Lielam apvidniekam ir vairākas būtiskas priekšrocības – ērti sēdēt, ērti braukt, redzamība krietni labāka nekā automobilī, kurš pieplacis zemei, un arī bezceļos pārvietoties ir iespējams. Iepazīsimies ar "Mercedes-Benz GL-klasi".
Kurš gan nepazīst klasisko G-klasi, ko tautā saucam par gelendevāgenu. Šis modelis, kuru "Mercedes-Benz" ražo kopš 1979.gada, izskata ziņā faktiski nav mainījies nemaz un vācieši jau vairākkārt apsvēruši ražošanas pārtraukšanu, īpaši pēc tam, kad bija pabeigta jaunās GL-klases izstrāde un tā bija gatava ražošanai. Tomēr, tā kā laika gaitā gelendevāgens ir ieguvis modernu aprīkojumu, spēcīgus dzinējus, izlaists AMG versijā ar 500 zirgspēku kompresordzinēju un pat kļuvis par tādu kā statusa apliecinājumu, tā ražošana turpinās joprojām un modeļa mūžam tik drīzs gals nav paredzams.
"Mercedes-Benz GL" atšķirībā no G-klases ir moderns auto ar jaunākās paaudzes mersedesiem raksturīgām dizaina iezīmēm un, lai arī tas ir vairāk nekā 5 metrus garš, gandrīz 2 metrus plats, ar riteņu bāzi, kas ir par 40 centimetriem garāka nekā pilsētas automobilis "Smart ForTwo", piederība Štutgartes markas saimei ir acīm redzama. Auto patiešām ir milzīgs, tomēr ar gabarītiem var aprast ļoti ātri un apkārtne ir labi pārredzama; grūtāk ir pierast pie pārējo braucēju un gājēju ziņkārīgajiem skatiem. Ja tomēr māc bažas par objektiem, kas varētu atrasties priekšā vai aizmugurē, var paļauties uz bamperos iebūvētajiem sensoriem.
Kā jau lielam auto pienākas, GL pieejams tikai ar lieliem motoriem. Mazākais no tiem ir 3 litru V6 dīzelis, bet bez tā pieejami arī 4,7 un 5,5 litru benzīna dzinēji, kā arī 4 litru V8 dīzeļdzinējs, kāds uzstādīts arī testētajam 420 CDI. Jāsaka, ka ar šo auto vēlreiz gūstam apstiprinājumu, ka modernie dīzeļi ir Dīzeļi ar lielo burtu D un faktiski neatpaliek no benzīna motoriem. 4 litru agregāta galvenie parametri ir 306 zirgspēki, 700 Nm, bet divarpus tonnas smagais auto līdz ar to spēj veikt paātrinājumu līdz simtam 7,6 sekundēs un attīsta 230 km/h. Par to gan praksē neizdevās pārliecināties, toties var apgalvot, ka skaņas izolācija ir laba un motora rūkoņa salonā ir dzirdama tikai paātrinoties.

"Mercedes-Benz" apvidnieku flagmanis ir aprīkots ar adaptīvo balstiekārtu, tādēļ gaita ir ļoti komfortabla. Bruģakmeņu reljefu auto spēj izlīdzināt nevainojami, bet lielākas bedres auto pārvar ar vieglu šūpošanos. Faktiski ir tā, ka braucot piekare strādā ar vienu mērķi – pašu auto korpusu turēt vienā līmenī, lai braucēji nejustu ceļa defektus, kuru, kā labi zināms, pie mums ir cik uziet.
Tāpat var atzīmēt, ka GL balstiekārtas īpašības vadītājs var regulēt arī patstāvīgi – tai paredzēti trīs darbības režīmi. Normal ir labs līdzsvars starp komfortu un stabilu gaitu. Ieslēdzot režīmu Sport, auto acumirklī kļūst jūtami stingrāks – būda nešūpojas, toties ceļa nelīdzenumus var sajust labāk. Vismīkstākais ir Comfort režīms – uz līdzenas šosejas ir grūti vēlēties ko vairāk, jo jūties kā lielceļu kuģa kapteinis, kas līgani slīd nospraustā mērķa virzienā. Vislabāk Comfort īpašības sajūtamas, pārbraucot guļošajam policistam - ir tāda sajūta, ka GL aizmugure izstaigā visu kustību amplitūdu vismaz divas reizes; tā maigi un patīkami. Kaut arī GL ir visnotaļ grezns auto, tā uzbūvē nav aizmirsts arī par apvidus caurgājības spējām. Šādos gadījumos noderēs automātiskā klīrensa augstuma regulēšana - process, kas notiek pēc attiecīgā slēdža pagriešanas, turklāt salīdzinoši ātri.

Ir gan viena it kā nebūtiska, bet tai pašā laikā kaitinoša nianse, kas šādam auto īsti nepiestāv, un bojā atmosfēru. Tie ir trešās rindas sēdekļu stiprinājumi, kas, šķiet, nav nostrādāti līdz galam, jo braucot rada čīkstoņu gluži kā 10 gadus vecā universālā. Var jau būt, ka tas ir tikai demo automobiļa defekts, taču, ja papildu sēdvietas nav vajadzīgas, tad atzveltnes labāk ielaist grīdā, iegūt 1240 litru bagāžnieku un braukt klusumā.
Apdares materiāli turpretim atlasīti atbilstoši automobiļa statusam – āda, āda un vēlreiz āda, arī viss priekšējais panelis ir apvilkts ar gludu dabīgo materiālu, kas vienlaicīgi ir gan elegants, gan patīkams taustei. Dizains ir atturīgi elegants un pārskatāms, sistēmu slēdži izkārtoti ergonomiski un ir ērti sasniedzami, un pat septiņu pakāpju automāta pārslēgs, kurš atrodas aiz stūres rata, ir lietošanā parocīgs, lai arī pirmajā mirklī šķiet dīvains.
"Mercedes Benz GL 420 CDI" svarīgākie dati
Tips: 5/7 sēdvietu SUV Gabarīti: - garums – 5,09 metri - platums – 1,92 metri - augstums – 1,84 metri - garenbāze – 3,07 metri Kravas telpas tilpums (litri): 7 sēdvietas - 300, 5 sēdvietas - 1240, 2 sēdvietas - 2300 Svars: atkarībā no aprīkojuma, sākot no 2475 kg Dzinējs: 4 litru V8 ar divām turbīnām, diviem starpdzesētājiem un Common Rail tiešo dīzeļdegviels iesmidzināšanu Max. jauda: 306 ZS pie 3600 apgr./min. Max. griezes moments: 700 Nm pie 2000 – 2600 apgr./min. Vmax.: 230 km/h Paātrinājums (līdz 100 km/h): 7,6 sekundes Degvielas patēriņš (l/100 km): 9,4/11,8/16,0 CO2 izmeši: 313 g/km Cena: 107 000 eiro.