Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pedagogi: domrakstu tematu zināšana pirms eksāmena neietekmē rezultātus

LETA
Pedagogi: domrakstu tematu zināšana pirms eksāmena neietekmē rezultātus
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Foto: Sputnik/Scanpix

Pedagogu ieskatā domrakstu tematu noplūšana pirms latviešu valodas centralizētā eksāmena nerada būtiskas sekas pārbaudījumu rezultātos.

Kā atzina aptaujātie latviešu valodas un literatūras skolotāji, nopludināt latviešu valodas eksāmena trešās daļas tematus īsti neesot jēgas. Pedagogi piekrita, ka skolēniem piedāvātie temati ir ļoti plaši un vispārīgi, līdz ar to tematu nopludināšana pirms laika nedodot vērā ņemamas priekšrocības un būtībā neko skolēniem nedod.

Skolotāji atzina, ka skolēni jau mācību procesa gaitā tiek gatavoti dažādiem iespējamajiem eksāmena domrakstu tēmu variantiem, turklāt tas, ka eksāmenā būs jādemonstrē zināšanas literatūrā un kultūrā, ir zināms kā skolēniem, tā arī skolotājiem.

Uzrunāto skolotāju ieskatā stundu pirms eksāmena uzzināts temats skolēnam tāpat nesniegs iespēju uzzināt pietiekami daudz informācijas par kādu, piemēram, izcilu personību, lai pilnvērtīgi izpildītu eksāmena uzdevumu.

Latviešu valodas un literatūras pasniedzēji pauda viedokli, ka ap domrakstu tematiem valdot «pārāk liela slepenība», taču pilnīga atteikšanās no noslēpuma par tematiem arī nebūtu pilnīgi pareiza. Skolotāji pauda, ka, iespējams, skolēniem varētu piedāvāt ļoti plašu datubāzi ar iespējamajiem domraksta tematiem, no kuriem daži tiktu iekļauti eksāmena uzdevumu klāstā. Taču faktiski skolotāji mācību procesā jau tagad skolēniem piedāvā rakstīt sacerējumus par ļoti plašu tematu loku, tādējādi paredzot arī valsts pārbaudījuma tematus.

Kā noskaidroja Valsts izglītības satura centrā (VISC), pēc oriģinālo domrakstu tematu noplūdes skolēniem tika piedāvāti trīs rezerves temati. Skolēni varēja izvēlēties vienu no šādiem tematiem - «Mans pārsteigums kultūrā», «Izcila personība manā uztverē» un «Tik esi, cik šai brīdī! Neatliec!» (Imants Ziedonis).

Šie temati eksāmenu kārtotājiem tika piedāvāti, kad nomainīti oriģinālie valsts pārbaudījuma domraksta temati. Pirms eksāmena bija paredzēts, ka skolēni savus domrakstus rakstīs par tādām tēmām kā «Mana šī gada balva kultūrā», «Jēgpilna dzīve manā uztverē» un «Laiks strādā mūsu labā» (Jānis Streičs).

Eksāmena trešajā daļā skolēniem ir jāizvēlas viens no piedāvātajiem tematiem un jāuzraksta 350-400 vārdu plašs pārspriedums. Rakstot darbu, skolēniem argumentācijai jāizmanto kultūras un/vai literatūras fakti, kā arī, rakstot pārspriedumu, jāievēro satura atbilstība izvēlētajam tematam.

Kā ziņots, 16.maijā pirms centralizētā eksāmena latviešu valodā bija noplūduši tā trešās daļas jeb domraksta temati. VISC norādīja, ka temati tikuši laikus mainīti pret rezerves variantiem, tādējādi netraucējot eksāmena norisi. Taču pēcpusdienā kļuva zināms, ka, iespējams, ne visi skolēni, neskatoties uz VISC norādījumiem, saņēmuši rezerves variantus. Vēlāk tapa zināms, ka esot noplūduši arī rezerves domraksta temati.

Notikušā izmeklēšanā iesaistīta Valsts policija.

Šadurskis intervijā LTV «Rīta panorāmā» norādīja, ka latviešu valodas domraksta tematus pirms centralizētā eksāmena varētu būt nopludinājusi viena persona, kura šādi rīkojusies, drīzāk vēloties negodprātīgi palīdzēt kādam radiniekam vai paziņam, nevis nopelnīt.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu