Latvijas Islāma kultūras centra vadība: sods varēja būt mazāks – salauzti pirksti

Pēc Parīzē notikušā terorakta Latvijas musulmaņu kopiena nekādu īpašu negatīvu sabiedrības attieksmi nav izjutusi. Tā intervijā Latvijas Televīzijai saka Latvijas Islāma kultūras centra priekšsēdētājs Imrāns Oļegs Petrovs. Viņš akcentē, ka dažreiz soda būtība ir nevis sodīt konkrētu cilvēku, bet vairāk atturēt citus no kaut kā līdzīga izdarīšanas.

Korāns aizliedz linča tiesu, aizliedz nogalināt bez oficiāla sprieduma! Tā Latvijas Islāma kultūras centra vadītājs pamato, kāpēc nosoda terorismu.

Imrāns Oļegs Petrovs, Latvijas Islāma kultūras centra priekšsēdētājs: - Islāms arī aizliedz – un es jums to saku kā cilvēks, kurš ir pabeidzis islāma universitāti – aizliedz mierīgo iedzīvotāju nogalināšanu kā tādu. Tas ir kategoriski aizliegts, un Korānā ir pateikts – nogalināt vienu cilvēku ir tas pats, kas nogalināt visus planētas cilvēkus. Bez iemesla, bez pietiekama iemesla ja nogalinātu cilvēku. Bet uzreiz jāsaka – BET. Kad mums uzdod jautājumu par mierīgo iedzīvotāju nogalināšanu, tad mums uzreiz rodas jautājums pret tiem, kas mums to uzdod, –

kāpēc Eiropa vai Rietumu valstis sākumā neatzīst savus dubultos standartus

šajā lietā. Pēdējo 13 gadu laikā tika nogalināti 2 miljoni musulmaņu, ko ir veikušas Amerikas, NATO un sabiedroto armijas Irākā un Afganistānā un arī citās vietās.

Kā piemēru Imrāns min pērnā gada augustu, kad Izraēlas bruņotie spēki, ko atbalsta ASV, bombardēja Gazas joslu un bojā gāja tuvu 2 tūkstošiem cilvēku, viņu vidū arī daudz civiliedzīvotāju.

- Ja šie dubultie standarti no Rietumu pasaules puses tiek likvidēti vai mazināti, vai, jūsuprāt, tas atturētu tos cilvēkus, kuri šobrīd islāma vārdā veic teroraktus?

Imrāns: - Vismaz tas, ko var dzirdēt no tiem cilvēkiem, kas dara šīs lietas, ka viņu iemesls ir tas, lai Rietumu pasaule aptur savus uzbrukumus musulmaņu valstīm. Tā ir viņu retorika, tas tā arī ir.

Franču žurnālistus nogalināja, jo viņi atļāvās kariķēt musulmaņu dievu Allāhu.

Imrāns saka – vārda brīvība pastāv tikai teorijā.

Imrāns: - Latvijas krimināllikuma 93. pants, piemēram, paredz par Latvijas karoga vai Latvijas simbolu zaimošanu līdz trim gadiem cietumsodu. Ja kāds pasmejas par kaut kādām lietām kā karogs vai ģerbonis, par to cilvēku var iesēdināt cietumā. Tātad vārda brīvībai ir robeža un, ja tā robeža tiek pārkāpta, tad par to cilvēks tiek sodīts. Tā redakcija atklāti zaimoja par visu ticīgo cilvēku svētām vērtībām, ne tikai par musulmaņiem.

- Viņi bija pelnījuši sodu?

Imrāns: - Noteikti viņi bija pelnījuši sodu. Varbūt

tas sods varēja būt daudz mazāks. Ja viņiem būtu nodarīts kaut kāds kaitējums, nezinu – salauzti pirksti.

Varbūt ar to būtu pietiekami.

- Tad fizisks sods, jūsuprāt, ir labākais.

Imrāns: - Dažreiz soda būtība ir nevis tāpēc, lai sodītu konkrētu cilvēku, bet arī lai atturētu citus cilvēkus no kaut kā līdzīga izdarīšanas. Piemēram, islāmā par atklātu zagšanu, ja cilvēks zog nevis tāpēc, ka viņam nav, ko ēst, bet tāpēc, ka viņš negrib strādāt, viņam nocērt plaukstu.

No pirmā acu skatiena tas ir ļoti vardarbīgi. Bet, ja mēs paskatāmies, kādu efektu tas dod, –

islāma valstīs, kur lieto tādu sodu, visi pārējie zagļi pilsētā momentā pārstāj zagt. Un noziedzības līmenis krītas no 90 līdz 99 procentiem.

- Vai tas, ko jūs sakāt, saskan ar citu musulmaņu teikto, ka šī reliģija ir miermīlīga pēc savas būtības?

Imrāns: - Viens no vārda «islāms» tulkojumiem ir miers. Savā būtībā viņi ir miermīlīgi. Bet, ja notiek kaut kas, kas ir sodāms, tad islāmā ir kaut kādi instrumenti, ar kuriem tas tiek apspiests, jā, tāda lieta pastāv.

Āzijas kultūras pazinējs, asociētais profesors Jānis Priede uzskata – reliģiju pašu par sevi nevar dēvēt par miermīlīgu vai vardarbīgu. Viss atkarīgs no reliģisko tekstu interpretācijas. Tos mēdzot uztvert pārāk burtiski un vienkāršoti.

Priede: - Īstenībā tas ir jautājums nevis par reliģijas kodolu, bet gan par to čaulu, ko veido visa sabiedrība, kurai ir sava veida izpratne un pie tam ļoti dažāda izpratne par reliģijas kodolu. Pat ja kodols ir miermīlīgs, čaula-sabiedrība var būt arī ļoti agresīva.

Islāma radikalizāciju lielā mērā izraisījuši kari, kas plosās daudzās musulmaņu valstīs.

Savukārt Eiropā to veicina izgāzusies multikulturālisma politika, uzskata Priede. Eiropas lielā problēma ir savas identitātes zaudēšana politkorektuma vārdā, kas rada lielisku augsni radikālāk noskaņotiem musulmaņiem. Attiecībā uz vārda brīvību Priede teic – tā ir Eiropas dārgums, vienlaikus – tā nes arī lielu atbildību, kuru ne visi līdz galam izprot.

Priede: - Jebkura sabiedrība prasa sabalansēt gan personas brīvību, gan sabiedrības drošību. Notikumi Parīzē liecina, ka šī sabalansētība nav bijusi perfekta. Sabiedrības drošība ir apdraudēta.

Tikmēr, vērtējot Latvijas musulmaņu kopienu, Islāma kultūras centra vadītājs

stingri apgalvo – ekstrēmistu un teroristisku ideju aizstāvju viņu vidū nav!
Uz augšu
Back