Cemex nākamajā dienā pēc Sieviešu dienas sludinājumā Latvijas Vēstnesī informē, ka ir pabeigts jaunās cementa fabrikas IVN darba ziņojums. VAK: gaisa kvalitāte, kravas automašīnu troksnis, nanovielu emisija un ogļu degvielas izmantošana būtu galvenās nelabvēlīgās ietekmes uz vidi un cilvēkiem. Gaisa piesārņojuma dēļ VAK lūgs plānotās fabrikas jaudas samazināšanu 2,5 reizes līdz aptuveni 0,65 mctg.
Jaunā lielā cementa fabrika 9.III ieguva konkrētākas aprises. Cemex 9.martā sludinājumā Latvijas Vēstnesī informē, ka ir pabeigts jaunās cementa fabrikas IVN darba ziņojums.
Jaunās fabrikas plānotā jauda 1,6 miljoni cementa tonnu gadā (turpmāk mctg). Maksimālais Latvijas patēriņš 0,65 mctg. Cemex piegāde 2006.g. Latvijā 0,55 mctg.
Jaunceļamā Cemex Liepājas termināļa jauda 0,5 mctg. 2007.g. plānotais Cemex imports 0,1mctg.
Konkurenti: CBR Heidelberg (Igaunija) - 20% Latvijas cementa tirgus, Akmenes cementas (Lietuva) un Baltkrievijas cements - aptuveni 5%. Kopā aptuveni 0,15 mctg.
Svarīgākais ir, ka šī statistika rāda, ka Latvijā nav MILZU cementa apgādes problēma!
Vides slodzes un ietekmes uz iedzīvotāju veselību ziņā IVN darba ziņojums konstatē, ka
* ticami pasliktināsies gaisa kvalitāte Brocēnos un Saldū: 1) jo pieaugs sēra dioksīda koncentrācija 2) palielināsies sārmaino putekļu emisija PROTI, Brocēnos, Saldū un apkārtnē ir ĪSTA gaisa kvalitātes problēma!
* Diemžēl iespējama nanodaļiņu izplatība apkārtējā vidē un cilvēkos.
Šajos apstākļos salīdzinoši viegli un visnotaļ konstruktīvi būtu prasīt cementa fabrikas jaudas samazināšanu līdz maksimālajam Latvijas kopējam patēriņam - 0,65 mctg.
Aicināsim noteikt kravas autotransporta plūsmai pilnīga ierobežojuma laikus. Laikam smago autotransportu pilsētās būtu racionāli aizliegt izmantot klusajā diennakts daļā no 21:00 līdz pat 9:00, kad bērni aiziet uz skolu. Automašīnas būtu nepieciešamas jaunas, lai izplūdes gāzes atbilstu vismaz Euro IV prasībām.
Sēra dioksīda un putekļu daudzumu regulē LR MK. not nr. 588 "Par gaisa kvalitāti". Atļaujā būtu iekļaujama atsauce uz tiem un skaidrība, kā un kas mērīs Brocēnos un Saldū sēra dioksīdu un putekļus PM10. Te ir svarīgs abu pašvaldību viedoklis un plānotie darbi kopīgi ar Vides ministriju. Tieši pašvaldības tiesiski atbild par gaisa kvalitātes pārsniegšanas faktu, jo viņi beigu beigās izsniedz atļaujas un organizē pasākumus gaisa kvalitātes atbilstībai. Eiropas priekšā Vides ministrija atbild par Gaisa struktūrdirektīvas korektu ieviešanu Latvijā, t.sk. Rīgā un Liepājā, Daugavpilī, Jelgavā, Brocēnos un Saldū. Pagaidām viņiem diez kā nesokas.
Mūsuprāt, nanodaļiņas ir visbīstamākais no elementiem. Mums nav zināmas citas drošas metodes to ietekmes samazināšanai, kā vien maksimāli izvairīties no to radīšanas. Mēs tikai varam aicināt stingri nepieļaut to nokļūšanu apkārtējā vidē. Šīs daļiņas ir tik mazas, ka var, piemēram, nonākt smadzenēs vai ietekmēt DNS. Tās ir ļoti aktīvas salīdzinoši ar tāda paša materiāla "parastiem" - izmēros ierastiem putekļiem. Šis, mūsuprāt, ir potenciāli milzīgs risks un līdzinās jauna džina izlaišanai no pudeles!! Lielākās briesmas ir pieredzes trūkums saskarsmē ar šādu piesārņojumu.
Visbeidzot, ogļu dedzināšana būtu jāaizstāj ar dabasgāzes izmantošanu. Tas jādara, lai samazinātu īpaši toksisko smago metālu, tādu kā dzīvsudrabs, izmešus. Protams, riepas, eļļas, gudrons u.tml. tikai vēl vairāk pasliktinātu vides apstākļus ap šo objektu un pamatotu vēl lielāku jaudas samazinājuma prasību, kā arī ekoloģiskāka kurināmā izmantošanu.
No 12.III līdz 2.IV jāsūta rakstiski priekšlikumi uz Vides pārraudzības valsts biroju!
28.III plkst. 15 Brocēnu kultūras centrā, Lielcieceres 10 sabiedriskā apspriešana.
Autors - VAK Brocēnu cementa fabrikas atļaujas darba grupa