“Dzīvē nemēdz būt, ka apdrošinātājs nosedz pilnīgi visus 100 procentus no visiem riskiem, attiecīgi ir kaut kāda daļa, kad tieši šoferu prettiesiskas darbības rezultātā, ja rodas zaudējumi pārvadātājiem, tad mums ir iespēja 1500 eiro robežās prasīt no autobusa vadītāju šo kompensāciju, norāda SIA “Latvijas Sabiedriskais autobuss” valdes loceklis Juris Misters.
Kad Autotransporta direkcija rīkoja konkursu, meklējot pārvadātājus jaunajam periodam, tā iestrādāja virkni līdz tam nebijušas nosacījumus un prasības pretendentiem. Tostarp - Autotransporta direkcija kā pasūtītājs noteica minimālo stundas likmi par autobusa vadīšanu – piecus eiro. Iepriekš pārvadātāji vadījās tikai pēc darba likuma prasībām.
“Šinī konkursā tika noteikta, un tika noteikta pa trim periodiem, minimālā stundas likme - pieci eiro pirmais periods, nākamais - 5.50, un trešais, pēdējais periods – 6.05. Zem šīs likmes pārvadātāji nedrīkstēja piedāvāt piedāvājumus, kur par vadīšanas laiku būtu mazāk par šo minimālo stundas likmi, un mums bijušas situācijas, kad mēs esam arī izslēguši pretendentu, redzot to atalgojuma summu, ko viņi plānojuši, ka tā bija zem šīs likmes,” saka ATD valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Konkurence starp pārvadātājiem bija sīva. Pie lielākajiem pasūtījumiem pirmajā piegājienā tika ar ietekmīgiem uzņēmējiem un bijušiem politiķiem saistīti pārvadātāji: “Nordeka”, īpašnieks Juris Savickis, “Liepājas autobusu parks”, pieder Andra Šķēles un Aināra Šlesera ģimenes locekļiem, arī Liepājas pašvaldībai, un “Sabiedriskais autobuss”. Ar to iepriekš bija saistīts politiķis Aleksandrs Brandavs, bet kopš aizvadītā gada marta kā patiesais labuma guvējs, pastarpināti caur Īrijā reģistrētu kompāniju, uzrādīts ilggadējs Brandava uzņēmumu vadošs darbinieks Vitālijs Komars. Īrijas firmas daļas par 40 miljoniem eiro ir ieķīlātas par labu Markam D'eigenam.