Elektriskie auto un drošība: kādi ir riski?

Elektroauto uzlāde FOTO: Publicitātes foto

Elektrisko automobiļu un tostarp to drošības uzlabošana turpinās nepārtraukti. Tomēr ir saprotams, ka lietotājiem, kuriem nav bijusi iepriekšēja saskare ar elektriskajiem spēkratiem, ir jautājumi par to drošību, pauž “Inter Cars Latvija” un IC24.lv vadītājs Kaspars Viļumsons.

“Ir svarīgi paturēt prātā, ka visi elektriskie automobiļi ir būvēti tā, lai tie atbilstu tiem pašiem stingrajiem konstrukcijas un ražošanas noteikumiem kā benzīna un dīzeļdegvielas modeļi. Būtībā tie iziet cauri tam pašam rūpīgi izstrādātajam procesam, un ražotāji pavada daudz laika, rūpējoties par to, lai šie transportlīdzekļi būtu droši,” uzsver Viļumsons.

Cik droši ir litija jona akumulatori?

Elektroauto darbina litija jona akumulatori. Šo bateriju riski ir pārkaršana un iespējams uzliesmojums.

"Pārkaršanas un uzliesmošanas riski ir minimizēti. Ekspluatācijā litija jonu akumulatoru darbību “uzrauga” komplicētas aizsardzības un kontroles iekārtas - moduļi,” atzīmē “Renault” servisa koordinators Aigars Ēdolfs.

Ja arī notiktu vissliktākais, lielākā problēma, kas var rasties ar elektroautomobiļa litija jonu akumulatoru, ir tas, ko dēvē par akumulatora termo izplūdumu - ķēdes reakcija, kuras dēļ akumulators var sadegt. Patiesībā mūsdienās tas ir ārkārtīgi rets gadījums, jo jaunākās paaudzes elektroauto ir izstrādāti, lai izvairītos no šīs situācijas.

Rīgas Valsts tehnikuma Auto nodaļas pedagogs Edgars Geislers skaidro - kamēr baterijas korpuss nav bojāts, nekādu risku nav, jo baterija atrodas pašā drošākajā vietā.

"Akumulators ir ļoti labi aizsargāts triecienizturīgā konstrukcijā, kas ir uzstādīta pēc iespējas zemāk automašīnā un pēc iespējas tālāk no potenciālajām trieciena vietām," apstiprina Viļumsons.

Kādas sistēmas pasargā autobraucēju negadījumā?

Pēc Geislera vārdiem, līdzīgi kā ar bateriju, ja augstsprieguma vadi nav bojāti, nekādu risku nav. Avārijas gadījumā viss augstspriegums tiek atslēgts, arī sistēmas releji, kas atrodas baterijas korpusā, tiek atslēgti, atgādina pedagogs. Viņš arī piebilst, ka ir jāatceras - neapmācīts speciālists nedrīkst iejaukties sistēmā, nedrīkst veikt nekādus mērījumus, mainīt komponentus un pat veikt apkopi. Dažādos agregātos lieto arī speciālu eļļu.

Arī Ēdolfs uzsver, ka autovadītājs un transportlīdzekļa pasažieri ir pasargāti no riskiem, kas saistīti ar augstsprieguma iekārtu iespējamiem kontaktiem ar cilvēku. Smagāku avāriju gadījumā, daudzi elektroauto ražotāji ir paredzējuši automātisku elektroenerģijas atslēgšanos no transportlīdzekļa iekārtām un agregātiem. Īsāk izsakoties - tiek pārrautas elektriskās ķēdes.

Vai elektromobili drīkst lādēt lietū?

Tas ir pietiekami saprātīgs jautājums. Galu galā mums vienmēr saka, ka ūdens un elektrība nesader kopā, tāpēc ir tikai dabiski secināt, ka pieslēgšana augstsprieguma elektrosistēmai lietus laikā ir bīstama. Par laimi, par visu ir padomāts.

“Elektriskās uzlādes spraudnis un kontaktligzda automašīnā ir rūpīgi izstrādāti, lai pārliecinātos, ka tajā neiekļūst ūdens vai netīrumu daļiņas, savukārt uzlādes stacijas ir noturīgas pret laikapstākļiem. Vēl svarīgāk ir tas, ka gan lādētāji, gan automašīnās iebūvētās sistēmas ir ļoti sarežģītas, un elektrība automašīnā nenonāk, kamēr nav veiktas vairākas iekšējas pārbaudes, tostarp, vai kādā no savienojumiem nav ūdens. Īsāk sakot, jūs varat droši pievienot spraudni un lādēt spēkratu neatkarīgi no laikapstākļiem,” uzver Viļumsons.

Runājot par to, ko pats autobraucējs var darīt ikdienā, lai rūpētos par savu drošību, Ēdolfs atgādina, ka vajag, protams, ievērot autoražotāju ekspluatācijas rekomendācijas, piemēram, laikus veikt apkopes. Tāpat organizēt personīgo braukšanas stilu citā manierē - adaptēties jaunajiem apstākļiem, jo elektromobiļu griezes moments ir manāmi lielāks par iekšdedzes dzinējiem, objektīvi izvērtēt izmaiņas dinamikā, tai skaitā bremzēšanas efektivitāti.

Akumulatori un augstsprieguma elektriskās sistēmas var radīt uzliesmojuma risku, taču realitātē elektriski spēkrati ir tikpat droši kā citas automašīnas, uzsver Viļumsons.

Uz augšu
Back