Apkopojot to visu, var teikt – auto ražotāji zaļo mērķu vārdā ir gatavi elektrificēt savu produktu portfeli, optimizēt ražošanu, taupīt resursus, uzlabot piegādes ķēdes, ieviest jaunas pārstrādes metodes, kā arī samazināt tiešo un netiešo ietekmi uz vidi.
Divi veidi, kā nosist elektroauto cenu
"Ir viens ražotājs, kas min uz papēžiem elektriskā segmenta gigantiem, un tā ir Kia. Diezgan negaidīti, bet apsveicami," piebilst Raimonds. "Arī citi zīmoli daudz neatpaliek, un būtu ideāli, ja tirgos, kur tiek pārdotas elektriskās mašīnas, šīs pārmaiņas tiktu veicinātas valstiskā līmenī."
Ja neskaita valsts politiku un finansiālo atbalstu, elektriskā transporta pieejamību var sekmēt ar otrreizējā tirgus paplašināšanu. "Ja lielajiem uzņēmumiem, kas savu autoparku parasti nomaina ik pēc dažiem gadiem, augtu interese prioritāri izvēlēties elektromobiļus, tirgū pēc tam nonāktu vairāk lietoto elektroauto, ko savukārt pirktu privātpersonas," uzskata Raimonds.
Galvenais fokuss – uz vienu elementu
Elektroauto tirgus izaugsme – tas, protams, ir lieliski, taču bažas aizvien rada to ražošanas ietekme uz vidi. ASV Vides aizsardzības aģentūras un Eiropas Vides aģentūras aplēses liecina, ka viena elektroauto ražošanas laikā atmosfērā nonāk 9 tonnas CO2. Tas par tonnu vai pat vairāk pārsniedz viena tradicionālā auto ražošanas piesārņojumu. Viena elektroauto akumulatora izgatavošanas laikā radītās ogļskābās gāzes apjoms ir ekvivalents aptuveni 600 klēpjdatoru akumulatoriem.
Elektroauto gadījumā gan te runa ne tikai par kaitīgajiem izmešiem, bet arī par negatīvo ietekmi uz bioloģisko daudzveidību. "Šim transportam svarīgākais un vienlaikus arī dārgākais komponents ir akumulators. Tā ražošanas izmaksas vistiešākajā mērā ietekmē tas, cik izmaksā svarīgāko izejvielu ieguve un cik tās ir pieejamas. Piemēram, litiju pārsvarā iegūst milzu raktuvēs Čīlē un Ķīnā, bet lielāko daļu globālā kobalta pieprasījuma apmierina Kongo. Iežu ieguve bieži vien ir saistīta ne tikai ar ētiskajiem aspektiem, bet arī ar postu videi. Un jo lielāks pieprasījums un ieguve, jo vairāk izrakteņu reģionos cieš bioloģiskā daudzveidība," stāsta žurnāla "Klubs auto" apskatnieks Toms Timoško.