Piecas lietas, ko nedarīt mašīnā ar automātisko pārnesumkārbu
No TVNET arhīva

FOTO: Publicitātes foto

Domājams, ka vairums autovadītāju tieši sevi uzskata par labākajiem braucējiem, kuri zina, kā pareizi un droši braukt, lai labi būtu gan pašam, gan automobilim. Tomēr patiesībā daudziem autovadītājiem piemīt kaitīgi ieradumi, kas var kaitēt mašīnas komponentēm un saīsināt to kalpošanas laiku. Lai no tā izvairītos, YouTube kanāla Engineering Explained uzturētājs Džeisons Fenske (Jason Fenske) atklāj piecas lietas, ko vajadzētu ņemt vērā mašīnās ar automātisko transmisiju.

 
FOTO: Ekrānšāviņš no video

Neripo ar ieslēgtu neitrālo pārnesumu

Izplatīts ir uzskats, ka ekonomiski izdevīgāk ir ļaut mašīnai ripot (nav svarīgi - no kalna vai pretī luksoforam), «izņemot no ātruma» jeb ar ieslēgtu neitrālo pārnesumu. Tomēr patiesībā šis uzskats ir maldīgs, jo modernos dzinējos brīdī, kad caur riteņiem kloķvārpstu griež un virzuļus bīda automobiļa inerce, degvielas padeve tiek atslēgta vispār un patēriņš ir 0 l/km vai arī bezgalīgi daudz jūdžu uz galonu degvielas.

Tāpat ar «izņemšanu no ātruma» vadītājs sev daļēji atņem iespējas kontrolēt auto - viņš var tikai samazināt ātrumu ar bremzēm, bet ne paātrināties.

 
FOTO: Ekrānšāviņš no video

Apstājies un tikai tad pārslēdz ātrumus

Automobiļos ar automātisko transmisiju jāatturas no priekšlaicīgas pārslēgšanās starp braukšanas un atpakaļgaitas režīmu. Kā skaidro eksperts, bremzēšanai ir domātas bremzes, nevis automātiskās pārnesumkārbas lentes bremze, kas pārnesumu pārslēgšanas brīdī aptur kādu no planetārā pārvada elementiem. Ja, piemēram, no R uz D vai otrādi pārslēdzas, iekams auto pilnībā apstājies, lentes bremze paātrināti dilst, bet tās nomaiņa ir dārgs un ilgs process.

 
FOTO: Ekrānšāviņš no video

Kā pareizi svilināt riepas

Ja pienāk reize, kad gribas pasvilināt riepas un paostīt kodīgos dūmus vai nepieciešams maksimāls paātrinājums, jāatturas no apgriezienu uzņemšanas neitrālajā pārnesumā un tai sekojošas ieslēgšanas D režīmā. Šajā mirklī ātrumkārbas komponentes, īpaši lentes bremze, tiek pakļautas nevajadzīgi lielai slodzei un to mūža ilgums sarūk. Ja nu bez riepu svilināšanas vai skriešanās nekādi nevar, tad daudz pieņemamāks variants ir ieslēgšana D režīmā, visu komponenšu sagatavošana darbam un dzinēja apgriezienu kāpināšana, vienlaikus spiežot bremžu pedāli.

 
FOTO: Ekrānšāviņš no video

Pie luksofora nav nepieciešams neitrālais pārnesums

Daudzi uzskata, ka pēc apstāšanās uz īsu brīdi, piemēram, pie luksofora vai sastrēgumā, vēlams ieslēgt neitrālo pārnesumu, lai mazinātu slodzi uz transmisiju. Tomēr eksperts norāda, ka stāvošā auto slodze uz transmisijas komponentēm, kad ieslēgts D režīms, ir daudzreiz mazāka, nekā sākot braukt. Tāpat maldīgs ir uzskats, ka var ievērojami ietaupīt, jo N režīmā dzinējs patērē mazāk degvielas. Tas gan ir taisnība, taču ietaupījums būs niecīgs. Ja nu tomēr ļoti gribas taupīt degvielu pamatīgā sastrēgumā, tad daudz efektīvāka būs dzinēja izslēgšana.

 
FOTO: Ekrānšāviņš no video

P režīms tikai pēc pilnīgas apstāšanās

Mēģinot ieslēgt automātisko pārnesumkārbu P jeb Park režīmā, kamēr auto nav pilnībā apstājies, nolaušanas riskam pakļauj sprūdu, kurš nobloķē transmisiju.

Uz augšu
Back