Ar veiklu paņēmienu NASA pagarina starpzvaigžņu zondes "Voyager 2" mūžu

"Voyager 2" mākslinieka interpretācijā.
"Voyager 2" mākslinieka interpretācijā. Foto: AP/Scanpix

Starpzvaigžņu zondes “Voyager 2” došanās pensijā nu atlikta līdz 2026. gadam, jo NASA izdevies sagādāt zondei rezerves enerģijas avotu.

Zondes “Voyager 1” un “Voyager 2” savas darbības 45 gados sniegušas nenovērtējamu un ārkārtīgi nozīmīgu zinātnisko informāciju. Pašlaik zondes atrodas 23 un 18 miljardu kilometru attālumā no Zemes. Tas ir visu laiku lielākais attālums no Zemes, kuru sasniedzis cilvēka radīts kosmiskais aparāts, raksta "Live Science".

“Zinātniskā informācija, ko mēs saņemam no zondes, kļūst aizvien vērtīgāka, tai aizvien vairāk attālinoties no Saules. Mēs pavisam noteikti esam ieinteresēti saglabāt pie dzīvības daudzus zinātniskos instrumentus pēc iespējas ilgāku laiku,” stāstīja projekta “Voyager” zinātniece Linda Spilkere.

Abas zondes kosmosā tika palaistas 1977. gadā ar mēneša starpību. Sākotnēji tika plānots, ka misijas ilgs četrus gadus, beigu beigās zondēm palidojot garām Saturnam un Jupiteram. Zondes kosmosā nogādāja arī zelta diskus, kas saturēja informāciju par mums un mūsu planētu. Tā domāta potenciālajiem citplanētiešiem, kas varētu atrast zondes.

Abas zondes nu pārspējušas visas cerības un darbojas jau 45 gadus, atrodoties aiz heliopauzes jeb Saules ietekmes robežas. Tieši tāpēc mums atsūtītie mērījumi sniedz bezprecedenta ieskatu starpzvaigžņu telpā.

Zonžu atrašanās vieta
Zonžu atrašanās vieta Foto: Reuters/ScanPix

Zondes darbina ģeneratori, kas enerģijā pārvērš siltumu, kas savukārt rodas, sadaloties plutonijam. Enerģijas avots kļūst aizvien vājāks, tāpēc zinātnieki ir izslēguši mazāk svarīgus instrumentus, lai samazinātu enerģijas patēriņu.

“Voyager 2” gadījumā NASA inženieri nu paveica veiklu triku, kas ļaus zondei darboties nedaudz ilgāk, proti, viņi atklāja veidu, kā novirzīt enerģiju no zondes drošības mehānismiem uz vitālākām sistēmām. Lai arī zinātniskajiem instrumentiem tas ir riskanti, tomēr zinātnieki uzskata, ka risks ir tā vērts.

Inženieri plāno šo pašu paņēmienu lietot, lai pagarinātu arī “Voyager 1” mūžu.