Ar ko brauc Latvijas miljonāri (54)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Lepnu un dārgu automašīnu skaits Latvijā aug daudz straujāk nekā miljonāru skaits, tomēr tieši auto ir viena no zīmēm, kas raksturo lielas naudas īpašnieku. Nozīme ir gan markai, gan prestižam un cenai. Ar ko īsti brauc mūsu miljonāri?

Lepns auto nudien vēl nenozīmē, ka tā īpašnieks ir miljonārs. Galu galā jau tālā 1998. gada sākumā, kad Latvijas miljonāru saraksts vēl ietvēra labi ja simt personu, Latvijā jau bija reģistrēts 121 Porsche markas automobilis, 74 Jaguar, 43 Lincoln, 32 Cadillac, bet Mercedes — veseli 7338. Turklāt netrūka arī pilnīgi jaunu auto — pirmo reģistrāciju Latvijā 1996. un 1997. gadā cita starpā piedzīvoja 12 jauni BMW automobiļi, septiņi Lexus, pa vienam Cadillac, Infiniti, Lincoln un Jaguar. Lieki teikt, ka aizvadītajos septiņos gados lepno un dārgo auto daudzums mūsu valstī ir pieaudzis. Bet ar ko īsti brauc paši miljonāri?

Pirmie "sugas" pārstāvji

Nez vai ir iespējams pateikt, kam piederēja pirmais Latvijā ievestais fords vai folksvāgens. Cita lieta — dižciltīgie auto. Attiecībā uz tiem versijas ir daudz ticamākas.

Parex bankas valdes priekšsēdētājs Valērijs Kargins (vai, pareizāk, viņa jaunākais dēls, kuram tēvs to nopircis) var palepoties ar Latvijā pirmo Mercedes-Benz pietiekami ekskluzīvo CLS 500 modeli. Taču prestižo piecsimto mersedesu (nav jau, protams, sešsimtais, bet tomēr) pirmais Latvijā iegādājas nevis pareksietis Kargins, bet Mono holdinga boss Mihails Uļmans. Auto iegādes brīdī tas gan ir jau palietots, taču ņemsim vērā — 60 000 vācu marku par to tiek samaksāti tālajā 1988. gadā, kad tā ir nevis tikai visai liela, bet pat astronomiska summa.

V. Kargins toties ir pionieris attiecībā uz citu — varbūt ne tik "kultūrvēsturisku" un mūslaiku "jaunajiem latviešiem" leģendāru, toties krietni ekskluzīvāku auto modeli. Runa, protams, ir par reanimēto luksusauto Maybach. Pirmais smalkais auto baņķiera kolekcijā ir Maybach 57 (cena — aptuveni 350 000 eiro), taču, kad parādās vēl nedaudz garākais un jaudīgākais (un par 150 000 eiro dārgākais, pusmiljonu vērtais) Maybach 62, iepriekšējais spēkrats tiek pārdots, lai vietā nāktu tā pēcnācējs. Tiesa, nu jau Latvijā ir trīs Maybach, taču pirmais 62. modelis, turklāt vēl oriģinālā melnizilā krāsā bija tieši V. Karginam (starp citu, vēl viens, bet pieticīgāks maibahs pieder tai pašai Parex bankai).

Tomēr karstākais jaunums Latvijas vislepnāko un dārgāko auto saimē vairs nav ne Parex bankas saimnieka maibahs, ne arī citādi tāds pats, tikai jau bruņots Maybach, kas ar valsts reģistrācijas numuru LB pieder Latvijas balzamam (uzņēmums nevēlas iedziļināties detaļās, kas likušas izšķirties par bruņota auto iegādi).

Kopš augusta beigām Nr. 1 uz Latvijas ceļiem ir par bruņotu maibahu nedaudz lētākais (aptuveni 250 000 latu jeb apmēram 355 000 eiro), toties ne mazāk iespaidīgais Mercedes–Benz SLR McLaren sporta superauto. Melnajam skaistulim, kurš augusta beigās reģistrēts uz SIA Millenium Investments (divu Krievijas pilsoņu — kuri šā iemesla dēļ nav atrodami Latvijas miljonāru sarakstā — Dmitrija un Valerija Razumovu pagājušā gada augustā nodibināts uzņēmums) vārda, ir 5,5 litru V8 dzinējs, kas ļauj 100 kilometru ātrumu stundā sasniegt 3,8 sekundēs, tā maksimālais ātrums ir 334 kilometri stundā, bet valsts reģistrācijas numurs ir gluži atbilstošs — vienkārši TOY (tātad — Rotaļlieta). Neliela detaļa — šajā desmitgadē saražoto SLR daudzums nepārsniegs trīsarpus tūkstošus eksemplāru...

