Saldākiem sapņiem: kā padarīt guļamistabu par miera ostu un uzlabot miega kvalitāti

FOTO: Publicitātes foto

Bērnībā bieži dzirdētais teiciens “miegs ir vislabākās zāles” ir ārkārtīgi patiess. Šķiet, ikviens, kurš pieredzējis, ka miegs kļuvis “caurāks” vai nav sanācis gana izgulēties, var apstiprināt – miega trūkums ievērojami ietekmē nomoda dzīves kvalitāti, atstājot iespaidu uz garastāvokli, dzīvesprieku un produktivitāti,  izskatu un pat veselību. Ko darīt, lai uzlabotu miega kvalitāti un guļamistabā patiešām justos kā miera oāzē?

Praktiskus padomus, kā izvēlēties svarīgākās detaļas guļamistabas iekārtojumā, sniedz “Bonava Latvija” eksperti.

Matracis un spilvens

Piemērots matracis ir laba miega pamats. Tieši tas ir galvenais spēks, kas balsta gulētāja augumu. Matrača uzdevums ir nodrošināt vienmērīgu atbalstu mugurkaulam, palīdzot tam saglabāt dabisku stāvokli, un pilnvērtīgi atslābināties. Tāpēc matracim vajadzētu padoties augumam plecu un gurnu rajonā: tādējādi mugurkauls paliks taisns, savukārt muskuļi tiks atslābināti un nakts laikā pilnvērtīgi atpūtīsies.

Matraci izvēlēties ir samērā viegli: pats galvenais noteikums – lai gulētājam būtu ērti. Noteikti nav jāseko izplatītajam mītam, ka matracim jābūt pēc iespējas stingrākam! Tomēr  jāņem vērā, lai matracis pareizi balsta muguru, un jāatceras – jo smagāks gulētājs, jo stingrākam jābūt matracim.

Kā uzzināt, vai matracis jums ir piemērots? Apgulties uz tā un sajust, vai jums ir ērti. Ja matracis ir pārāk mīksts, ķermenis dziļi iegrimst un muskuļi tiek pakļauti lielam stresam, lai “atbalstītu” mugurkaulu. Savukārt, ja matracis ir pārāk stingrs, muguras lejasdaļa nesaņem pienācīgu atbalstu, kas arī ir slikti. Ja, guļot uz matrača uz muguras, zem muguras lejasdaļas var brīvi pabāzt un pakustināt plaukstu, matracis ir pārāk ciets un nesniedz mugurkaulam pietiekamu atbalstu.

Savukārt pareizi izvēlēts spilvens veic līdzīgu funkciju, atbalstot kaklu, kas ir mugurkaula turpinājums. Galvenie spilvena izvēles parametri ir augstums un cietība. Pirms spilvena iegādes ieteicams izvērtēt savus gulēšanas paradumus. Gulēšanai uz sāniem nepieciešams augsts un ciets spilvens, gulēšanai uz muguras – vidējas cietības un augstuma spilvens, bet gulēšanai uz vēdera labāk izvēlēties mīkstāku un zemāku spilvenu, lai kakls neizlocītos nedabiskos leņķos.

Arī izvēloties spilvena pildījumu, jāņem vērā gulētājam raksturīgie paradumi. Sintētiska pildījuma spilvenus būs vieglāk kopt, un tie īpaši piemēroti cilvēkiem, kuri cieš no alerģijām. Savukārt dūnu spilveni būs mīkstāki un sniegs sajūtu, ka guļat mākonī.

Apgaismojums un temperatūra

Ļoti svarīgs un vienlaikus individuāli vērtējams faktors, kas var palīdzēt vai traucēt pilnvērtīga naktsmiera baudīšanu, ir apgaismojums guļamistabā. Vienam patīk gulēt pilnīgā tumsā, citam nakts dzīlēs vajag cerīgu gaismas staru, vēl kādam ir vienalga. Tomēr naktslampiņa pie gultas ar pieklusinātu gaismu palīdzēs pirms miega noskaņot ķermeni mieram. Iekārtojot mājokli, ieteicams netaupīt uz bieziem, gaismu aizturošiem aizkariem vai žalūzijām – tumšā telpā visi guļ labāk. Ciešākam miegam ieteicams iegādāties arī acu aizsegu, kas lieti noderēs gadījumos, ja dzīves ritmi ar partneri nesakrīt un otram gulētājam jāmostas citā laikā.

Miega kvalitāti ietekmē arī guļamistabas temperatūra, tomēr tas patiešām ir gaumes jautājums – ir cilvēki, kas var aizmigt tikai vēsumā, un ir tādi, kam vajag ieritināties siltumā. Mainoties klimatam, par arvien vērtīgāku aksesuāru kļūst mākslīgie klimata regulatori – ventilatori, kondicionieri un sildītāji. Ieteicams izvērtēt savas vēlmes un vajadzības, kā arī termoregulāciju mājoklī, un izvēlēties piemērotāko iekārtu, lai gaiss guļamistabā vienmēr būtu svaigs un vēlamajā temperatūrā. Visiem taču zināms arī teiciens “svaigā gaisā labāks miegs”!

Gultasveļa

Liela nozīme ērtai gulēšanai ir arī gultasveļai, jo tieši tā ir visvairāk sajūtama ar ķermeni. Gultasveļai noteikti jābūt pieskārienam patīkamai, elpojošai, mitrumu absorbējošai un ķermeņa temperatūru uzturošai. Atkarībā no materiāla gultasveļa var arī nodrošināt patīkamu vēsumu vasarā vai, gluži pretēji, sildīt gulētāju ziemā.

Populārākais gultasveļas materiāls ir kokvilna. Tas ir izturīgs, elpojošs un lieliski absorbē mitrumu. Vasarā gulēt ar kokvilnu klātā gultā nebūs karsti, savukārt ziemā tas sniegs komfortu un siltumu. Tomēr gultasveļu iespējams atrast katra gaumei un vēlamajām sajūtām – plaši pieejami gultasveļas komplekti no zīda, satīna, lina.

Nenoliedzami svarīga ir arī sega. Tas gan arī ir gaumes jautājums – ir smagāku segu cienītāji, un ir arī tādi gulētāji, kuriem jebkas pat nedaudz smagāks par segas pārvalku rada diskomfortu un nemieru. Vislabākajam rezultātam ir svarīgāki saprast gulētāja vēlmes un tām pielāgoties. Nepieciešams izvērtēt arī alerģiju risku – dūnu sega, lai cik patīkama taustei, var nebūt piemērota visiem.

Režīms

Tomēr pats svarīgākais, ar ko sākt vai turpināt ceļu uz kārtīgu izgulēšanos katru nakti, ir dienas ritma un režīma izvērtēšana un “salabošana”. Pieaugušam cilvēkam naktī ieteicams gulēt vismaz septiņas stundas, lielākajai daļai – pat vairāk, un tas ir daudz svarīgāk, nekā var šķist. Tāpat būtu vēlams kādu laiku pirms miega nelietot mobilos telefonus, planšetdatoru un citas tehnoloģijas, lai prāts noskaņotos mieram un miegam. Miegs ir ne vien fiziska, bet arī garīga nepieciešamība – pat vissmalkākie gultas piederumi neglābs no miega bada, ja nepieliksiet papildu pūles režīma ievērošanā.

Uz augšu
Back