Kāpēc ir svarīgi braukt "tālredzīgi"

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Shutterstock

Visbiežāk avārijas notiek tādēļ, ka automašīnas vadītājs bijis pārgalvīgs, pārvērtējis savas un savas automašīnas spējas vai uz mirkli zaudējis modrību. Citiem vārdiem, nav bijis pietiekami tālredzīgs un nav spējis paredzēt savas rīcības iespējamās sekas.

Latvijas un arī citu valstu medijos bieži parādās ziņu virsraksti ar vārdiem “traģiska avārija”, “frontāla sadursme”, “neuzmanības dēļ iebrauc grāvī”, “apgāžas uz jumta” un tamlīdzīgi. Varētu domāt, ka iemesli visiem šiem negadījumiem ir dažādi, tomēr patiesībā galvenais cēlonis ir tikai viens – tā ir

transportlīdzekļa vadītāja nespēja paredzēt savas rīcības iespējamās sekas.

Tātad netālredzīga braukšana.

Neviens autobraucējs pie stūres nesēžas ar domu, ka, visticamāk, sava brauciena galamērķi nesasniegs. Visiem ir nodoms droši un plānotajā laikā nonākt tur, kur gribas nonākt. Bet, kā jau tas mēdz gadīties, plāni izjūk, jo kādā mirklī pietrūcis tālredzības un spējas koncentrēties, spējas veikt pareizu aprēķinu un aplēses.

Ja visi būtu tālredzīgi autobraucēji, tad uz ceļiem negadījumu faktiski nebūtu. Bet tas, ko novērojam jau gadiem, ir nepiedodami. Atliek vien izbraukt uz šosejas, un noteikti drīz vien uzradīsies kāds pārgalvis, kam grūtības sagādā pareizā apdzīšanas brīža izvēlēšanās.

Tu brauc ar atļautajiem 90, un te pēkšņi pretī lielā ātrumā tuvojas lukturu pāris.

Un tas tuvojas tikai tāpēc, ka attiecīgā automobiļa vadītājs nav bijis pietiekami tālredzīgs un nav izvēlējies drošu apdzīšanas brīdi.

Kā šodien atceros epizodi tēva vecajā Opel Ascona, kad uz Tallinas šosejas iepretim Ādažiem pat nācās nobraukt no asfalta, lai izvairītos no frontālas sadursmes ar Ford Transit, kad tā vadītājs bija izlēmis apdzīt vairākas “pārāk lēnas” fūres. Toreiz viss beidzās laimīgi un es tikai paspēju piefiksēt, ka Transit priekšējā sēdeklī līdzās bezatbildīgajam vadītājam atradās vēl divi vīri, bet ir reizes, kad šāda braukšanas maniere noved līdz traģēdijai. Un tad vainīgais ir tikai viens – tas, kurš nebija pietiekami tālredzīgs, nespēja paredzēt iespējamās sekas un sāka apdzīšanu brīdī, kad pretī brauc cits auto.

Protams, var palaimēties un pretī brauks pieredzējis autovadītājs, kas laideni iebrauks ceļa nomales grants uzbērumā un palaidīs steidzīgo apdzinēju garām, bet tikpat labi pretī var gadīties cilvēks, kam nav tik lielas pieredzes pie stūres, acumirklī pārņem apmulsums un notiks sadursme. Sekas ir neparedzamas.

Bet tālredzīga braukšana neaprobežojas tikai ar drošu apdzīšanu. Tālredzīgs braucējs ne tikai nodrošina sev un saviem pasažieriem drošību, un neapdraud citus, bet arī

saudzīgi apietas ar savu maciņu, jo izvairās no nevajadzīgas paātrināšanās un liekas bremzēšanas,

kas, lai gan varbūt skan neparasti, ir lielākie kaitnieki, ja runājam par degvielas patēriņu. Cik nav redzēts, ka automobiļa vadītājs pirms krustojuma spiež gāzi grīdā, lai gan var prognozēt, ka drīz luksoforā iedegsies sarkanā gaisma un tāpat nāksies bremzēt.

No šāda viedokļa raugoties, top skaidrs, ka ielās ir krietns skaits autobraucēju, kuriem nav ne mazākās sajēgas par efektīvu, ekonomisku braukšanu. No vienas puses, viņi šausminās par degvielas cenām, bet, no otras puses, nedara pilnīgi neko, lai cenu kāpumu kompensētu ar patēriņa samazināšanu, pavisam nedaudz izmainot savus braukšanas paradumus.

Visefektīvākā ir vienmērīga braukšana, kura neietver nepieciešamību strauji bremzēt. Tas nozīmē, ka vadītājam pie stūres ir jāvēro uz ceļa notiekošais, jāmēģina paredzēt mainīgos apstākļus un citu šoferu uzvedību. Tas, protams, ir prakses jautājums, bet, kad sāk izdoties, tad arī vienmērīga un efektīva braukšana sāk kļūt pašsaprotama. Viens piemērs –

apstāšanās un gaitas sākšana vienmēr tērē vairāk degvielas nekā gaitas atsākšana, kustībā esot,

tādēļ pirms luksofora ar aizliedzošo signālu ieteicams atlaist akseleratora pedāli un kādu gabalu vienkārši paripot, lai "zaļo" sasniegtu vēl kustīgā auto. Šo pašu padomu var izmantot arī uz šosejas. Proti, ja zini, ka aiz pagrieziena sāksies apdzīvota vieta, droši atlaid gāzi, pirms ieraugi attiecīgo ceļazīmi. Vienīgi nesteidzies ieslēgt neitrālo pārnesumu. Labāk ripināt ar ieslēgtu pārnesumu, kas dzinēju darbinās uz kustības inerces, nevis degvielas dedzināšanas rēķina.

Secinājumi

Tālredzīga braukšana ar spēju prognozēt izmaiņas un notikumus uz ceļa būtiski uzlabo drošību. Satiksmes plūsma ir vienmērīgāka, mazāk nervoza, savstarpējo sapratni veicinoša. Turklāt cilvēks, kurš uz ceļa pārvietojas nosvērti un brauc ar prātu, samazina tēriņus par degvielu, kuras cena jau pārkāpusi 2 eiro par litru līmenim.

Raksts tapis sadarbībā ar bezalkoholisko alu "Lāčplēsis".

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu