Elektrotauto bateriju kapacitāte: kā panākt, lai tā paliek nemainīga vairāku gadu garumā

Kia EV6 un Daiņus Jaks FOTO: TVNET kolāža

Augošais elektromobiļu piedāvājums paplašina ne tikai šāda veida auto cienītāju, bet arī to īpašnieku rindas, kuriem ir visdažādākie jautājumi saistībā ar auto ekspluatāciju. Lai kādas būtu strukturālās atšķirības starp elektromobiļiem un automašīnām ar iekšdedzes dzinēju, abu spēkratu īpašnieku mērķis ir pārliecināties, ka viņu lietotais auto nenodara pārāk lielu kaitējumu ģimenes budžetam.

Tā kā automobiļi ar iekšdedzes dzinēju tiek lietoti daudzu gadu garumā, ikkatrs autovadītājs zina, ka ilgmūžības atslēga ir, piemēram, periodiska lielai slodzei pakļautu detaļu un tehnisko šķidrumu nomaiņa. Elektromobiļa gadījumā uzmanība savukārt tiks pievērsta tam uzstādītajam gaitas akumulatoram.

Akumulators ir elektroauto visdārgākā un vienlaikus arī vissvarīgākā komponente, kurai nepieciešama rūpīga uzturēšana.

Uzlādes līmenis ir nozīmīgs faktors akumulatora darba mūžā

Pirmais solis ceļā uz labo praksi elektromobiļa akumulatora taupīšanā ir spēja ievērot konkrētus akumulatoru uzlādes noteikumus. Kā norāda elektromobiļu entuziasts Daiņus Jaks, viens no galvenajiem akumulatoru ilgmūžības nosacījumiem ir izvairīšanās no regulāras to uzlādēšanas līdz 100 procentiem. Vienalga, vai tas būtu Kia EV6 ar lielas ietilpības akumulatoru, Citroën ë-C4 ar vidējas ietilpības akumulatoru vai jebkurš cits elektromobilis.

Kia EV6 FOTO: Kia

Pēc D. Jaka teiktā, lai elektromobiļu akumulatori kalpotu ilgus gadus, tos pilnībā uzlādēt vēlams tikai izņēmuma gadījumos. Piemēram, līdz 100 procentiem akumulatoru var uzlādēt reizi mēnesī vai tad, ja plānojat garāku braucienu. Taču arī tad, plānojot maršrutu, pārbaudiet, vai pa ceļam ir pietiekami daudz uzlādes pieturu.

“Bez vajadzības nav ieteicams akumulatorus uzlādēt līdz 100 procentiem, jo ​​augstais spriegums bojā akumulatoru. Nav ieteicams arī elektromobili atstāt stāvēšanai uz ilgu laiku ar zemu akumulatora uzlādes līmeni, jo tad akumulators izlādēsies,” piebilst eksperts.

Elektromobiļu akumulatorus ietekmē arī cita kaitīga prakse – pastāvīga uzlāde un izlāde no 100 līdz 0 procentiem.

Ņemot vērā, ka elektrisko transportlīdzekļu īpašnieki varētu vēlēties izspiest maksimumu no savu automašīnu akumulatoriem, automobiļu ražotāji neļauj viņiem izmantot visu akumulatora ietilpību. Piemēram, Kia EV6 ražotājs ir uzstādījis automobilim 77,4 kWh akumulatoru, taču drošības apsvērumu dēļ un tāpēc, ka pamatsistēmām jāturpina darboties arī ārkārtas situācijās, autovadītāji var izmantot 72,5 kWh no akumulatora jaudas. Šādā veidā Kia ar atlikušajiem resursiem veido tā saukto drošības “buferi”.

Ātrā uzlādes stacijas – tikai ārkārtas gadījumos

Ātrās uzlādes stacijas palīdz pēc iespējas ātrāk sasniegt vēlamo galamērķi. Un pieaugošais elektrisko transportlīdzekļu skaits tuvākajā nākotnē vēl vairāk palielinās pieprasījumu pēc tieši šādām ātrās uzlādes stacijām.

