Braukšanai ar kvadraciklu maz ierobežojumu (9)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Nelielais braucamrīks uz četriem riteņiem — kvadracikls — kļūst aizvien populārāks pārvietošanās līdzeklis. Ir īpašas nomas vietas ar trasēm, bet aizvien vairāk cilvēku atļaujas tērēt palielas naudas summas kvadraciklu iegādei. Dabas draugos šis fakts izraisa lielas bažas, jo enerģiskie braucamie ar saviem riteņiem posta mežus un kāpas.

Ja popularitātes vilnis tikai pieaugs, nav aiz kalniem situācija, kad dabas inspektori vairs netiks galā ar patvaļīgajiem braucējiem, bet kvadraciklu reģistrācija joprojām nav obligāta. Neprasmīga braukšana izraisa arī traumas, turklāt pie kvadraciklu stūres sēžas daudzi nepilngadīgie, kam iekulties nepatikšanās gadās vēl biežāk. Jo gribas taču ne tikai pa mežu, bet arī pa ielām izlaist kādu līkumu.

Popularitāte aug, piedāvājums — visdažādākais

Kvadraciklu iznomātāji un tirgotāji atzīst, ka šis braucamrīks kļūst aizvien populārāks. SIA Kvadra.lv dibinātājs Aigars Pastors teic, ka pagājušajā gadā kvadraciklu noma bijusi visnotaļ ienesīga, bet šā gada tendence esot cita — aizvien vairāk cilvēku grib iegādāties šos braucamos. "Visvairāk pieprasīts ir 150 kubikcentimetru modelis, pietiekami jaudīgs, ar automātisku ātrumkārbu, ar kuru var vizināties. Mums ir arī trase pie Līvāniem, esam braukuši arī uz uzņēmumu sporta spēlēm," vēsta Pastors. Ja braukšana notiek trasē, visiem braucējiem, kas jaunāki par 16 gadiem, jābūt vecāku parakstītai atļaujai, un arī tad tiek izvērtēts, uz cik liela spēkrata katru sēdināt — ar lielajiem kvadracikliem braukt var no 12 gadu vecuma, ar mazajiem vizinoties pat sešgadīgie. Ja cilvēks šādu braucamo nopērk, pārdevēju ziņā vairs nav, vai viņš to reģistrēs un pa kādām takām brauks. Pastors domā, ka pagaidām reģistrējas ļoti nedaudzu kvadraciklu īpašnieki un iespēja, ka bieži vien tiek kaitēts dabai, arī ir liela.

Par cilvēku interesi nesūdzas arī slavenā motosportista Kristera Serģa firma KSM. Uzņēmuma pārstāvis Pēteris Ezergailis Nedēļai stāsta, ka šogad kvadraciklu noma vēl neesot atsākta, bet pagājušajā gadā klājies itin labi. Braukšanai izmantots speciāli izveidots slēgtais aplis NELSS mototrasē. Šobrīd arī KSM aizvien vairāk iegriežas kvadraciklu pircēji, un viņu gaumes esot visdažādākās. "Pērk gan sporta, gan bezceļu modeļus, ir pieprasījums kā pēc dārgajiem, tā lētajiem, Ķīnā ražotajiem. Ir arī tādi pircēji, kas brauc amatieru sacensībās," zina stāstīt Ezergailis. Viņš uzskata, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD) vajadzētu stingrāk uzskaitīt šos čertrriteņu pārvietošanās līdzekļus, jo reizēm Rīgas centrā uz ielas gadoties redzēt sporta Suzuki markas kvadraciklu ar zaļu numuru, kas nozīmē bezceļa transportlīdzekli, tātad ar tādu numuru pa ielu braukt nedrīkst. "Vajadzētu beidzot visu salikt pa plauktiņiem," uzskata tirgotāju pārstāvis.

Iepazīstoties ar tirgotāju piedāvājumu internetā, Nedēļa novēroja, ka kvadraciklu klāsts ir visai iespaidīgs un cenu ziņā patiesi valda liela daudzveidība. Salīdzinoši necilus braucamrīkus var iegādāties pat par 500—800 latiem, bet "kārtīga" kvadracikla cena sākas no trīsarpus tūkstošiem un uz augšu. Liela daļa šo spēkratu nopērkami par 4500—5600 latiem. Savukārt nomas maksa par piecām minūtēm ir 2—3 lati, par 15 minūtēm — 6—8, par pusstundu — 12—14, par stundu — 18—30 latu.

Kurš tad drīkst braukt?

CSDD sabiedrisko attiecību speciāliste Džoanna Eglīte atgādina, ka brauciens ar nereģistrētu transporta līdzekli pa ceļu var beigties ar 20 latu naudas sodu. Taču viņa arī atzīst, ka bezceļa transportlīdzekļu reģistrācija mūsu valstī joprojām ir brīvprātīga un uzsākta samērā nesen — šā gada februārī. Ir gan plānots, ka nākotnē reģistrācija kļūs obligāta visiem bezceļu transportlīdzekļiem. "Likumsargājošām iestādēm ir daudz vieglāk kontrolēt transportlīdzekļus, kuri ir reģistrēti, un to īpašnieki ir identificējami un saucami pie atbildības, ja tiek konstatēti pārkāpumi. Arī līzinga kompānijām, kas pārdod bezceļa transportlīdzekļus, reģistrācija kalpo kā garants, jo līdz līzinga nomaksai, kā jebkurš transportlīdzeklis, arī bezceļnieks tiek reģistrēts uz līzinga kompānijas vārda," norāda Eglīte. Tos kvadraciklus un triciklus, kas brauc pa ceļiem, CSDD reģistrē jau kopš 1994. gada, un šādu spēkratu skaits ir virs pieciem simtiem. Savukārt bezceļa transportam izsniedz zaļas numura zīmes ar baltiem burtiem. Tehniskā apskate jāiziet tikai tiem kvadracikliem, kas piedalās ceļu satiksmē. Galvenās policijas pārvaldes preses dienestā Nedēļa noskaidroja, ka šogad reģistrēti pieci ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti kvadracikli, toties neizdevās iegūt informāciju, vai un cik kvadraciklu īpašnieku sodīti par braukšanu pa ceļiem bez reģistrācijas numuriem.

Pagaidām valstī nav uzsākta nekāda kampaņa, kas aicinātu iedzīvotājus būt uzmanīgiem, braucot ar kvadracikliem, jo to skaits nav tik liels, taču reizēm pārgalvība beidzas bēdīgi — 22. aprīlī Valmierā smagas traumas guva kāda sešgadīga meitenīte, kuru vizināja pa pļavu, taču vadītājs netika ar braucamo galā un apgāzās. Bet Lielvārdē kādam pārgalvīgam jaunietim šā gada maijā šāda izklaide beidzās pavisam traģiski. Viņš ar kvadraciklu izbrauca uz galvenā ceļa, kur sadūrās ar mikroautobusu VW Transporter. Pēc sadursmes gāja bojā pats, bet viņa pasažieris guva savainojumus. Tāpat ar smagām traumām beidzās brauciens kādam neprasmīgam kvadracikla vadītājam, kurš uz ceļa Dagda—Aglona netika galā ar sava transportlīdzekļa vadību un ietriecās ceļazīmē. Izmeklēšanā tika noskaidrots, ka šim braucējam nav bijis autovadītāja tiesību un nav reģistrēts arī viņa braucamrīks. Turklāt ceļu satiksmes negadījumā cietušais vīrietis kvadraciklu vadījis 2,6 promiļu alkohola reibumā.

Ir gadījumi, kad kvadraciklus arī nozog. Tā kādam Rīgas rajona iedzīvotājam tika aizdzīts 1500 latu vērts braucamais, kas arī nebija ne reģistrēts, ne arī apdrošināts.

Apdraud krupjus un kāpas

Slīteres nacionālā parka direktore Dace Sāmīte atzīst, ka piekrastē nav īpašas atšķirības, vai brauc ar mašīnu vai kvadraciklu, jo sausajos priežu mežos zemsedze ir ļoti trausla un ātri vien tiek izbrauktas pēdas. Savukārt kāpās, kur arī kvadraciklistiem patīk izmēģināt spēkus, augu ir vēl mazāk un tos iznīcināt var vēl ātrāk. Turklāt kvadracikli nopietni apdraud sevišķi retas sugas pārstāvi — mitrās pludmalēs dzīvojošo smilšu krupi, kas pa dienu slēpjas zem akmeņiem, kur bieži vien iet bojā zem kvadraciklu riteņiem. Sāmīte uzskata, ka ikdienā cilvēki nenovērtē kaitējumu, ko nodara dabai, jo par daudzām lietām pat neiedomājas. "Pēc 2005. gada vētrām kāpas lēnām atjaunojas. Kā tas notiek? Smiltis "aizķeras" aiz katra sīkākā zāles kumšķīša. Ja to ar riteņiem pielīdzina, kāpu veidošanās process tiek kavēts. Kāpās ir daudz retu un aizsargājamu augu, ir kāpu biotopi, kurus aizsargā Eiropas Savienības likumdošana. Latvija ar savām kāpām vienmēr ir pamatoti lepojusies, tāpēc nevajadzētu pieļaut to degradāciju," atgādina Sāmīte.

Dabas aizstāvjus satrauc vēl daudzas problēmas, ar kurām pamazām vien nākas saskarties, — ja agrāk kvadracikli bija vairāk vasaras izpriecu veids, tagad aizvien biežāk ar tiem vizinās visos gadalaikos. Ir atpūtas bāzes, kas pat aicina izbraukt pa vēl neizžuvušām peļķēm vai arī doties "mācību izbraucienos ar kvadricikliem pa mežiem un laukiem, izbaudot jaukus dabas skatus un mūsu tehnikas sniegtās iespējas piekļūt tur, kur ikdienā parasti neuzturamies". Samērā īgni par kvadraciklistu aktivitātēm ir arī mežsargi, īpaši ugunsbīstamības sezonas laikā. Tomēr formālu iemeslu aizliegt šādus braucienus visbiežāk nav, izņemot aizsargjoslu likuma pārkāpumus, kad vainīgos tvarsta valsts vides inspektori.

Gaidīsim nākotni?

Ir skaidrs, ka nekādas kārtības agrāk nebūs, kamēr reģistrācija nekļūs obligāta visiem bezceļniekiem — ja reiz to neprasa, kāpēc uzņemties visas klapatas? Šobrīd bezceļa transportlīdzekļa reģistrācijai nepieciešams dokuments, kas apliecina transportlīdzekļa tehniskos datus, dokuments, kas apliecina īpašuma tiesības, muitas deklarācija (ja tas ievests no valsts, kura nav Eiropas Ekonomikas zonas valsts) un agregātu numuru salīdzināšanas izziņa. Tāpat jāiesniedz kvītis par dabas resursa nodokļa un reģistra nodevas nomaksu, kā arī par maksājumu par CSDD pakalpojumiem un izsniegtajiem materiāliem. Nedēļas rīcībā nav informācijas, cik daudz laika aizņem visu formalitāšu kārtošana, bet ir zināms, ka tas izmaksā 38,63 latus (pēc CSDD datiem).

Lielākā daļa firmu, kas iznomā kvadraciklus, norāda, ka braukšana notiek trasēs un ir vietas, kur pat motozābakus, aizsargķiveres, ceļu aizsargbruņas, bikses, kreklu un cimdus uz brauciena laiku izsniedz bez papildu samaksas. Taču kvadraciklu pircējiem kontroles ir tik maz, ka pēc pāris gadiem varam sastapties jau ar daudz nopietnākiem postījumiem, lielāku negadījumu skaitu, un tad būs jārīko kampaņas un reidi, lai jel kā ierobežotu notiekošo.

Komentāri (9)CopyLinkedIn Draugiem X

Tēmas

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu