Vējam un saulei – kabriolets

 

Latvijas jauno automobiļu tirgū kabrioleti ir ļoti niecīga daļa Tā iegājies, ka pie mums visus automobiļus ar noņemamu jumtu dēvē par kabrioletiem, līdzīgi kā visus apvidniekus – par džipiem. Īsti pareizi tas nav, jo par kabrioletu būtu uzskatāms tikai pilnizmēra auto ar kārtīgām aizmugures sēdvietām un dažām citām tehniskām niansēm. Taču pēdējā laikā jauno modeļu iedalīšana šauros klasifikācijas rāmjos kļūst arvien sarežģītāka, tāpēc ir pilnīgi saprotama vienkāršota pieeja kāda konkrēta braucamrīka tipa apzīmēšanai.

Nepraktiskais auto

Mūsu nepastāvīgā un drēgnā klimata dēļ kabrioleti uz pašmāju ceļiem sastopami samērā reti. Šāda tipa mašīnas pie mums var uzskatīt par vairāk vai mazāk stilīgas izrādīšanās un izpriecu rīku, kas var pildīt arī kaut cik praktiska transportlīdzekļa funkcijas. No vienas puses, Latvijas apstākļos kabrioleta izvēle ir visai neloģiska, bet, no otras puses, var teikt, ka automašīnas iegādē emocijām ir liela nozīme jebkurā gadījumā. Auto ar noņemamu jumtu izvēlas pietiekami atraktīvi un dzīvespriecīgi ļaudis, kam auto ir arī pašizteiksmes veids.

Ņemot vērā mūsu valsts salīdzinoši strauji augošo jauno automašīnu tirgu, no visiem oficiālo dīleru pārdotajiem spēkratiem auto ar noņemamu jumtu tomēr ir uz vienas rokas pirkstiem skaitāmi. Lielākā piekrišana ir tieši dārgo un prestižo marku modeļiem, bet attīstītajās valstīs dominējošās kompaktklases automobiļu bezjumta versijas pie mums gandrīz netiek pieprasītas. Savukārt lietoto automašīnu tirgū pārsvarā ir lētākie un izplatītākie uz populāro modeļu bāzes konstruētie kabrioleti. Cenas jauniem un lietotiem auto ar nolaižamu jumtu parasti ir augstākas nekā līdzvērtīgām bāzes modeļu versijām; cenu ietekmē arī salīdzinoši augstais papildaprīkojuma līmenis. Tomēr galvenais faktors, kas iespaido kabrioleta dārdzību, ir pašas mašīnas virsbūves konstrukcija.

Konstrukcijas īpatnības

Nezinātājam var likties – kas gan tur īpašs? Nogriež parastam auto jumtu, un kabriolets gatavs, kā to kaimiņsētas puikas izdarīja vecam zapiņam. Tomēr ar tehnisko jaunradi pārņemtie jaunieši ar pašbūvēto izpriecu vāģīti tālu netika, jo tas drīz vien izjuka. Ar līdzīgām virsbūves stiprības problēmām jāsastopas arī autorūpnīcu inženieriem, jo jebkurai mašīnai jumts ir būtisks konstrukcijas elements. Kabrioletam jumta trūkums jākompensē ar pastiprinātu grīdu, sliekšņiem, vējstikla statnēm un citām virsbūves sastāvdaļām. Konstruktoriem pēc iespējas labāk jāpārvar trīs galvenās atvērto automobiļu problēmas: pasīvā drošība, vadāmība un braukšanas komforts. Vienkāršākajā variantā iepriekšējo gadu lētākajiem kabrioletiem braucēju drošībai apgāšanās gadījumā tika izmantots vidējās statnes pārliktnis. Jaunākajiem modeļiem bez šīs skatu bojājošās daļas var iztikt, jo vajadzīgo stiprību garantē īpaši sēdekļu balsti un pat avārijas gadījumā automātiski izbīdāmi drošības stieņi. Arī vadāmība ir saistīta ar to pašu virsbūves stingrību, lai gan nedaudz izplūdušu stūrēšanu laikam gan sajutīs tikai pietiekami pieredzējis braucējs. Savukārt čīkstošus jumta savienojumus, kā arī pa spraugām svilpojošu vēju un lietus pilienus aiz apkakles var nākties piedzīvot katram ne pirmā svaiguma kabrioleta lietotājam, jo saliekamā jumta mīkstais materiāls ar laiku noveco. Protams, jaunu eksemplāru īpašniekiem tādas problēmas nedraud. Jaunākajos ražojumos ir īpaši padomāts par braucēju labsajūtu, arī pārvietojoties bez jumta un pat samērā lielā ātrumā. Jāsaka gan, ka arī tāda izmēra modeļos, kur pat aizmugurē ir pietiekami daudz vietas, lielākā ātrumā prieks par silto laiku ir tikai vadītājam ar blakussēdētāju, jo otrajā rindā sēdošo galvām jāpārcieš pamatīgs vēja virpulis. Tātad ekstravaganto bezjumta braukšanu pilnvērtīgi var baudīt tikai divi braucēji, un, iespējams, ka tādēļ vairums kabrioletu ir uzskatāmi par divvietīgiem, jo aizmugures sēdvietas parasti ir visai šauras. Lai gan autobūvētāju arsenālā ir daudzas un dažādas viltības, vienu var teikt droši – pat visveiksmīgākā kabrioleta virsbūve stingrībā zaudē tādam pašam auto ar nenoņemamu jumtu. Cits jautājums, cik to var izjust paši sauli un vēju mīlošie atvērtā transportlīdzekļa braucēji.

Eksotikas ražotāji

Reklāma

Bieži vien lielie autoražotāji paši nemaz neķēpājas ar kabrioletu konstruēšanu un ražošanu, bet šo darbu uztic nelielām firmām, kas specializējas auto pārbūvē. Kā pazīstamāko no tām var minēt vācu Karmann, kas jau ilgus gadus sadarbojas ar Mercedes, Audi, VW, Ford, Jaguar un Renault. Somu Valmet ražo Porsche un SAAB modeļus, savukārt itāliešu Bertone izlaiž Opel Astra Cabrio, bet Ford Streetka modeļa ražošanu veic Pininfarina. Bezjumta auto bieži vien tiek būvēti uz rodsteru vai kupeju tipa sportisko automobiļu, kā arī superdārgu auto, piemēram, Porsche, Ferrari vai Bentley bāzes. Jumta pacelšanai vai nolaišanai tad tiek izmantota automātika, un pašam braucējam savi spēciņi nav jāizmanto. Komforta uzlabošanai, braucot ar noņemtu jumtu lielākā ātrumā, aiz priekšā sēdošo mugurām ir paredzēts uzvilkt īpašu vēja aizsargekrānu. Atsevišķiem luksusa klases auto ir iebūvēta īpaša apsildes sistēma, kas caur sēdekļa atzveltni uz braucēja kakla pūš siltu gaisu, radot savdabīgu šalles efektu. Turklāt daudziem kabrioletu modeļiem tiek piedāvāts arī cietais jumts, ko garāžā var uzlikt pirms ziemas sezonas.

Cietais jumts

Jaunākā modes tendence kabrioletu būvē ir automātiski saliekamais cietais jumts. Sērijveidā pirmais tādu sāka ražot Mercedes savam SLK modelim. Drīz vien arī citu marku braucamrīkiem nelielas darbnīcas sāka sīkās partijās izlaist līdzīgas konstrukcijas kabrioletus. Efekts ir diezgan iespaidīgs, kad auto, kas pirmajā brīdī izskatās pēc vairāk vai mazāk parastas kupejas, viegli dūcot elektromotoriem, pēkšņi pats saloka savu jumtu un, noslēpis to bagāžas nodalījumā, pārvēršas par kabrioletu. Tagad automātiski saliekams cietais jumts ir arī tādiem salīdzinoši demokrātiskiem modeļiem kā Peugeot 307 un Renault Megane. Abreviatūra CC pie šo mašīnu marķējuma atšifrējami kā Coupe Cabrio.

Pirms pāris gadiem tika prezentēts šādas konstrukcijas Peugeot 206 CC, kurš uzskatāms par modes aizsācēju uz mazauto bāzes veidotiem kabrioletiņiem. Tagad tam jau ir ne mazums sekotāju. Šīs vasaras jaunums ir Opel Tigra Twin Top, kura saliekamais cietais jumts, tāpat kā Peugeot 206 CC, konstruēts specializētajā franču firmā Heuliez. AutoOpel Tigra TT ir divvietīgs, savukārt Peugeot ražojums teorētiski ir četrvietīgs, lai gan mazajos aizmugures sēdeklīšos var iesēsties tikai bērni. Savukārt vācu mašīnai ir lielāks bagāžas nodalījums.

Salīdzinoši vienkāršu, bet asprātīgu cietā jumta konstrukciju modelim Citroen C3 Pluriel izveidojuši Citroen inženieri. Mīkstā materiāla jumta virsdaļa automātiski savelkas un kopā ar aizmugures logu paslēpjas zem bagāžas nodalījuma grīdas, tā izveidojot klasiska kabrioleta konstrukciju – bez jumta, bet ar pārlikām virs sānu logiem. Sānu lokus noņemot, izveidojas kabriolets mūsdienu izpratnē. Vienīgā neērtība ir tā, ka šīs lokveida statnes ir jāatstāj garāžā, bet tas nozīmē, ka ceļā jumtu atpakaļ uzlikt nevarēs.

Teorētiski mūsu apstākļos kabriolets ar cieto jumtu ir loģiskākais risinājums, cik nu vispār par kaut kādu racionālismu šāda tipa mašīnas izvēlē var runāt.


Citi lasītāji iesaka


Šeit tiek apkopotas TVNET ziņas, kuras lasītāji visvairāk ir pārpublicējuši portālā draugiem.lv un facebook.com. Autorizējieties facebook un draugiem, lai redzētu, kas interesē Jūsu draugus.

Reklāma





Satiksmes informācija

  • Pirms 6 stundām un 33 min - RT @annakononova: Pie mums @LVceli pag.nedēļ viesojās Waze pārstāve. Šodien par to stāstīs @Zebra_TV http://t.co/NDsA6HLTqR
  • 2014. g. 26. novembrī 08:22 - @boms_tricis Paldies, pārbaudīsim!
  • 2014. g. 25. novembrī 16:47 - @mrserge LVC pilsētās ceļa zīmes neuzstāda, vien saskaņo, lai atbilstu sat.organiz.prasībām. Noskaidrosim zīme ir saskaņota. Kur tā ir.

Kļūsti par reportieri