Elektroauto uzlādes kabelis FOTO: Shutterstock

Līdz ar pieaugošo uzlādes staciju piedāvājumu pieaug arī to uzlādes jauda. Mūsdienās jaudīgākās ātrās uzlādes stacijas piedāvā satriecošas iespējas. Lai izmantotu īpaši jaudīgu uzlādes staciju priekšrocības, ražotāji elektriskajos automobiļos ievieš tehnoloģijas, kas var vairākas reizes samazināt akumulatora uzlādes laiku.

Tehnoloģiskais progress ir lieliski redzams iepriekš minētajā Kia EV6, kas tikai nesen nonāca jauno elektroauto tirgū. Šī elektromobiļa tukšo akumulatoru var uzlādēt, pieslēdzot to 800 V vai 400 V stacijai. Pateicoties ārkārtīgi ātrajai uzlādei, enerģijas rezerves no 10 līdz 80 procentiem var uzlādēt tikai 18 minūtēs, un akumulatora uzlāde 100 km distances veikšanai prasīs tikai četrarpus minūtes.

Tomēr, pēc D. Jaka domām, īpaši ātrās uzlādes staciju ļaunprātīga izmantošana ilgtermiņā var sabojāt elektromobiļu akumulatoru ilgmūžību, tāpēc tos vajadzētu lietot tad, kad tas ir racionāli nepieciešams – piemēram, garos braucienos vai ārkārtējas steidzamības gadījumā.

Elektromobiļu eksperts apliecina, ka ir vērts ievērot likumu, kas elektromobiļa ikdienas ekspluatācijas laikā ir daudzkārt pārbaudīts. Proti, D. Jaks iesaka turēt elektromobiļa akumulatora uzlādes līmeni 20 līdz 80 procentu robežās.

Akumulatori tiek visvairāk noslogoti tad, kad tie ir pilnībā uzlādēti vai ja uzlādes līmenis ir bīstami zems. Ja akumulatora uzlādes līmenis ir robežās no 20 līdz 80 procentiem, automašīnas akumulators uzlādējas ātrāk un kalpo ilgāk.

Būtu jāņem vērā gaisa temperatūra

Aukstums var būt izaicinājums jebkurai automašīnai, taču to pašu var teikt par vasaras svelmi, kad gaisa temperatūra paaugstinās līdz 30 un vairāk grādiem. Automašīnas ar iekšdedzes dzinēju visefektīvāk strādā pie noteiktiem dzinēja apgriezieniem, savukārt elektromobiļi vislabāk darbojas mērenā gaisa temperatūrā.

Automašīnas bremžu gaismas FOTO: Shutterstock

Lai elektromobiļos uzstādīto akumulatoru temperatūra saglabātos optimāla, ražotāji sākuši uzstādīt efektīvas dzesēšanas sistēmas, kas ļauj pieveikt pēc iespējas lielāku attālumu arī īpaši karstā dienā.

Piemēram, elektromobilim Kia EV6 uzstādītais siltumsūknis, izmantojot lieko siltumu, ātrāk uzsilda automašīnas salonu un vienlaikus pazemina akumulatora temperatūru. Tas kopā ar gaisa kondicionēšanas sistēmu izmanto zemas temperatūras dzesēšanas maisījumu, lai radītu vēsa gaisa plūsmu, un kondensatoru radītais siltums tiek izvadīts caur atsevišķu iekārtu.

Siltumsūkņa sistēmā izmantotais dzesēšanas maisījums tiek pakļauts atkārtotam saspiešanas, kondensācijas, izplešanās un iztvaikošanas ciklam, un ar to saistītā augstā un zemā temperatūra tiek izmantota gan apsildes, gan dzesēšanas vajadzībām.

Tomēr, pēc D. Jaka domām, ļoti augstā gaisa temperatūrā vēlams būt nedaudz uzmanīgākam. Īpaši tas attiecas uz lietotu elektromobiļu īpašniekiem. Eksperts uzsver, ka karstā vasaras dienā elektromobiļus tomēr vajadzētu pasaudzēt. Īpaši tas attiecas uz elektriskajām automašīnām, kurām nav akumulatora dzesēšanas iekārtas.

“Lai izvairītos no akumulatoru pārkaršanas, es ieteiktu braukt nedaudz lēnāk vai izvairīties no biežiem sevišķi ātrās uzlādes staciju apmeklējumiem,” viņš piebilda.

Uz augšu
Back