Visā, kas attiecas uz tagad jau gana izplatīto Ferrari (ar tādu — sarkanu spēkratu ar numuru FF–37 — nu jau lepojas pat tādi ļaudis kā nekustamo īpašumu tirgotājas Irēnas Pulkinenas draugs Oskars Barševskis), neapšaubāms līderis ir kādreizējais Mūsa Motors grupas līdzīpašnieks, tagad Honda markas auto tirdzniecības uzņēmuma Bensons auto īpašnieks Māris Bensons. 1993. gadā viņš apgūst pat Ferrari pilotu skolu un tā paša gada rudenī atdzen arī pašu auto — sarkanu 512TR modeli. Par tā likteni versijas atšķiras: pēc vienas — tas tagad ir pārdots kādam paziņam, kuram pirms tam bijis "tikai" Maserati, pēc otras — tas ir aizceļojis pie nākamā īpašnieka uz tālo Japānu. Nākamais M. Bensona Ferrari ģimenītē ir gandrīz vai "pilsētas modelis" (ciktāl Ferrari vispār var būt pilsētas auto) Ferrari 456GT, bet jaunākais ieguvums ir rets modelis 355F1, kura valsts reģistrācijas numurā greznojas paša modeļa nosaukums.

Daudz mazpazīstamāks par iepriekšējiem trim kungiem ir apdrošināšanas kompānijas Baltijas apdrošināšanas nams akcionārs un vadītājs Ēriks Teilāns, taču auto jomā viņam patiešām ir, ar ko lepoties. Protams, var dažādi raudzīties uz viņa nule par 150 000 USD iegādāto nevis "parasto" ekscentriski milzonīgo Hummer H2 džipu, bet pamatīgi uzlaboto Hummer H2 Terminator, taču ir fakts, ka ne tikai Latvijā pirmā rokas pulksteņa Breitling for Bentley, bet arī paša aristokrātiskā auto — Bentley Continental modeļa — īpašnieks ir tieši Ē. Teilāns. Tiesa, viņam ir arī sekotāji — pie bentlija preses fotogrāfiem jau lepni pozējis Raimonds Gerkens (kurš reiz Londonā apjautājies kompānijai, vai gadījumā nebūtu arī kāds modelis, kam būtu dīzeļmotors, par ko diplomātiski izsmiets); ar sudrabotu Bentley braukā arī Admirāļu kluba īpašnieks Jānis Dāvis…

Īpašie, unikālie, leģendārie...

Ir vienkārši auto, un ir auto ar leģendu. Šī leģenda var būt gan autoražotāju veidota, gan gadu desmitos attīstījusies pati no sevis. Bet var būt arī leģendas, kas radušās tikai kādā atsevišķā vietā, tomēr spējušas saglabāties gadiem ilgi.

Ļoti pamācošu stāstu var dzirdēt no tagadējā "finansista investora" Ivara Muzikanta, kurš savulaik pirmo lielo naudu nopelnīja, importējot Latvijā Volvo markas automašīnas. Sākot baņķiera gaitas Depozītu bankā, pēc laiciņa visi tās vadītāji iegādājušies pa Jaguar automašīnai, un I. Muzikantam ticis īpaši sportisks modelis — tik sportisks, ka viņš no Rīgas ar pilnu bāku knapi spējis aizbraukt līdz savai dzīvesvietai pie Valmieras un, mētelī tērpts, savā jaguārā vispār nav varējis lāgā iekāpt — vieglāk būtu iesēsties vannā —, taču visneapskaužamāk juties aizmugures sēdeklī sēdošais, kurš ar muguras skriemeļiem gandrīz vai varējis sajust benzīnbākas aprises. Beigu beigās sportisko, taču absolūti nepraktisko mašīnu par nesalīdzināmi zemāku cenu iegādājusies tolaik slavenā intīmkluba Lady Lux īpašniece. Šī skumjā pieredze tomēr I. Muzikantam nav traucējusi iegādāties citu, vēl nesalīdzināmi ekskluzīvāku "vannu" — Latvijā vienīgo vai vismaz gandrīz vienīgo Morgan markas auto.

