Lai kļūtu par elektroauto īpašnieku, nav nepieciešama mājas uzlādes stacija (5)

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Elektroauto akumulatora uzlāde
Elektroauto akumulatora uzlāde Foto: Shutterstock

Latvijas elektroauto uzlādes tīkls ir pietiekami attīstīts, lai mājas uzlādes stacijas trūkums netraucētu kvalitatīvi izmantot elektroauto. Viedokli pauž "Eleport Latvija" vadītājs Kārlis Mendziņš.

Pastāv daudz nepamatotu bažu saistībā ar pāreju uz elektroauto, kas izriet no dažādiem situācijai neatbilstošiem mītiem. Viens no šādiem mītiem ir, ka elektroauto var izmantot tikai tad, ja arī mājās ir pieejamas uzlādes iespējas. Jāatzīst gan, ka realitāte ir pavisam cita.

Elektroauto uzlādes infrastruktūra atbilst urbānajām vajadzībām

Nenoliedzami uzlādes iespējas nesasniedz pilnīgi katru mājokli, tomēr pastāv jautājums – vai tas ir nepieciešams? Īpaši, ja runājam par padomju laika mikrorajoniem, kur, visticamāk, lielai daļai vecāka gadagājuma cilvēku nav motivācijas ieguldīt savu naudu uzlādes iekārtās, un pat tad, ja daudzdzīvokļu mājā ir uzlādes punkts, nākotnē var rasties problēmas ar uzlādes iekārtu izmantošanu. Tieši tāpēc publiskajam uzlādes tīklam ir liela nozīme, lai ikviens varētu ikdienā izmantot elektroauto, ne tikai tie, kam ir pieejama uzlādes iekārta mājās vai kuri to var viegli uzstādīt.

Latvijas elektroauto uzlādes tīkls pēdējo gadu laikā ir veicis lielu lēcienu uz priekšu. Dzīvojot pilsētā vai tās tuvumā vai braucot uz darbu no laukiem, publiskais uzlādes tīkls var nodrošināt elektroenerģiju, kas nepieciešama elektroauto uzlādes procesā. Pēdējos sešus gadus esmu braucis ar elektroauto un dzīvojis daudzdzīvokļu namos, esmu izmantojis tikai publiskās uzlādes ierīces, kas pilnībā apmierināja manas vajadzības.

Publiskie uzlādes punkti ir rentabli

Uzlādes risinājumu sniedzēji ir izveidojuši savu tīklu tā, lai auto uzlāde netērētu tik vērtīgo cilvēku laiku un tie būtu ērti izmantojami, raugoties no loģistikas viedokļa. Publiskais uzlādes tīkls piedāvā iespēju apvienot uzlādi ar nepieciešamajiem braucieniem, piemēram, uz lielveikalu, sporta zāli vai teātri. Uzlādējot ar ātrās uzlādes lādētāju, vidēji elektroauto var uzlādēt līdz 80 % 15-30 minūtēs.

Tirdzniecības centros cilvēki pavada dažādus laika sprīžus. Daži tikai ieskrien pēc sev vajadzīgā, bet citi tajos pavada vairākas stundas. Ja tirdzniecības centrs piedāvā izklaides iespējas, piemēram, kinoteātri, kā tas ir arī t/c "Domina Shopping", "Rīga Plaza" un Siguldas t/c "Šokolāde", cilvēki tajā pavadīs ilgāk laika. Tieši tāpēc šādās vietās ir piemērots miksēts uzlādes piedāvājums – ātrā uzlāde apvienota ar vidēji ātro uzlādi. Vidēji ātrā uzlāde ne tikai ir lētāka, bet arī ļauj citiem, kas ir steidzīgāki, izmantot ātro uzlādi.

Ja elektroauto tiek lādēts tikai ātrā vai īpaši ātrā uzlādes režīmā, vidējās izmaksas par 100 km ir 5-8 eiro, savukārt, ja vidēji ātrā uzlādes režīmā, izmaksas ir 4-6 eiro par 100 km. Vidējais elektroauto lietotājs auto uzlādi veic atbilstoši savām vajadzībām – ātrā uzlāde gadījumā, kad akumulatoru nepieciešams uzlādēt īsā periodā, daļēji ātrā uzlāde, ja nav noteikts laika limits uzlādes procesam. Tādējādi vidējās izmaksas par 100 km ir aptuveni 5-7 eiro.

Tas, vai mājas uzlāde atmaksāsies, ir atkarīga no lietošanas paradumiem, kā arī papildus tās cenai būtiski ņemt vērā arī iekārtas iegādes un uzstādīšanas izmaksas. Lai sava uzlādes stacija atmaksātos pēc iespējas ātrāk, ir jāveic uzlāde pēc iespējas lētākajā tarifā, kas ierasti ir naktī. Sākot uzlādi uzreiz pēc atgriešanās mājās, kad elektrības cena var būt ievērojami augstāka, cenu starpība starp publisko tīklu un mājas uzlādi var būt ievērojami par labu publiskajam tīklam.

Mājas uzlādes stacijas trūkums vairs nav šķērslis

Līdzīgi kā mūsdienās cilvēkiem nav nepieciešamas benzīna cisternas savā pagalmā, tā arī elektroauto izmantošanai nav obligāti nepieciešams mājas lādētājs. Nenoliedzami, mājas uzlādes stacija ir ērta, un situācijā, kad uzstādīšana nav sarežģīta, tas ir arī ekonomiski pamatots lēmums. Taču, ja uzstādīšana ir sarežģīta vai ja dzīvojamo māju iedzīvotāji neizrāda interesi ierīkot uzlādes staciju, labāks risinājums ir publiskais uzlādes tīkls, kas mūsdienās ir pietiekami attīstīts, lai pāreja uz elektroauto būtu droša.

Foto: Publicitātes foto
Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu