Uz tālas planētas atklāta pārsteidzoša molekulu dažādība

Foto: NASA, ESA, CSA, Joseph Olmsted (STScI)

Astronomi ar Džeimsa Veba teleskopu uz planētas, kas atrodas 40 gaismas gadu tālu, atklājuši silikāta mākoņus, metānu, ūdeni un oglekļa monoksīdu.

Zinātnieki saka, ka pirmo reizi izdevies atrast tik lielu daudzumu molekulu uz vienas planētas ārpus Saules sistēmas. Unikālā planēta nodēvēta par “VHS 1256 b”, raksta "UPI".

Atklājums veikts ar Džeimsa Veba teleskopu un aprakstīts pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Astrophysical Journal of Letters”.

Planēta katrus 10 tūkstošus gadu apriņķo divu zvaigžņu sistēmu, kas nozīmē, ka tā no savām zvaigznēm atrodas ļoti tālu – vismaz trīs vai četras reizes tālāk nekā Plūtons no Saules. Tas ļāva Džeimsa Veba teleskopam planētu novērot tiešā veidā, neizmantojot tā saucamo “tranzīta metodi”, kad planēta tiek novērota brīdī, kad tā nonāk savas zvaigznes priekšā.

Pētnieki uzskata, ka šī planēta, salīdzinot ar Zemi, ir ļoti jauna – veidojusies pirms aptuveni 150 miljoniem gadu. Tās zemais gravitācijas spēks ļauj mākoņiem veidoties augstu tās atmosfērā, padarot to Džeimsa Veba teleskopam labāk saskatāmu.

“Ne ar vienu citu teleskopu nav izdevies uz vienas planētas identificēt tik daudzas iezīmes,” izteicās viens no pētījuma autoriem Endrjū Skīmers.