it sevišķi no braukšanas ar divriteni.

Vai var samazināt resno kāju samēru?

Protams, arī pārāk resnas kājas ir tā laika dāmu problēma. Ko tādos gadījumos iesaka darīt skaistuma speciālisti? "No gūtiem pieredzējumiem zināms, kas jādara, lai gūtu vēlamos panākumus: 

3 reizes nedēļā resnās kājas jāaptin ar ideālsaiti, kas samērcēta sālsūdenī. Saite jātin, sākot no potītes, līdz ceļgaliem.

Lai nesamērcētu un nesabojātu gultas veļu, virs saites uzliekams gumierēts papīrs. Šādi sabandažētas kājas jāatstāj visu nakti un tikai rītos, ceļoties, jānoņem. Nepieciešami šo kūri savienot ar rokas masāžu, kuru jāliek izdarīt pa dienas laiku. Pēc 2—3 mēnešiem kājām jāliek parafina kompreses 2 reizes nedēļā ar sekojošu masāžu. 4 pārējās dienas kājas jāsilda ar diatermiju vai jāelektrizē. Ko katrā gadījumā darīt, varēs noteikt tikai redzot kāju aptaukošanās veidu, šis darbs ir atbildīgs un to drīkst uzticēt tikai speciālistam," rakstīts izdevumā "Zeltene". 

Ir vēl kāda metode, kas palīdzot pret resniem kāju ikriem. "Derīgi arī ģipša pārsienamie, kas turami 15—25 dienas. Šādā veidā panāk muskuļu atrofiju, kas rezultātā stipri samazina ikru apmērus. Pa apsienāmo laiku tomēr jāuzturas labāk gultā, lai panākumi būtu garantēti. Dažas stundas dienā var arī pasēdēt un pastaigāt pa istabu. Šādā ceļā var viegli, ātri un bez sāpēm samazināt kāju apmērus par 2—4 cm un pat vairāk," stāstīts izdevumā "Zeltene".

Paplašinātas vēnas  - šļircējam vīnogkaulu cukuru!

Paplašinātas vēnas ir slimīgs nenormāls vēnu stāvoklis - raksta izdevums "Zeltene". "Ļoti maz var līdzēt terapeitiski, ja tās stipri paplašinātas un jau pilnīgi deformējušas kāju formu. Tādēļ, lai nebūtu jācieš no vēnu paplašināšanās, jānodarbojas ar sportu, vingrošanu jau agrā jaunībā un tas jāturpina līdz vecumam. Tā ir izredze no tām pasargāties. Tādu cilvēku vēnām ir vairāk spēka un elasticitātes, tādēļ neattīstīsies vēnu mezgli. Šie mezgli ne tikai bojā kāju ārējo formu, bet var būt sāpīgi un pat apdraudēt dzīvību. Kam daudz jāstāv un nevar nodarboties ar izlīdzinošo vingrošanu, tiem ātri paplašināsies vēnas.

Dziļās paplašinātās vēnas var labot ārsts-ķirurgs, iešļircinot vārāmās sāls vai vīnogucukura kausējumu. Tā tad, kam darbs vai citi kādi apstākļi veicina vēnu paplašināšanos, var izsargāties nēsājot gumijas zeķes, masējot kājas līdz gurniem, piekopjot vieglu sportu, speciālu veselības vingrošanu. Vakaros aukstas dušas ceļgaliem. Stilbus nenosusināt, bet apsiet ar elastīgu idealsaiti, sākot no potītes uz augšu līdz ceļgaliem. Pēc šādas kāju kopšanas tūliņ jāliekas gultā.

Nav vairs kārnums modē!

Rakstā arī ieteikts, kādas zeķes jāvalkā dažādu kāju īpašniecēm. "Jāatzīmē, ka tām sievietēm,

kuras daba ļaunprātīgi apveltījusi ar resnām kājām (nelabojamām), jāvalkā tumšas nespīdīgas zeķes, kaut arī tās nebūtu modē.

Gaišas, spīdošas zeķes var nēsāt tikai personas ar slaidākām kājām, lai tās izskatītos formīgākas," uzsver eksperte. "Vēl neilgi atpakaļ prasīja, lai dāmu kājiņas būtu ne tikai slaidas, bet „tievas". Tādas uzskatīja par kairinoši skaistām.

Tagad, turpretim, nemaz vēl nav tik ļauni, ja kājas ir „drusku pilnīgākas". Mūsu sporta laikmetā gandrīz visām sievietēm ir apaļi kāju ikri, kas nebūt nav neglīti, jo skaistuma uzskati tagad ir mainījušies.

Mēs prasām tomēr lai kājas būtu izturīgas, veselas, labi veidotas, bet ne aptaukojušās, sapampušas. Pēdējās ir slimības sekas un tādēļ arī neglītas. Jo veselība ir skaistums, slimība neglītums.

Tādēļ jau bērnībā jāsāk rūpēties lai kājas būtu pareizi veidotas, veselas, glītas. Kur pašu līdzekļiem nevar izlīdzēties, jāgriežas pie ārsta ortopēda. Tas arī atradīs īsto līdzekli. Tad arī nebūs viss mūžs jānostaigā ar neglītām kājām," sola raksta autore. "Neaizmirstiet kopt un saudzēt kājas, jo tām jāveic grūts darbs: viņām jānes viss mūsu ķermenis, kurš dažreiz nemaz nav tik viegls!"

FOTO: shutterstock.com

Jautājumi - atbildes

"Es gribētu kāju augšdaļas apmērus samazināt, liekot parafīna kompreses. Vai būtu panākumi? Ar cik reizēm iegūtu apmierinošus kāju apmērus? Vai arī svars tad samazināsies? Galvenais, cik tas izmaksātu un vai varētu griezties pie Jums?"

Atbilde: "Ar parafina kompresēm neapšaubāmi gūsiet panākumus. Svaru var zaudēt vienā seansā, skatoties kur liek, kā liek, cik izlietā parafinu, no 100 gramiem līdz 2 kilogramiem. Manā kabinetā parafīna komprešu nodaļa darbojas kopš 15 gadiem ar panākumiem un Jūs katrā laikā tās varēsiet dabūt."

Jautājums: "Lūdzu paskaidrojat, kādā veidā es varētu dabūt kājas tievākas ikros. Vai ar sāls kompresēm to varētu panākt? Un kā tas būtu izdarāms? Ģipša apliekamie neko nelīdz. Var būt ar kādiem vingrojumiem to varētu panākt? Zeltenes lasītāja, Straupē"

Atbilde: "Zelten. lasīt., Straupē: Kāju ikrus dabūt tievākus ir ļoti grūti, vienīgais drošais ceļš ir operācija. Par to esmu jau ne vienu reizi vien rakstījusi. Operācija ir sarežģīta, pēc tās ilgi jāguļ, un tāpēc to var ieteikt tikai pilnīgi nepieciešamos gadījmos, kad no kāju formas atkarājas eksistences jautājums, piemēram, dažreiz māksliniecēm v. c."