Šis gan nav vienīgais īpašais Latvijas miljonāriem piederošais sporta auto. Te jāpiemin kaut vai M. Bensona miniatūrais BMW kabriolets Z1, kādu pasaulē ir tikai nedaudz vairāk par četriem tūkstošiem eksemplāru, gan Igora Kobliņeca leģendārais Lamborghini Diablo (kurš tāpat kā viņa G klases Mercedes–Benz džips ar numuru 1K pēc piespriestās mantas konfiskācijas uz ielām vairs nav manāms); tāpat jauns Lamborghini ir arī Skonto naftas līdzīpašniekam Armandam Sadauskim. Tomēr nesalīdzināmi leģendārāks Latvijā ir cita miljonāra — jau 1994. gadā uz Krieviju ar atlikušajiem Depozītu bankas miljoniem aizbēgušā Raita Gaiļa auto — tolaik gauži ekskluzīvais sarkanais sporta Dodge Viper. Protams, "baikas" jeb pastāstiņi par bagātniekiem, kas ar savu lepno auto kaut kur iedrāžas (versijas — vircas bedrē, varžu dīķī, vistu kūtī utt.), ir pazīstamas visā pasaulē, taču ir pietiekami daudz cilvēku, kuri stingri apgalvo, ka R. Gailis ar savu vaiperu (valsts reģistrācijas numurs — protams, vienkārši "Raits"), tērpies viss baltā un ar cigāru zobos, patiešām esot iedrāzies mēslu vezuma pēcpusē. Šo skatu droši vien viegli var iztēloties katrs lasītājs.

Jā, un kur tad, protams, īstās leģendas — rolsroisi un kadiljaki (lai gan prestiža ziņā rolsroiss, protams, atrodas nesalīdzināmi augstāk, tomēr tieši kadiljaku apdziedājis Remarks, un tieši kadiljaks ir bijis Elvisa auto). Ventspils tranzītbiznesmeņa Olafa Berķa nelielajā autokolekcijā ir 1959. gada (jā, jā, Elvisa ēras) Cadillac kabriolets. R. Gerkens savu kadiljaku jau pārdevis toties… oo, kurš gan nezina šā uzņēmēja mūža sapni par rolsroisu — "vienkārši labu mašīnu", ar kuru turklāt brauc Anglijas karaliene. Sapnis gan palicis tā īsti nerealizēts — R. Gerkenam patīk pozēt blakus savam rolsroisam, taču tas ir nevis jaunais Rolls–Royce Phantom (gan nedaudz īsāks par Maybach 62 un maksā "tikai" 385 000 USD), bet jau krietni palietots 1999. gada izlaiduma modelis, kuslāks pat par Baltic International Bank vadītāja Valērija Belokoņa (kuram pieder arī patiesi īpatns un Eiropā gauži rets Hyundai limuzīns) rolsroisu. Pēdējās ziņas ir tās, ka R. Gerkena sapni aizēnojis pelēcīgs praktiskums — papildus "darba automašīnai" Mercedes Benz S500 ar reģistrācijas numuru "RG" nu ir iegādāta Audi A8 4.2 Quattro garā versija.

Visbeidzot pēdējā laikā nekas nav dzirdēts par deviņdesmitajos gados ar īstu autoapsēstību sirgušā otra Parex bankas vadītāja un akcionāra Viktora Krasovicka novitātēm sava autoparka komplektēšanā. Kas tikai nav manīts šajā autoparkā — gan 360 000 latu vērts it kā Bahreinas monarham piederējis ložu necauršaujams Rolls–Royce (par kuru savulaik gan tiek mēļots, ka tas iegādāts, lai izbeigtu baumas par bankas grūto finansiālo stāvokli), gan Porsche, kas it kā piederējis vienam no Depeche Mode puišiem, gan jau pavisam neparasts Mercedes–Benz S600 modelis, kuru Beļģijas ateljē Carat speciāli pēc latvju baņķiera pasūtījuma pastiepis vēl par ceturtdaļmetru garāku un apveltījis ar vēl milzum daudz dažādām "ekstrām".

Sportisko auto īpašnieki

Sporta (vai vienkārši sportisks) auto var būt nepieciešams, lai piedalītos autosacīkstēs, bet var būt nepieciešams arī... vienkārši tāpat. Latvijas miljonāru vidū netrūkst ne pirmās, ne otrās argumentācijas izmantotāju.

No pirmajiem droši vien pazīstamākais ir bijušais Ventspils naftas prezidents Igors Skoks ar savu speciālo rallijmašīnu OsCar, naftas biznesmenis Vladimirs Barinovs ar koši sarkano Mitsubishi Lancer Evolutio vai tās pašas jomas pārstāvis Raimonds Kisiels ar veseliem trim tādiem pašiem Mitsubishi Evo (starp citu, viņam agrāk bijis arī Pro Drive ateljē tūnēts Subaru — cik zināms, nespeciālistus biedējošais, bet zinātāju augsti vērtētais Impreza modelis).

Savukārt no otrajiem jāmin daudzskaitlīgā Porsche automašīnu mīļotāju saime — no basketbolista Andra Biedriņa, kurš tālajā Amerikā meitenes vizina ar Porsche Cayenne džipu (četri iebūvēti televizori nav nekāda joka lieta!), līdz Rietumu bankas lielākā akcionāra un padomes priekšsēdētāja Leonīda Esterkina dēlam Maksimam (kuram papildus Porsche vēl ir arī Infiniti FX džips) un nekustamo īpašumu uzņēmējam Edgaram Šīnam, kurš iegādājies veselus divus šīs markas spēkratus — gan jau pieminēto Cayenne "apvidus auto", gan klasisku melnu Carrera. (Te, starp citu, jāpiemin, ka īsti naudīgu ļaužu aprindās par kārtīgu mašīnu tiek uzskatīti tikai Cayenne "niknākie" — S un Turbo — modeļi.)

Savā ziņā pie "sportistiem" var pieskaitīt arī to nu jau patiesi milzīgo "miljonāru pulku", kuri sava brīvā laika pavadīšanu neuzskata par pilnvērtīgu bez kārtīgas izālēšanās ar džipu pie dabas krūts: pirmais, kurš šajā sakarā nāk prātā, noteikti ir atvaļinātais naftas biznesmenis Valentīns Kokalis, kuram papildus speciāli pārtaisītam šāda veida sacensību džipam (ar paaugstinātu klīrensu) pieder arī daudz "civilizētāks" Lexus džips ar uzņēmēja iniciāļiem un, kā zina stāstīt Ceļu policijas nerakstīto likumu zinātāji, ar daudzus grēkus piedodošo septiņpadsmitnieku valsts reģistrācijas numurā — VK 17.

"Džipotāju" skaits Latvijas miljonāru vidū gan, protams, ir nesalīdzināmi lielāks. Ar 2000. gada izlaiduma Toyota Landcruiser braukā viens no Latvijas 500 miljonāru saraksta lauksaimnieku sadaļas pārstāvjiem — zemnieks Gunvaldis Sproģis; jau pieminētajam Ē. Teilānam garāžā atrodams Volvo apvidus auto (XC 90 modelis) ar reģistrācijas numuru "Latvia"; leģendārās taņgu un tugriku kaudzes īpašnieks Normunds Lakučs ir redzēts cienījamā vecā Defender džipā. Neatpaliek arī daiļais dzimums: Lexus džips ir Vitālija Gavrilova dzīvesbiedrei, vienai no Purvciemā topošā izklaides un atpūtas centra Go Planet saimniecēm Lidijai Gavrilovai; V. Kargina kundze Tatjana Kargina savulaik tika pie Latvijā pirmā BMW X5 (lai gan patiesībā ar to labu laiku braukā viņas laulātais draugs; tādas pašas markas džips nonāk arī Lukoil pārstāvja Haima Kogana sievas Ievas Grīnbergas īpašumā.

Protams, vēl ir arī uztūnēto — un līdz ar to krietni sportiskāku nekā sērijveida modeļi — luksusauto īpašnieku skaits. Piemēram, Trasta komercbankas lielākais akcionārs Igors Buimisters ir paspējis nomainīt ne tikai apvidus automobiļus — reindžroveru un Mitsubishi Pajero, bet arī BMW 745 un S klases Mercedes–Benz Brabus (kas viņam un nelaiķa kompanjonam Sergejam Tarasenokam bijuši pirmajiem Latvijā un pat visā Baltijā). Tāpat savs Mercedes Brabus ir arī Eiroholdinga īpašniekam Vasilijam Meļņikam.

"Parastie", bet iemīļotie

"Ziniet, Rīga dalās BMW, Mercedes un Audi mīļotājos," laikrakstam Vesti savulaik pilnā nopietnībā bilda ilggadējais Latvijas miljonāru saraksta dalībnieks advokāts Andris Grūtups. Zināma taisnība viņam ir — gan Mercedes, gan Audi, gan BMW ir savs visai uzticamu cienītāju loks.

Bijušais premjers un Latvijas visu laiku slavenākā vekseļa īpašnieks Andris Šķēle vienmēr bijis Audi piekritējs, lai gan tagad no reprezentatīvā Audi A8 pārsēdies krietni pieticīgākajā A4 modelī; ar visnotaļ pieticīgu Audi pa Rīgu pārvietojas arī hokejists un miljonārs Artūrs Irbe; arī pats A. Grūtups ilgu laiku redzēts tikai automašīnā Audi A6. Pats viņš to paskaidro vienkārši: "Kas attiecas uz Mercedes, tam jāpieder cienīgiem ļaudīm, kuriem ir morālas tiesības braukt ar to. Taču daudzi, šķiet, to pērk prestiža dēļ, bez tā paša pamatojuma, objektīvās motivācijas. Es nekad ar to nebraukšu. Sešsimtais — tas ir "pižonisms". Man ir cita gaume. Man patīk Audi, pilnpiedziņas. Man šķiet, ka tas man labāk piederas. Turklāt tādā veidā es nekad neesmu vēlējies izcelties. Es varu to nopirkt, bet vienkārši negribu."

Ir gan pietiekami daudz to, kuri grib, pat ļoti grib. Piemēram, pašlaik pie Domeniks durvīm virtuāli grūstās prāvs to ļaužu bariņš, kuri par katru cenu grib būt pirmo desmit jauno S klases mersedesu (cenas, sākot no 150 000 eiro) laimīgo saņēmēju vidū šā gada oktobrī un novembrī, — runā, ka viens no kārotājiem ir arī satiksmes ministrs Ainārs Šlesers. Taču jebkurā gadījumā piekritēju Mercedes–Benz ir gana ne tikai "pižonu", bet arī visnotaļ cienījamu latvju miljonāru vidū — te, piemēram, ir gan Guntis Indriksons, gan Kolonnas grupas boss Jānis Lasmanis (viens no retajiem Latvijas miljonāriem, kas atklāti pateicis — pirkt jaunu ir īsta muļķība), gan jau pieminētais satiksmes ministrs, gan Itera Latvija vadītājs Juris Savickis (kuram pieder izteikums — nākas braukāt ar "sešsimto", jo "septiņsimtā" vienkārši nav); galu galā viņu vidū ir arī tagad Latviju jau faktiski pametusī V. Krasovicka kundze Ņina Kondratjeva — cilvēki ar labu atmiņu vēl atcerēsies 1992. gadā uzspridzināto viņai piederošo Mercedes–Benz kabrioletu.

Jau salīdzinoši pieticīgāks ir miljonāru — BMW cienītāju pulciņš. Te viens no zināmākajiem ir Liepājas metalurga līdzīpašnieks un hokeja draugs Kirovs Lipmans ar savu BMW 760 (valsts reģistrācijas numurs — "777KL"), jauns 700. sērijas BMW ir arī Radio SWH bosam Zigmaram Liepiņam.

Vienkāršība un pieticība

Visbeidzot Latvijas miljonāru — pat labi zināmo — vidū netrūkst arī tādu, kuri uzskata, ka maksimāli visai naudai ir jāstrādā. Rezultātā nu jau bijušais lielākais biznesa augstskolas Turība līdzīpašnieks un valdes priekšsēdētājs Juris Birznieks (agrāk pazīstams arī ar ekstrēmo braukšanas manieri un krāšņām avārijām) braukā ar salīdzinoši parastu Peugeot, Reaton līdzīpašniece Nataļja Jakovļeva ilgus gadus pārvietojusies visnotaļ parastā opelī, bet bijušais Māras banka lielākais akcionārs Venecuēlas multimiljonārs Vilis Vītols joprojām pārvietojas ar "parketdžipu" Honda CR–V.

Komentāri (54)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu