Pirms neilga laika bija iespēja izmēģināt vienu no pirmajiem elektroautomobiļiem, kas jau ir nonācis sērijveida ražošanā, bet pagaidām nav pieejams Eiropas kontinentā - tas ir Mitsubishi i-MiEV.
Mitsubishi inovative Electric Vehicle (MiEV) ir auto, kurš būvēts uz Mitsubishi i mazās klases pilsētas mašīnas bāzes un pilnībā maina priekšstatus par elektroauto lietojamību, praktiskumu un dinamiskajām īpašībām. Vispirms jau jāsāk ar to, ka, vērojot auto būves pasaulē notiekošo no malas, liekas, ka nekas labāks par auto ar iekšdedzes dzinēju, arī hibrīdmotoru nevar būt - galu galā spēcīgs rūciens un smaržīgas gāzes taču ir tas, kas auto padara par auto. Tomēr pēc iepazīšanās ar i-MiEV kļūst skaidrs, ka šie priekšstati bijuši maldīgi, un tie mainās, turklāt tas notiek par sliktu tradicionālajiem automobiļiem, jo izrādās, ka elektromotors labi piestāv ne tikai trolejbusam, bet arī gluži parastam automobilim ar gaisa kondicionētāju, CD atskaņotāju, elektriski nolaižamiem logiem un četrām sēdvietām.
I-MiEV simbolizē japāņu kompānijas centienus samazināt civilizācijas kaitīgo ietekmi uz vidi un klimata izmaiņām, kā arī neatjaunojamo dabas resursu, tas ir, naftas un gāzes izsmelšanu, lai planēta, uz kuras mēs dzīvojam, cilvēkam draudzīga būtu iespējami ilgu laiku. Jāsaka, ka planētas glābšanas tēma auto pasaulē kļūst aizvien aktuālāka un iegūst aizvien vairāk sekotāju. Apliecinājums tam, ka autoražotāji kļūst apzinīgāki, ir ne tikai vidējā dzinēja darba tilpuma samazināšanās, bet arī prāvie ieguldījumi alternatīvu enerģijas avotu meklēšanā. Bez turbotehnoloģijām, kas no mazāka tilpuma dzinēja ļauj iegūt salīdzinoši augstu jaudu un vienlaikus samazināt vidējo kaitīgo izmešu daudzumu, arvien lielāku popularitāti gūst hibrīdsistēmas, kurās iekšdedzes dzinējam paralēli strādā viens vai vairāki elektromotori un tādējādi ļauj samazināt patēriņu un izmešu daudzumu, neupurējot dinamiskos rādītājus. Pēc i-MiEV ir pārliecība, ka stabilu vietu nākotnes pārvietošanās līdzekļu vidū ieņems arī elektroautomobiļi, kuru pagaidām ir ļoti maz.


Iespējams, tas ir nākamais solis automašīnu attīstībā, bet pagaidām mums ir reāls auto ar visām jau ierastajām ekstrām un labu alternatīvu ierastajam iekšdedzes dzinējam. Godīgi sakot, pirms iepazīšanās ar īstu elektroauto šo auto sugu uztvēru ne visai nopietni, jo vienīgais elektrotransports, ar ko līdz tam bija nācies saskarties, bija tramvajs, trolejbuss un vilciens, kas pat mazākā izmērā diez vai derētu personīgām vajadzībām, jo ir piesaistīti elektrolīnijām, kā arī trīsgadīgiem bērniem domātie elektriskie kvadricikli un mašīnītes. i-MiEV ir citādāks un maldīgos priekšstatus par elektrotransportu lauž vienā mirklī. Pirmkārt jau tāpēc, ka tas ir gluži parasts auto - tu tajā iekāp, tev priekšā ir stūre, instrumentu panelis un pedāļi, blakus, rokai pa tvērienam, pārnesumkārbas svira, gaisa kondicionēšanas sistēma un radio. Patiesībā ir viss, ko varētu sagaidīt no normāla mūsdienu auto. Vienīgā atšķirība ir piedziņas agregāts ar visiem no tā izrietošajiem trūkumiem un ieguvumiem.


No i-MiEV ieguvējs ir ne tikai tā lietotājs, bet arī vide, jo CO2 izmešu daudzums ir apaļa nulle. Mitsubishi aprēķinājuši, ka, pat ņemot vērā CO2 izmešu līmeni, kas rodas elektrostaciju darbības rezultātā, lai saražotu i-MiEV nepieciešamo elektrības daudzumu, šis auto ir par 72% mazāk kaitīgs videi, nekā Mitsubishi i, kurš apgādāts ar trīs cilindru benzīna turbo dzinēju un attīsta gandrīz identisku jaudu - 65 ZS.

Gala secinājums: i-MiEV nav pirmais un nav arī pēdējais elektroauto, taču teicami parāda, ka pienāks diena un šāda veida transportlīdzekļu nicinātāji domas mainīs. Un kādēļ gan ne? Vietas pietiek četriem pieaugušajiem, dinamika ir laba, darbības attālums pietiekams, lietošanas izmaksas - zemas, un tas ir piemērots arī Latvijas klimatiskajiem apstākļiem, jo testi veikti gan pie polārā loka, gan arī ūdenī līdz ceļiem. Lielākais šā auto trūkums ir atkarība no elektrotīkla un augstā cena, taču to civilizētās zemēs valstiskā līmenī kompensē ar dažādām nodokļu un nodevu atlaidēm, bezmaksas stāvvietām un publiskām uzlādes vietām. Pat kaimiņvalstīs sākta šādas atbalsta programmas izstrāde. Latvijā pagaidām amatpersonu prātus nodarbina citas problēmas.
Svarīgākie dati: Mitsubishi i-MiEV Dzinējs: elektromotors ar augstas veiktspējas neodīma magnētiem Veiktspēja: 47 kW (64 ZS) pie 3000 - 6000 apgr./min. Maksimālais griezes moments: 180 Nm pie 0-2000 apgr./min. Uzlādes ilgums: 7h (220 V, 15A) Ar vienu uzlādi veicamais attālums: 144 km CO2: 0 g/km Pašmasa: 1080 kg Gabarīti: 3395/ 1475/ 1600 mm Riteņu bāze: 2550 mm Apgriešanās rādiuss: 4,5 m Riepas (priekšā/aizmugurē): 145/65 R15 / 175/55 R15 Cena: aptuveni 26 000 latu