Normunds brauc: Porsche Panamera 4S Diesel

Dalīties draugiem E-pasts Drukāt Iesūtiet ziņu Komentāri

Četrvietīgas sporta automašīnas esence kļuvusi pielaidīgāka pret ikdienas vajadzībām – ja vien to nekaitina.

 

FOTO: Normunds Avotiņš

Kas tas ir?

Pilnīgi jauna Porsche četrdurvju kupejas iterācija, kas sasniegusi savdabīgu dizaina briedumu un nostājusies Porsche vadītāja interfeisa avangardā. Izskatās, ka agri vai vēlu visi Porsche sporta modeļi, izņemot SUV, galu galā kļūst pēc iespējas līdzīgi 911 Carrera. Tā ir atgadījies ar Boxster un Cayman, ko tagad jāsauc par 718. sēriju, un šerpā virsbūves izskaņa rotā arī jauno Panamera.

Jumta līnija aizmugurē arī palaista zemāk, tāpēc tagad idejai par coupe ar četrām durvīm vieglāk noticēt kā jebkad. Cita lieta, ka mūsdienās tādas automašīnas ir arī citiem, tomēr Panamera kaut kā pamanās saglabāt cienīgu pārākumu par t.s. fastbekiem, kā Audi A7. Būtiska atšķirība ir aizmugurējie sēdekļi, kas Porsche joprojām ir strikti atdalīti un pēc formas maz atšķiras no priekšējiem.

Viengabala «kausa» atzveltnes nolocīšana bagāžnieka palielināšanai tādējādi kļūst par konstruktīvu izaicinājumu, tomēr Panamera spēj tikt pie 1,3 kubikmetru lielas bagāžas telpas. Tradicionālās vadības ierīces aizstātas ar skārienjutīgiem paneļiem, kas ir tikai normāli multimediju displejam (tas šeit ir 12,3 collas liels, tātad pa puspaneli), un ļoti neierasti viduskonsolei, ko agrāk pildīja glīti sarindotas pogas.

Porsche gan panācis, ka virsma atsaucas pavēlei ar vieglu vibrāciju, tomēr analoģija ar Gaggenau keramisko plīts virsmu nu ir grūti atvairāma. No otras puses – vai tad Gaggenau nav virtuves tehnikas Porsche? Slavenā Porsche piecpulksteņu mērskalu kombinācija tagad ir zīmēta, taču tahometrs joprojām ir pa vidu un ir «analogs». Dīvaini, taču tradicionāļiem nav pieticis drosmes atteikties no simboliskā spidometra, kuram nu jau vispār nav funkcionālas nozīmes. Tā vietā varētu uzzīmēties kas cits, tāpat kā rādītāji labajā pusē prot pārtapt par karti vai infrasarkanās kameras bildi.

 

FOTO: Normunds Avotiņš

Kā tas brauc?

Parasti trauslā robeža starp pagarinātu sporta automašīnu un sportisku limuzīnu šeit vienkārši sametināta ar divkāršu šuvi. Ja Panamerai ir Sports Chrono pakotne (un tāda tai ir gandrīz vienmēr), automobili var izkustināt no vietas sacīkšu manierē – pieturam bremzi, ieliekam ātrumā, uzberam apgriezienus līdz 4000 apgriezieniem, kamēr panelī parādās uzraksts Launch Control ready, – un laižam pedāli vaļā. Panamera izšaujas kā Gabonas odze uzbrukuma brīdī, «novīlējot» jau tā trakajam paātrinājumam vēl 0,2 sekundes.

Grozāma režīmu ripa tieši uz stūres pēc Ferrari Manettino parauga ļauj spēlēties ar režīmiem pēc sirds patikas arī gaitā, modulējot Panamera temperamentu, sasprindzinot un atslābinot amortizatorus un bez mitas tramdot izbīdāmā spoilera asti. To gan iespējams regulēt arī neatkarīgi, kā arī lecīgi atstāt pastāvīgi atvāztu. Oj, un kas tad tas? «Manettino» vidū pirksts uztausta necilu podziņu. Nospiežot to, dzinējs iedzer līdz 20 sekundes ilgu «overboost» devu, it kā bagāžniekā būtu pagriezts vaļā Nitro balons. Laikam jau tāpēc starp aizmugurējiem sēdekļiem ir tik necili glāžu turētāji – šampanieti šādā lādiņā vis nebaudīsi.

