Ārsti krāpj valsti, izdomājot pacientu vizītes un slimības (142)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Mēdz būt ārsti, kuri krāpjas, piesūtot valstij rēķinus par neveiktām manipulācijām un konsultācijām, - par to pārliecinājušies pacienti, kuri portālā latvija.lv pārbaudījuši, kādus valsts apmaksātos pakalpojumus viņi saņēmuši. Tur arī atklājušies ārstu «pierakstījumi». Tomēr maz pacientu sūdzējušies par konstatēto, liecina nelielais Veselības inspekcijā (VI) iesniegto sūdzību skaits, raksta laikraksts «Diena».

Pacienti atklāj pārsteidzošus datus

Daži pacienti, kuri par sevi atklājuši pārsteidzošus datus, arī dalījās ar laikrakstu pieredzē. Piemēram, Rūta (pacientu vārdi mainīti) uzzināja, ka ginekoloģe, pie kuras viņa sen vairs neārstējas, turpina viņu ik gadu izmeklēt, bet Annas bērniem zobus regulāri labo kāds nekad neapmeklēts zobārsts. Viņas šovasar vērsās VI. Šādu iesniegumu gan VI nav daudz - pērn vērsušies 14 pacientu, šogad - septiņi. Kopš 2011. gada portālā latvija.lv ir pieejama sadaļa Mani valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, kur ikviens iedzīvotājs autorizējoties var atrast informāciju par to, kādus valsts apmaksātos pakalpojumus saņēmis.

Ārstu «pierakstījumi» rada ne mazumu zaudējumu - izvilta ne tikai nauda no valsts budžeta, arī kropļota veselības aprūpes statistika,

sagrozīti pacientu dati. Iespējams, cilvēki pārāk naski nesūdzas, jo parasti jau viņi nav zaudējuši naudu, bet gan valsts. Tomēr VI aicina iedzīvotājus iepazīties ar saviem datiem latvija.lv un ziņot, ja atklāj neatbilstības.

Sūdzības pamatotas

Kā «Dienai» stāsta VI Līgumu uzraudzības nodaļas vadītāja Iveta Šica, no iedzīvotāju sūdzībām saistībā ar portālu latvija.lv pērn izcēlās divas veselības aprūpes pakalpojumu grupas. Trīs gadījumos bija sūdzības par bērniem nesniegtiem zobārstniecības pakalpojumiem, par ko valsts bija samaksājusi, bet seši iesniegumi bija par ārstu speciālistu - ginekologu, otolaringologu, ķirurgu - neveiktiem izmeklējumiem un konsultācijām.

Par konstatētām neatbilstībām iedzīvotāji var rakstīt iesniegumu VI un sūtīt to pa pastu, var arī uz VI atnest gatavu iesniegumu, kā arī nākt konsultēties ar inspektoriem un kopā noformēt iesniegumu.

No pērn iesniegtajiem 14 iesniegumiem trīs bija neatbilstoši noformēti, proti, tie bija anonīmi, tāpēc izskatīti tika 11. Visos izskatītajos atklājās ārstu veiktie pārkāpumi. Viens no skaļākajiem gadījumiem saistās ar kādu zobārstu, kurš vienlaikus strādāja privātpraksē un slimnīcā. Pret viņu kolektīvā sūdzībā vērsās seši vecāki -

zobārsts bija uzskaitījis pakalpojumus par bērniem faktiski nesniegtiem zobārstniecības pakalpojumiem.

Kad pierādīja ārsta vainu, slimnīca uzreiz pārtrauca darba attiecības ar ārstu, atceras Šica.

Saņem naudu par veikto pakalpojumu

Par to, kādēļ ārsti veic «pierakstījumus», Šica paskaidro: lai ārsts saņemtu naudu par veikto pakalpojumu, viņam tikai jāieraksta dati elektroniskajā datu sistēmā. Tur datus saraksta šifrētos veidos, un, līdzko tie parādās sistēmā, datus iekļauj rēķinā, kurš tiek sagatavots katra mēneša beigās un kuru apmaksā Nacionālais veselības dienests (NVD). Turklāt, jo vairāk iestāde iepriekšējā gadā strādājusi, jo lielāka varbūtība, ka nākamajā gadā valsts piešķirs lielāku kvotu - tā varēs sniegt lielāku pakalpojuma apjomu.

Par «pierakstījumiem» ārstiem draud administratīvā atbildība. VI liek nepamatoti uzrādīto pakalpojumu vērtību atgriezt atpakaļ valsts budžetā naudas izteiksmē, kā arī preventīvos nolūkos negodīgajiem ārstiem var piemērot līgumsodu vairākkārtīgā pakalpojuma tarifa apmērā. Piemēram, kādam zobārstam pērn tika piemērots līgumsods - vairāk nekā 1500 latu -, kā arī bija jāatdod valstij nauda par neveiktajiem pakalpojumiem. Ja VI konstatē atkārtotus pārkāpumus, varot arī rosināt līguma laušanu.

Komentāri (142)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu