«Facebook» atzīstas reklāmu pārdošanā Krievijas interneta troļļiem

FOTO: EPA/Scanpix

Kompānija «Facebook» atklājusi, ka divu gadu laikā, visticamāk, Krievijā bāzēti interneta troļļi sociālajā tīklā nopirkuši reklāmas par apmēram 100 000 ASV dolāru (84 000 eiro), ziņo raidorganizācija BBC. ASV priekšvēlēšanu laikā reklamēti tika apmēram 470 «neautentiski» konti, kas izplatīja polarizējošus viedokļus par tādām tēmām kā imigrācija, rasisms un homoseksuāļu tiesības.

(Ziņa papildināta.)

Laikā no 2015.gada jūnija līdz 2017.gada maijam tika publicētas aptuveni 3000 reklāmas, teikts «Facebook» drošības nodaļas vadītāja Aleksa Stamosa rakstā kompānijas blogā. «Mūsu veiktā analīze liek domāt, ka šie konti un lapas bija saistīti viens ar otru un, visticamāk, tos uzturēja cilvēki no Krievijas,» norāda Stamoss.

"Facebook" ziņojums par "informācijas operācijām" sociālajā tīklā

Reklāmas tiešā veidā nerunāja nedz par ASV prezidenta vēlēšanām, nedz arī pauda atbalstu kādam kandidātam, uzsver «Facebook». Tā vietā tika publicēti apmaksāti ziņojumi ar strīdīgi vērtējamiem viedokļiem par tādiem jautājumiem kā LGBT tiesības, imigrācijas jautājumi un tiesības uz ieroču glabāšanu.

«Facebook» rīcībā esošie dati tiks nodoti ASV īpašā padomnieka Roberta Millera vadītajai komisijai, kas izmeklē Krievijas iejaukšanos pērnā gada ASV vēlēšanās.

«Facebook» pieļauj, ka kontus varētu būt izveidojis bēdīgi slavenais Sanktpēterburgas interneta troļļu tīkls, kas sevi dēvē par «Internet issļedovaņija» («Interneta pētījumi») un sociālajos tīklos izplata prokremliskus ziņojumus.

Iespējamās Krievijas troļļu aktivitātes tika atklātas «Facebook» iekšējā izmeklēšanā par to, kā sociālais tīkls tika izmantots sabiedriskās domas iespaidošanai priekšvēlēšanu laikā. Pēc Trampa uzvaras «Facebook» un tā dibinātājam Markam Cukerbergam tika pārmests, ka viltus ziņu un dezinformācijas draudi netika uztverti gana nopietni.

Cukerbergs pieņēmumu, ka «Facebook» publicētās viltus ziņas varētu būt iespaidojušas vēlēšanu iznākumu, nosauca par «traku».

«Facebook» nodeva šo informāciju federālajām varasiestādēm, kas izmeklē Krievijas iejaukšanos ASV prezidenta vēlēšanu procesā.

ASV Senāta Izmeklēšanas komitejas pārstāvis demokrātu senators Marks Vorners pavēstīja, ka «Facebook» trešdien informēja komiteju par šiem jautājumiem.

«Man ir daudz vairāk jautājumu «Facebook», un man ir daudz jautājumu «Twitter»,» norādīja senators, piebilstot, ka drīzumā paredzēta tikšanās arī ar «Twitter» pārstāvjiem.

Reklāmu analīzes kompānijas «Borrell Associates» rīcībā esošā informācija liecina, ka 2016.gada vēlēšanu cikla laikā ASV digitālajās reklāmās vien tika iztērēts 1,4 miljardi dolāru (1,17 miljardi eiro). Summa attiecas uz nacionālajām, štatu un vietējām vēlēšanām.

Uz augšu