Interesantākie General Motors vēsturiskie konceptauto

General Motors Firebird III

FOTO: General Motors

Lai raksturotu, kas ir konceptautomobilis, pietiek vien ar dažiem vārdiem - tas ir auto dizaineru un inženieru ideju kopums. Ja paveicas, tad šis kopums var kļūt par masveidā ražotu auto, ja ne, tad tas būs kalpojis, lai labās idejas atsijātu no sliktajām, vai arī tālā nākotnē stāstīs par pagātnes sapņiem. Uz dažiem no sapņiem atskatīsimies mūsu veidotajā interesantāko savulaik pasaulē lielākā autoražotāja General Motors konceptauto topā.

 

General Motors Firebird I, Firebird II un Firebird III

FOTO: General Motors

Genaral Motors Firebird

Firebird ir modelis, ko savulaik ražoja General Motors ietilpstošais zīmols Pontiac. Tomēr pirms sērijveida automobiļa, pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados, Genaral Motors inženieri un dizaineri izstrādāja veselus trīs Firebird prototipus.

Hārlijs Ērls un GM Firebir II

FOTO: General Motors

Izstrādes process noritēja General Motors galvenā dizainera (var teikt, ka pirmā specializētā auto dizainera) Hārlija Ērla vadībā. Pirmais Firebird, kuru apzīmē vienkārši kā Firebird I, tika speciāli radīts 1953.gada General Motors Motorama auto šova ekspozīcijai. Firebird II un Firebird III attiecīgi tapa demonstrēšanai Motorama izstādēs 1956. un 1959. gadā.

Visus trīs konceptauto vieno izteikta iedvesmošanās no tā laika reaktīvajām lidmašīnām ārējā dizainā

un piedziņai izmantotie gāzturbīnu dzinēji. Neviens no tiem pat nepietuvojās ražošanai sērijveidā, taču joprojām iemieso tā laika nākotnes vīziju un liecina par koncerna tehnoloģiskajām iespējām.

 

General Motors Le Sabre

FOTO: General Motors

General Motors Le Sabre

Vēl viens Hārlija Ērla darba auglis ir 1951.gada konceptauto Genaral Motors LeSabre. Ievērojams tas ir autobūvē vēlāk ieviestās koncepcijas dēļ, jo tieši šis auto bija

pirmais ar stūriem apliektu priekšējo vējstiklu, kā arī zivju astes spuru dizainu aizmugurējās daļas noformējumā.

Šie atribūti ātri kļuva ne tikai par daudzu General Motors koncerna izstrādājumu iezīmi, bet globālās auto modes kliedzienu kopumā, un, straujā tempā šķērsojot okeānu, nonāca ne tikai Eiropā, bet arī Padomju Savienībā.

General Motors Le Sabre bija arī vairāki tehnoloģiski inovatīvi risinājumi. Piemēram, šis bija viens no pirmajiem auto, kurā izmantota 12 voltu elektrosistēma, sēdekļu apsilde, hidrauliski pacēlāji, kas atvieglo pārdurtas riepas nomaiņu, lietus sensors, kas automātiski iedarbina elektriskā jumta pacēlāja mehānismu, u.c.

Vēlāk LeSabre kļuva par sērijveida modeļu saimes vārdu Buick zīmola automobiļu klāstā.

1959.gada Cadillac Eldorado

FOTO: Cadillac

 

Buick Y-Job Concept

FOTO: General Motors

Buick Y-Job Concept

1938.gada Buick Y-Job - automobilis, ar kuru autobūves kompānijas sāka eksperimentēt ar koncepcijām, dizainiem un jaunākajām tehnoloģijām. Citiem vārdiem - Buick Y-Job ir pats pirmais konceptauto.

Tā dizaina autors ir abās iepriekšējās sadaļās minētais General Motors galvenais dizainers Hārlijs Ērls, un viņš šo konceptauto, kas atšķirībā no daudziem 21.gadsimta pēctečiem ir apgādāts ar īstu motoru (5,2 litru rindas 8 cilindru dzinēju) un arī patiešām brauc, esot lietojis līdz pat 1951.gadam.

Var piezīmēt, ka

viena no Buick Y-Job Concept dizaina niansēm ir nodzīvojusi līdz pat mūsdienām,

un tas ir radiatora režģa zīmējums, proti, vēl aizvien šā zīmola automobiļi, arī par Buick pārtaisītās Opel Insignia (Buick Regal), valkā radiatora režģi ar platām, vertikālām lamelēm.

Buick Regal

FOTO: Buick

 

Cadillac Cyclone

FOTO: Cadillac

Cadillac Cyclone

Cadillac Cyclone ir viens no pēdējiem auto, ko dizainējis Hārlijs Ērls. Tāpat kā visi viņa automobiļi, arī Cyclone kalpoja iespējamo nākotnes koncepciju un jaunāko tehnoloģiju izmēģināšanai. Tā, piemēram, auto bija apgādāts ar priekšā iebūvētu 6,4 litru motoru, aizmugurē pie ass uzstādītu automātisko transmisiju un visu riteņu neatkarīgo piekari.

Cyclone bija apgādāts arī ar radariem, kas spēja paredzēt sadursmi, kā arī kupola formas organiskā stikla kabīnes pārsegu, kas aizvērās tiklīdz atsevišķi sensori secināja, ka līst. Būtiski, ka kupolam bija sudraba pārklājums, kas braucējus spēja pasargāt no kaitīgā ultravioletā starojuma.

Lieki piebilst, ka arī šā auto dizaina iedvesmas avots bija piecdesmito gadu reaktīvās lidmašīnas.

 

Buick Centurion Concept

FOTO: Buick

Buick Centurion Concept

Buick Centurion konceptauto debitēja 1956. gada Motorama auto izstādē. Tam bija stikla šķiedras virsbūve, tiem laikiem jau ierastais gaisīgais kupola formas pasažieru telpas pārsegs un salona dizains kā lidmašīnās. Kas šo konceptauto padara īpašu? Tas bija pirmais automobilis ar atpakaļskata kameru spoguļu vietā. Tā gan nedarbojās, taču kā koncepcija pastāvēja un šodien ir atrodama ļoti daudzos auto gan kā sērijveida aprīkojums, gan par papildu samaksu pieejama ekstra.

Buick Centurion Concept

FOTO: Buick

Uz augšu