EK pārstāvis uzslavē Latvijas e-pakalpojumu līmeni

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Latvijā valsts pārvaldes e-pakalpojumu attīstības līmenis ir labs un pārsniedz Eiropas Savienības (ES) vidējo, sacīja Pauls Timmers, Eiropas Komisijas (EK) informācijas un mediju ģenerāldirektorāta "Direktorāts H", kas atbild par informācijas un komunikāciju tehnoloģiju izmantošanu sociālo problēmu risināšanai, direktora vietas izpildītājs.

"Koeficients pakalpojumiem Latvijā, kas pilnībā pieejami tiešsaistē, ir 93%. Tas pārsniedz jau minēto ES vidējo skaitli - 82%. Latvijā iedzīvotājiem paredzēto e-pakalpojumu briedums pētījumā ir novērtēts ar 94%, bet pakalpojumi uzņēmējiem - ar 100%," Timmers teica, atsaucoties uz EK pētījumiem. E-pakalpojumu briedums jeb izsmalcinātība (no angliskā "sophistication") ir nedaudz subjektīva mēraukla, kuru izmanto šajos pētījumos.

Kā skaidroja Timmers, e-pakalpojumi Latvijā attīstījušies kopsolī ar to izplatību pārējās ES valstīs. "Pagaidām e-pakalpojumu lietošanas apjomi nav tik lieli, kā gribētos. Mērķis ir, lai 50% pilsoņu lietotu valdību pakalpojumus internetā. Lietošanas koeficients ES mērogā 2010.gadā bija 42%. Tas attiecas uz to pilsoņu daļu, kas lietojuši e-pakalpojumus pēdējo 12 mēnešu periodā. Latvijā koeficients bija 39,9%, tātad tuvu ES vidējam. Uzskatām, ka visai ES ar laiku jānosprauž mērķis, lai interneta lietošanas apjoms būtu augstāks par 50%," viņš teica.

Kā skaidroja Timmers, e-pakalpojumu lietošanu pēta, balstoties uz 20 pakalpojumu grozu, taču statistika par to lietošanu pagaidām ir vispārēja un nav detalizēta.

"Tur iekļauti 12 pakalpojumi pilsoņiem un astoņi pakalpojumi biznesam. Starp pakalpojumiem pilsoņiem ir automašīnas piereģistrēšana, dzimšanas apliecību un laulības apliecību izņemšana. Biznesa jomā ir uzņēmumu reģistrēšana, arī elektroniskie iepirkumi. EK apseko šo pakalpojumu ieviešanu. Daudzās valstīs jau ir panākta 80% un pat 90% pakalpojumu groza pieejamība," Timmers stāstīja.

Tomēr augstais EK ierēdnis piebilda, ka "EK statistiskas aģentūra "Eurostat" diemžēl neuzskaita atsevišķu e-pakalpojumu lietošanas intensitāti. Savukārt ES ir veikusi pētījumu par e-pakalpojumu tā saukto briedumu, cik tie ir labi attīstīti. Kopējais skaitlis bija 90%, kas ir par septiņiem procentpunktiem vairāk nekā 2009.gadā".

Balstoties uz pieejamo informāciju no atsevišķām valstīm un medijiem, Timmers sacīja, ka "nodokļu atskaišu un deklarāciju nodošana tiešsaistē ir starp pirmajiem e-pakalpojumiem, ko valstis ir ieviesušas. To var veikt dažādos veidos, piedāvājot iedzīvotājiem jau aizpildītas elektroniskās deklarācijas, kas tikai jāpārraksta, vai deklarācijas pat var apstiprināt ar īsziņu. Citur ir pašam jāaizpilda dati. Visi pakalpojuma paveidi ir strauji izplatījušies".

Timmers ir Nīderlandes pilsonis, beidzis Neimegenas universitāti ar doktora grādu fizikā un Lielbritānijas Vorvikas universitāti ar maģistra grādu biznesa vadībā. Pirms stājies darbā EK struktūrās, Timmers strādājis kādā lielā IT uzņēmumā kā programmatūras attīstības daļas vadītājs un bijis kāda jaundibināta programmatūras uzņēmuma līdzdibinātājs, teikts viņa oficiālajā CV.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu