Kas jāņem vērā, braucot ar elektroauto ziemā? (4)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

Iestājoties ziemai un mainoties braukšanas apstākļiem uz ceļa, tāpat kā automašīnu ar iekšdedzes dzinējiem, arī elektroauto īpašniekiem ir jāņem vērā vairāki būtiski faktori par braukšanu un auto lietošanu ikdienā. Auto dīlera "Moller Auto" pārstāvēto zīmolu "Volkswagen" un "Audi" servisu eksperti ir apkopojuši trīs svarīgus un praktiskus ieteikumus, kas noderēs ikvienam elektroauto īpašniekam.

Izmanto noderīgus "knifus", lai ietaupītu elektromobiļa akumulatora enerģiju

Aukstais laiks nedaudz ietekmēs ikviena elektroauto baterijas darbības ilgumu, tāpēc ir virkne auto lietošanas un braukšanas paradumu, kas var palīdzēt to paildzināt. Piemēram, kā zināms, automašīnas ar iekšdedzes dzinēju darbināšana tukšgaitā ne vien piesārņo gaisu ar kaitīgajiem izmešiem, bet arī rada troksni. Turklāt lieka enerģijas patēriņa dēļ tas nav efektīvi, salīdzinot ar salona uzsildīšanu braukšanas laikā.

Tikmēr ar elektroauto ir pretēji – to ir ieteicams "uzsildīt" pirms braukšanas. Proti, ja elektriskā spēkrata uzlādi pa nakti veicat mājās, tad, pirms no rīta atvienojat to no elektrības padeves, ieslēdziet salona apsildīšanas funkciju. Apsildot salonu, kamēr auto ir pievienots uzlādes portam, tas ņems elektroenerģiju no tās padeves, ne automašīnas akumulatora. Tā ietaupīsiet kaut nedaudz akumulatora enerģijas, kas citkārt būtu iztērēta salona pirmreizējai apsildei. Savukārt tādiem auto modeļiem kā "Volkswagen ID. 5" papildaprīkojumā ir pieejams siltumsūknis, kas nodrošina energoefektīvu salona apsildi, pozitīvi ietekmējot nobraukuma rezervi.

Tāpat visiem elektroauto piemīt ļoti interesanta īpašība – to akumulatori atgūst enerģiju bremzējot, ko sauc par rekuperāciju. Šajā procesā elektriskā piedziņas sistēma darbojas kā ģenerators un pārveido lielu daļu kinētiskās enerģijas elektroenerģijā, kas tiek uzkrāta augstsprieguma akumulatorā.

Baterijas uzlādēšana ar rekuperācijas palīdzību ir atkarīga no kinētiskās enerģijas daudzuma, proti, no tā, cik intensīvs ir palēninājums bremzēšanas laikā, un no tā, cik ilgi tas turpinās. Eksperti iesaka, ka tiem, kuri vēlas maksimālu rekuperācijas efektu, ir jābremzē ar daļēji nospiestu bremžu pedāli un kopumā jāizvairās no straujas ātruma samazināšanas, kur tas ir iespējams.

Tādējādi ar mierīgu braukšanas stilu ir iespējams bremzēt tikai ar rekuperāciju līdz pēdējam brīdim pirms pilnīgas apstāšanās, kas nozīmē, ka bremzēšanas laikā tiek zaudēts mazāk enerģijas un nobraukuma rezerves. Rekuperatīvā bremzēšana var būt efektīva, pielietojot gan braukšanas palīgsistēmas, ko piedāvā konkrētais auto modelis, gan labas auto vadīšanas prasmes.

Eksperti arī atgādina, ka šo auto saimniekiem ziemā vienmēr ir iespēja izmantot ekonomiskos braukšanas režīmus, kas iebūvēti konkrētos elektroautomobiļos, piemēram, "Audi e-tron" tas ir "Efficiency" režīms.

Braukšana ar elektroauto pa apledojušiem un sniegotiem ceļiem var atšķirties

Visiem elektroauto vadītājiem jāatceras, ka šo spēkratu uzbūve atšķiras no automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem. Proti, lielai daļai elektroauto akumulators atrodas zem automašīnas, kas nozīmē, ka to smaguma centrs atrodas zemāk. Šī specifiskā īpašība nodrošina elektromobiļiem labāku saķeri, tāpēc tie būs ērtāki braukšanai pa sniegotu ceļu.

Vienlaikus jāatceras, ka vairums elektroauto ir smagāki par automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem, tāpēc, braucot pa apledojušu ceļu jāizvēlas lēnāks braukšanas ātrums, jo auto varētu būt grūtāk manevrējams. Tiesa, eksperti norāda, ka šādos braukšanas apstākļos auto “uzvedību” uz ceļa visvairāk noteiks kvalitatīvas ziemas riepas, tehniskā kārtībā uzturēta bremžu sistēma un labas braukšanas iemaņas.

Elektroauto tehniskais stāvoklis jāuzmana regulāri

Salīdzinot ar automašīnām, kas darbojas ar iekšdedzes dzinējiem, elektroauto patiešām ir mazāk kustīgo detaļu un dažādu tehnisko šķidrumu. Tādēļ daudziem šo auto vadītājiem var rasties mānīga sajūta, ka par šiem transportlīdzekļiem ir jārūpējas mazāk.

Eksperti norāda, ka tāpat kā jebkuram citam spēkratam, arī elektroauto ir jāveic regulāras apkopes, jo tas ir galvenais faktors, kas nodrošina ikviena spēkrata dzīvildzi. Tam var nenākties mainīt tik daudz detaļu vai šķidrumu, bet ir elementi, kurus nepieciešams pārbaudīt regulāri.

Viens no elektroauto elementiem, kuram aizvien ir nepieciešama regulāra apkope, ir bremžu sistēma. Lai arī elektroauto to izmanto krietni mazāk nekā auto ar iekšdedzes dzinējiem, ko nodrošina, piemēram, rekuperācija, un bremžu sistēmas detaļas ir jāmaina retāk, ikviena auto bremžu darbība ir atslēga drošai braukšanai uz ceļa.

Arī stūres sistēmai, gaisa kondicionierim un riteņu diskiem nepieciešama apkope. Mainoties sezonai vai pēc to nolietojuma, jāmaina arī riepas. Kopumā vispārējā tehniskā pārbaude šiem transportlīdzekļiem ir jāveic ar līdzīgiem intervāliem kā iekšdedzes dzinēja automašīnām.

"Moller Auto" pārstāvēto auto zīmolu "Volkswagen" un "Audi" eksperti gan vērš uzmanību, ka auto apkopi visprātīgāk ir uzticēt sertificēta servisa ekspertiem, kuriem ir gan atbilstošas zināšanas par auto darbību un uzbūvi, gan nepieciešamie instrumenti un pieredze, lai veiktu kvalitatīvu auto tehnisko pārbaudi un remontu. Tas jo īpaši attiecas uz elektroauto, kas ir salīdzinoši jauns transportlīdzeklis un darbojas, izmantojot augstspriegumu.

Komentāri (4)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu