Liesmas miglājs – kosmosa iespaidīgais ugunskurs jaunā attēlā

Liesmas miglājs
Liesmas miglājs Foto: AFP / Scanpix

Astronomu komanda, izmantojot Atakamas Pēddziņa eksperimenta teleskopu (APEX), uzņēmuši zvaigžņu veidošanās reģionu, atklājot detaļas, kas iepriekš nekad nav redzētas.

Liesmas miglājs, kas atrodas tuvu zināmajam Zirga Galvas miglājam, atrodas Oriona zvaigznājā, kas ir viens no visvairāk pētītajiem un fotografētajiem kosmosa reģioniem, vēstīts vietnē "Science Alert".

“Kā astronomiem patīk teikt, tikko kā ir pieejams jauns teleskops vai instruments, lai pētītu Orionu, tur vienmēr atklāsies kaut kas jauns un interesants,” teica astronoms Tomass Stanke.

Oriona zvaigznājs sastāv no plašas miglāju virknes, kas stiepjas simtiem gaismas gadu uz visām pusēm. Tuvākais miglājs atrodas aptuveni 1000 gaismas gadu tālu no Saules sistēmas. Tieši tāpēc, ka tas atrodas tik relatīvi tuvu Zemei un ir tik liels, tas ir ideāls reģions, ko pētīt.

Liesmas miglājs ir viens no daudzajiem reģioniem zvaigznājā, kur veidojas zvaigznes. Tas tiek klasificēts kā emisijas miglājs un atrodas aptuveni 1500 gaismas gadu tālu no Zemes.

Liesmas miglājam liesmot liek gāzu jonizācija miglājā, ko veicina spilgtā gaisma un radiācija no tuvējās zvaigznes. Tā kā jaunas zvaigznes parasti ir ļoti karstas, šāda veida miglāji parasti spoži mirdz.

Tiesa, zvaigznes parasti dzimst blīvos putekļu un gāzu mākoņos, kas neļauj tās saskatīt ar optiskajiem teleskopiem. Tāds instruments kā “APEX” attēlus uzņem radio viļņos, tāpēc iespējams mūsu acīm atklāt detaļas, kas citkārt nebūtu redzamas.

Astronomu komandas darbs drīz tiks publicēts zinātniskajā žurnālā “Astronomy & Astrophysics”, bet pagaidām lasāms ŠEIT.