Citādi funkcionālajā salonā pārsteidz pārnesumkārbas sviras, kas no masīva, enerģisku rīcību prasoša vadības rīka pārvērtusies īsā rudimentā ar neizteiksmīgu elektronisku fiksāciju kā jaunākajos Audi. Taisnība jau ir, ka braucot kloķi necik bieži nenākas aiztikt, taču trīspunktu apgriešanās gan reāli tracina, sevišķi, ja manevra vidū gadās neviļus uzsist pa P pogu sviras apakšdaļā. Nudien, kurš un kad izdomāja, ka P poga ir ērtāka par atsevišķu sviras pozīciju?!?

Par laimi, no šādiem sīkumiem Panamera veiksmīgi novērš uzmanību ar izcilu vadāmību, kurā precīzi sadalītas pilnpiedziņas sistēmas, stūres iekārtas, amortizācijas un vareno bremžu lomas. Kļuvusi komfortablāka, automašīna tik un tā turas pie brauktuves kā pielīmēta, piešķirot pat visgarlaicīgākajai virāžai neliela notikuma pieskaņu. Man gan ir aizdomas, ka par nereālo kontroles sajūtu, kas virtuāli it kā padara automašīnu mazāku, atbildīga aizmugurējo riteņu piestūrēšana, kas še maksā 2000 eiro. Arī sabalansētā piekares uzvedība nav gluži standarta risinājums, bet gan adaptīvā pneimosistēma par vēl vismaz diviem tūkstošiem. Taču tas viss acīmredzot padara automobili tieši tik savāktu, paredzamu un vienlaikus ātru, kāds tas ir.

Pārnesumkārba, kurai nu jau ir astoņi pārnesumi (Porsche joprojām spītīgi pieturas pie sava «divsajūga» jeb PDK), ne tikai spēj izturēt Vāgnera operas cienīgus kāpumus un kritumus, bet arī pārmalt 1000 ņūtonmetru griezes momentu. Un tieši tas šoreiz ir vajadzīgs, jo Panamera 4S Diesel ir 850 Nm.

Reibinošajā paātrinājumu, palēninājumu un atkal paātrinājumu orģijā viegli aizmirst, ka šis auto lieto smago degvielu. Nedz dobjā skaņa, nedz 422 zirgspēku jauda par to neliecina, un tikai rādījums 7,4 l/100 km borta datorā izskatās nepieklājīgi pieticīgs šim Prionace Glauca atveidojumam metālā un stiklā.

 

FOTO: Normunds Avotiņš

Kas to pirks?

Lai pieradinātu Porsche Panamera, nepieciešama ne tikai plaša turība, bet arī apņēmība. Apņēmība sēdēt ļoti zemu un ik dienu rausties ārā no sporta automašīnas dziļajiem apkampieniem. Apņēmība samierināties ar šaurāku salonu nekā klasiskajiem luksusa sedaniem – vismaz aizmugurē noteikti.

Porsche piekares brīnumdari iemācījuši apslāpēt un dzēst slikta asfalta triecienus, tomēr Panamera nav un droši vien nekad nebūs tik maigs kā kāda konkurenta magic carpet režīms. Turklāt tā joprojām pievērš uzmanību un maksā 156 550 eiro, lai gan no malas «nemaz tik dārga neizskatās». Īsāk sakot, Panamera ir automobilis īstam cienītājam, kurš par savu uzticību atalgots ar vērienīgi pilnveidotu auto – ne tik ekstravagantu un ekstrēmu izpausmēs kā agrāk, toties tikpat savdabīgu un joprojām mazliet nepieradinātu kā dresūrai slikti pakļaujams savvaļas dzīvnieks. Ja dresētājam pa rokai nebūtu elektronisku grožu ar neiegaumējamiem nosaukumiem PDCC, PASM un tamlīdzīgi, viņam Panamera sabiedrībā klātos plāni.

Porsche Panamera 4S Diesel sākuma cena ir 118 700 eiro.

Uz augšu