Viena pārstrādāta auto riepa līdzvērtīga 5 - 7 kvadrātmetriem jaunā, izturīgā ceļa seguma

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Ceļš ar asfalta segumu
Ceļš ar asfalta segumu Foto: Publicitātes foto

Piektdien, 17. septembrī, Jelgavas novada Vilces pagastā tika atklāts 350 metru garš ceļa posms ar jaunu, eksperimentālu ceļa pārklājumu, un to intensīvi izmantos smagās automašīnas. Bitumena modificēšanā izmantotas no nolietotām riepām izgatavotas gumijas granulas. Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) zinātnieki prognozē, ka šāds ceļa segums kalpos 2 līdz 5 gadus ilgāk nekā asfaltbetons, kur izmanto nemodificētu bitumenu. Gumijas granulas, kā bitumena modifikators, ir konkurētspējīgs ar pašlaik izmantoto SBS (stirols-butadiēns-stirols), kā arī jaunā tipa asfaltbetons būs noturīgāks pret noguruma plaisu un rišu veidošanos un ir atbilstošāks Latvijas laikapstākļiem.

Gumijas granulas no sasmalcinātām riepām tika pievienotas bitumam “Igates” bāzē Glūdā, izmantojot speciālu iekārtu modificēta bitumena ražošanai. Pie izmantotās “receptes” gandrīz pusgada garumā cītīgi strādāja RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes (BIF) Ceļu un tiltu katedras un RTU Materiālzinātnes un lietišķās ķīmijas fakultātes Polimēru materiālu tehnoloģiju katedras zinātnieki. Vilces asfalta rūpnīcā modificētā bituma masa, pievienojot siltā asfalta piedevu, tika izmantota asfalta ražošanai.

Ņemot vērā, ka šādas asfalta masas ieklāšana Latvijā iepriekš nav notikusi, ieklāšanas procesā tika nepārtraukti monitorēts asfalta sablīvējums, izmantojot ātrdarbīgas mēriekārtas, lai nodrošinātu optimālu ieklātā asfalta sablīvējumu un citus parametrus. “Es ceru, ka eksperimenta rezultāti izrādīsies veiksmīgi un pasūtītāji plašāk izmantos šādu modificētu asfaltu. Tas ļaus lietderīgi izmantot daļu savu mūžu nokalpojušo auto riepu, kuru uzglabāšana un pārstrāde joprojām līdz galam nav atrisināta,” komentē SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “IGATE”” izpilddirektors Gusts Kaļiņins.

Projektu iniciējušās organizācijas, Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas (LRAA) vadītāja Tīna Lūse stāsta: “Šis ir pirmais šāda veida projekts Latvijā un, neapšaubāmi, mazs, bet ļoti nozīmīgs solis aprites ekonomikas ieviešanas virzienā. Latvijā šobrīd ir milzīgs vēsturiskais nolietoto riepu uzkrājums, kas nu jau pārsniedz 100 tūkst. tonnu. Turklāt tas turpinās augt ik gadu, nokļūs atkritumu poligonos vai tiks apsaimniekots nelikumiski, ja netiks atrasts veids, kā pārvērst šāda veida atkritumus par izejvielām. Raugoties, kā norit šis projekts, esmu droša, ka tāda mēroga ilgtspējīgus risinājumus ir iespējams ieviest nozarē, tomēr tikai un vienīgi ciešā valsts un privāta sektora sadarbības veidā.”

Projekta realizēšanā piedalījās arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM). Gatis Zamurs, VARAM parlamentārais sekretārs, piebilst: “Nolietoto riepu problēma Latvijā ir tiešām sāpīga un liela, līdz ar to visas iniciatīvas, kas darbojas problēmas risināšanas virzienā, ir ārkārtīgi svarīgas. VARAM šobrīd strādā pie dažādām likumiskām iniciatīvām, lai nolietotās riepas varētu ātrāk un vieglāk nonākt otrreizējā pārstrādē. Mans aicinājums ir neatstāt pārmaiņu ieviešanu tikai ierēdņu un politiķu rokās, bet arī pašiem uzņēmējiem aktīvi iesaistīties šajā procesā, lai panāktu rezultātu, kas būs labvēlīgs visiem.”

Foto: Publicitātes foto

Kompozītmateriāla izstrādei nepieciešamo gumijas granulu piegādātājs SIA “Eco Baltia vide” valdes priekšsēdētājs Jānis Aizbalts norāda: “Runājot par tik lielu nolietotu riepu uzkrājumu, kāds tas ir Latvijā, mums jāatceras, ka, pieņemot pareizos lēmumus, tikai divu gadu laikā tas varētu tikt iestrādāts ceļu segumā. No savas puses mēs noteikti turpināsim aktīvi sadarboties ar visām iesaistītajām iestādēm, lai tai skaitā normatīvajos aktos ierakstītu nolietoto riepu granulu izmantošanu kā neatņemamu sastāvdaļu zaļajā iepirkumā.”

Projekta realizētāji pateicās par pretimnākšanu arī Jelgavas novada pašvaldībai, kuras administratīvajā teritorijā - Vilces pagastā - tika ieklāts jaunais ceļa segums. Oskars Cīrulis, Jelgavas novada domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības un infrastruktūras uzturēšanas jomā: “Mums ir ļoti liels gods, ka šis eksperimentālais ceļa posms nodrošināts tieši Jelgavas novadā, kā arī lepnums par vietējiem uzņēmējiem un zinātniekiem, kas ir piedalījušies projekta īstenošanā. Es gribētu cerēt, ka ne vien Jelgavas novads, bet arī Jelgavas pilsēta un citas pašvaldības būs gatavas un ieinteresētas spert šādu soli mērķu sasniegšanai un esošo problēmu risināšanai, izmantojot vairāk zaļu un uz aprites ekonomiku vērstu produktu.”

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu