Pelēcība pazūd no policijas ikdienas, bet kas nāk vietā?

FOTO: TVNET, LETA

«Policijas «birokrātiskā ala» kļuvusi atvērtāka, pamazām pazūd pelēcīgums - gan no automašīnām, gan kopējās atmosfēras, taču pietrūkst skaidri definēta vēstījuma. Gribētos vairāk satura jaunajam noformējumam, jo forma nav saturs. Saturs ir pirms formas. Vārdiem būtu jāseko domai, un noformējums — tie ir vārdi,» tā par Valsts policijas (VP) vizuālās identitātes maiņu saka brendinga speciālists Krišjānis Papiņš.

Valsts policijas jaunā vizuālā identitāte pirmdien raisīja milzu interesi cilvēkos - gan medijos, gan sociālās saziņas tīklos. Kamēr vieni pukojās, ka automašīnu jaunais marķējums atgādina veikala «Aibe» logo, citi norādīja uz līdzību ar Dānijas un britu policijas automašīnām, bet vēl citi priecājās, ka vizuālais vēstījums kļuvis pozitīvāks.

TVNET jau rakstīja, ka 27 gadu garumā kalpojušo Valsts policijas pelēki balto automašīnu krāsojumu, kuru veidojot 1991. gadā, mērķis bija radīt radikāli atšķirīgu identitāti no padomju milicijas laiku spilgti dzelteni zilā, tagad nomainīs zilas, gaiši zaļas un pelēkas krāsas elementi. Policijas automašīnas turpmāk rotās arī latviskais ornaments - Laimas zīme, kā ierasts, uzraksts «Policija» un neliels uzraksts «Mūsu darbs - jūsu drošībai». Tāpat spēkrata sānos būs redzams policijas tālruņa numurs un neliela Latvija karodziņa emblēma.

Brendinga speciālists Krišjānis Papiņš jauno policijas identitāti kopumā vērtē kā veiksmīgu. Viņš piekrīt VP Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieka Normunda Krapša teiktajam, ka «svarīgi, lai policijas auto būtu pamanāmi un atšķirami no pārējiem transportlīdzekļiem». Šā iemesla dēļ marķējumā izmantotas krāsas, kas dominē daudzu Eiropas policiju automašīnās - lai Latvijā iebraucošie tūristi spētu atpazīt policijas spēkratus.

Vienlaikus Papiņš uzskata, ka tomēr «gribētu kādu ķirsīti uz tortes». Pēc brendingaspeciālista domām vizuālajam noformējumam būtu jāietver arī vienkāršs, saprotams vēstījums par to, kas ir policija.

«Valsts policijai jebkurā gadījumā – vai viņi to apzināti veido vai neveido – ir savs brends. Cilvēkiem ir priekšstats par to, kas ir policija, bet policijai ir savs priekšstats par sevi. Jautājums – kāds ir šā vizuālā noformējuma vēstījums. Es pieņemu, ka policijai ir kaut kāds mērķis, uz kuru viņi tiecas un vēlas sasniegt, jo neviens taču nav ideāls, un, es ceru, ka arī mūsu policija tā neuzskata,» saka Papiņš.

Papiņš iebilst arī pret jauno uzrakstu, kas rotās policijas automašīnas. «Jaunajā marķējumā izmantotais uzraksts «Mūsu darbs - jūsu drošībai», manuprāt, ir bērnišķīgs, uzskatu, ka policijas mērķis varētu būt nedaudz izsmalcinātāks. Tai būtu jābūt vīzijai – par ko kļūstot mēs atrisināsim mūsu šodienas problēmas un būsim gatavi rītdienas izaicinājumiem. Vai mēs kļūsim atvērtāka, draudzīgāka, digitalizētāka, organizācija? Vai mums būs vispārēja uzraudzība un visos stūros kameras? Protams, policija varētu uzaicināt kādu Miervaldi Poli un to mašīnu nokrāsot jebkā, bet galvenais tomēr ir vēstījums.»

Papiņš uzskata, ka nedz iepriekšējam, nedz tagadējam marķējumam nekāda vēstījuma nav.

«Līdzšinējā policijas automašīnu marķējumā valdīja nomācošs formālisms, kas neapzināti simbolizēja birokrātisko struktūru, pelēkos policijas iecirkņus, kuri saglabājušies no padomju laikiem - kā Kafkas «Procesā». Ļoti spilgts piemērs no manas pieredzes, kas raksturo šo birokrātiju: es pieeju pie policista un saku, ka tur guļ džeks ar asiņainu galvu, bet policists man atbild: «Kāpēc tu stāvi uz ceļa braucamās daļas?» Es ziņoju par nopietnu problēmu, bet saņēmu sodu, jo tajā brīdī es biju šī policista problēma.»

Vienlaikus Papiņš uzsver, ka pa šiem gadiem «policijas «birokrātiskā ala» kļuvusi atvērtāka un notikušas kopumā pozitīvas pārmaiņas, kas ietekmē arī tur strādājošos cilvēkus». Tāpēc fakts, ka pelēkais pazudīs gan no policijas automašīnu vizuālā noformējuma, gan valdošās gaisotnes, ir tikai apsveicams.

Vairāk rakstu

Uz augšu