/nginx/o/2018/07/17/10394572t1h8b8b.jpg)
Lielā pilsētā nekas nevar būt labāks par mazu auto - to atzīs ikviens, kurš ir braucis kā ar piecmetrīgiem, tā arī divas reizes mazākiem auto, jo reti kura stāvvieta tādiem ir par šauru un arī manevrēt var krietni veiklāk.
Šajā automobiļu kategorijā piedāvājums ir gana plašs, taču pie mums mazo auto popularitāte būtiski nepalielinājās arī pēc krīzes un pieprasītākie joprojām ir braucamie, kas Latvijas Pilnvaroto auto tirgotāju asociācijas statistikas apkopojumā ietilpst kategorijā apvidus auto. Šādu automašīnu tirgus daļa 2011. gadā bija 35,2 procenti, tālāk sekoja kompaktklase ar 24,1 procenta tirgus daļu, savukārt mazās klases auto pagājušajā gadā izdevās iegūt tikai 8,3% Latvijas tirgus.
/nginx/o/2018/07/17/10394565t1hf429.jpg)
Eiropas mērogā situācija ir krietni citādāka - pēc Toyota informācijas kontinentā kopumā gada laikā tiek pārdoti 4 miljoni mazauto (26% jauno auto tirgus), no kuriem divas trešdaļas ir automobiļi ar mazu benzīna motoru.
Viens no šādiem mazās klases auto ir japānis Toyota Yaris. Dzimtenē, kur Yaris dēvē par Vitz, tas ir pazīstams jau kopš 2010. gada pēdējām dienām, savukārt Eiropas un citos tirgos auto pakāpeniski tika ieviests pagājušā gada laikā.
Dizains
Auto nav liels, taču izskatās cienījams. Rotaļīga dizaina vietā (tāds šāda izmēra mašīnītēm bieži vien piestāv visai labi) japāņi ir izvēlējušies nosvērtāku izskatu un formas, kas jau pazīstamas no citiem Toyota automobiļiem. Viena no pirmajām jaunā dizaina tojotām, ar ko sanāca saskarties, bija Verso - ļoti simpātisks automobilis ar plašu salonu, stabilu stāju, un ko par labu esam atzinu jau pirms pāris gadiem. Arī pirms gada sastaptais Verso-S, lai arī nepilnus četrus metrus garš (precīzi - 3,99 metri), joprojām šķiet visnotaļ simpātisks. To pašu var teikt arī par Yaris.
/nginx/o/2018/07/17/10394566t1h2ab1.jpg)
Yaris pat ir nedaudz mazāks par Verso-S, taču tā ārējā izskatā var saost apņēmību pārliecināt pircēju, ka šis taču ir nopietns auto ar vērā ņemamām iespējām. Piemēram, lielais vējstikls un līdz ar to augstā jumta līnija virs priekšējiem sēdekļiem liek nojaust, ka vietas pie stūres un blakus būs arī augumā raženiem cilvēkiem, savukārt «atšautā» pakaļa norāda, ka bagāžnieks nebūs tikai butforija, kur nolikt aptieciņu un trijstūri. Starp citu, salīdzinājumā ar iepriekšējās, otrās paaudzes Yaris, jaunais modelis ir par veseliem 100 milimetriem garāks.
Salonā
Salonā var pārliecināties, ka iepriekš teiktais par jumta līniju ir patiesība. Telpa šķiet liela, un cilvēks itin nemaz nejūtas kā mazās klases auto. Viss ir pārskatāms, labi aizsniedzams, taču augstie griesti dara savu un tev liekas, ka atrodies kādā minivenā, kuram ir vismaz trīs sēdekļu rindas.
Priekšā sēdošajiem par ērtībām un komfortu nekādiem pārmetumiem nevajadzētu būt, jo sēdekļi ir ērti, galvu nespiež un arī uz sāniem vietas ir pietiekami. No vadītāja viedokļa prasītos iespēja stūri pavilkt vēl mazliet tuvāk, jo tagad sanāk izvēlēties starp stiepšanos pēc rata vai arī sēdekļa pabīdīšanas uz priekšu un pedāļu spiešanas no augšas, pie kā ir jāpierod, ja ilgāku laiku braukts ar mazliet lielākiem auto.
/nginx/o/2018/07/17/10394567t1h00b6.jpg)
Izmēģinātais auto ir ar visai bagātīgu aprīkojumu (kas atstāj ne visai labu iespaidu uz cenu), tostarp arī Toyota Touch & Go multimediju sistēmu ar krāsainu neliela izmēra skārienjutīgu ekrānu, kurš vajadzības gadījumā rāda ne tikai, kur jābrauc (navigācija prot izvēlēties gan ātrāko un īsāko, gan arī videi draudzīgāko maršrutu) un radiostacijas frekvenci, bet arī tradicionālos borta datora rādījumus - vidējo degvielas patēriņu, nobraucamo attālumu, vidējo ātrumu.
Bez tā, ka salons ir plašs, labi pārskatāms un izskatās solīdi, tam ir arī kāds trūkums, un tie ir apdares materiāli. Vizuāli izskatās labi un arī nostiprināti tie ir labi (uz bruģa un bedraina ceļa graboņas nav), taču pēc taustes sajūtām šķiet, ka šis ir kārtējais auto, kura priekšējais panelis izgatavots no pārkausētiem videomagnetafonu korpusiem - pirkstu galos tas šķiet ārkārtīgi lēts. Arī durvju apšuvums un viduskonsole rada līdzīgas sajūtas.
/nginx/o/2018/07/17/10394568t1hd5ab.jpg)
Tehnika
Trešās paaudzes Yaris tiek piedāvāts ar trim dažādiem dzinējiem. Divi no tiem ir trīs un četru cilindru benzīnnieki ar attiecīgi viena un 1,33 litru darba tilpumu, un viens ir 1,4 litru dīzeļdzinējs. Mazākais un vājākais motoriņš attīsta autobraukšanas iesācējam pietiekamus 69 zirgspēkus un 93 ņūtonmetrus, kas ļauj sasniegt 155 km/h maksimālo ātrumu, simtu sasniedz 15,3 sekundēs un vidēji tērē 4,8 litrus benzīna.
1,33 litru benzīnnieka jauda jau ir 99 ZS, bet griezes moments sasniedz 125 Nm. Šāds Yaris, neatkarīgi no tā, vai apgādāts ar sešu pakāpju manuālo pārnesumkārbu vai arī Multidrive S bezpakāpju variatoru, attīsta 175 km/h maksimālo ātrumu, līdz 100 paātrinās attiecīgi 11,7 un 12,6 sekundēs, un tā vidējais patēriņš ir attiecīgi 5,4 vai 5,1 litrs uz simtu. Dīzeļmotors savukārt attīsta 90 un arī ļauj sasniegt 175 km/h. Ar šo dzinēju aprīkots Yaris ir arī ekonomiskākais, jo tā vidējais patēriņš oficiāli ir 3,9 l/100 km.
/nginx/o/2018/07/17/10394570t1hf774.jpg)
Izmēģinājuma braucienā sanāca doties ar 1,33 litru benzīna versiju, kas sakombinēta ar variatoru un sniedza tieši tik, cik varēja gaidīt, - pietiekamu, bet ne izteiktu paātrinājumu, kas uz šosejas dara piesardzīgu un liek divreiz novērtēt apdzīšanai nepieciešamo laiku.
Apdzīšanas brīžos, kad gāzes pedālis nospiests līdz galam, jo citādi paātrināties ir visai grūti, variators apgriezienus bez lieliem iebildumiem uzdzen līdz sarkanajai robežai un motors vienā mirklī piekliedz salonu. Arī vienmērīgi braucot, var just, ka ir ietaupīts ne tikai uz materiāliem, no kā izgatavots priekšējais panelis, bet arī uz skaņas izolācijas rēķina, jo ārējie trokšņi ir labi dzirdami. Tukšgaitā, stāvot pie luksofora, auto gan ir ārkārtīgi rāms un nav jūtamas ne mazākās vibrācijas.
/nginx/o/2018/07/17/10394571t1h055a.jpg)
Lietošana
No lietošanas viedokļa Yaris ir ideāls risinājums pilsētas apstākļiem, turklāt to var droši sūtīt arī garākos izbraucienos ārpus pilsētas, tikai, kā jau minēju, ir jāpatur prātā, ka auto nevienā no pieejamajiem izpildījumiem nebūs raķete. Bet tāds būtībā nav neviens auto šajā klasē, ja vien tā nosaukumam nav pievienots kāds apzīmējums R, RS vai Sport.
Ja dzīvoties lielākoties sanāk betona un tērauda konstrukciju džungļos, tad - jo mazāks auto, jo labāk. Yaris salonā pieciem cilvēkiem vietas pietiek, bet četri jau var braukt diezgan augstā komfortā. Bagāžnieks ikdienas lietošanai un pirmās nepieciešamības preču pārvadāšanai ir pietiekams, un pilsētas režīmā auto ar 1,33 litru motoru ir arī pietiekami dinamisks un izveicīgs.
Gaitas īpašības, starp citu, priekš šādas klases auto ir gana komfortablas, lai gan pats auto šķiet diezgan stingrs. Stūre turpretim ir ārkārtīgi viegla un, braucot ilgāk, Yaris savu vadītāju var pārāk izlutināt un likt aizmirst, ka stūre jātur stingri, jo tā ir krietni drošāk. Šajā auto tā ir tik viegla, ka pat straujākā manevra veikšanai nevajag visus desmit pirkstus - pietiek ar diviem.
Īsāk sakot, es varu sevi iedomāties lietojam šādu auto dienu no dienas, taču nevaru iztēloties, vai būtu gatavs maksāt 18 tūkstošus eiro (turpat 13 tūkstoši latu), kas tiek prasīti par izmēģinātajam demonstrācijas automobilim līdzvērtīgi aprīkotu auto, kaut arī tas ēd tikai par apmēram puslitru vairāk nekā norādīts tabulā.
Dzinējs | 1.0 VVT-i | 1.33 Dual VVT-i | 1.33 Dual VVT-i M/D S | 1.4 D-4D | 1.4 D-4D M/M |
Darba tilpums, cm³ | 998 | 1329 | 1329 | 1364 | 1364 |
Jauda, ZS @ apgr.min. | 69@6000 | 99@6000 | 99@6000 | 90@3800 | 90@3800 |
Griezes moments, Nm@apgr.min. | 93@3600 | 125@4000 | 125@4000 | 205@1800-2800 | 205@1800-2800 |
Garums, mm | 3885 | 3885 | 3885 | 3885 | 3885 |
Platums, mm | 1695 | 1695 | 1695 | 1695 | 1695 |
Augstums, mm | 1510 | 1510 | 1510 | 1510 | 1510 |
Garenbāze, mm | 2510 | 2510 | 2510 | 2510 | 2510 |
Klīrenss, mm | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
Degvielas veids | Benzīns | Benzīns | Benzīns | Dīzelis | Dīzelis |
Patēriņš ārpus pilsētas, l/100 km | 4,3 | 4,5 | 4,5 | 3,5 | 3,5 |
Patēriņš pilsētā, l/100 km | 5,8 | 6,8 | 6,2 | 4,8 | 4,8 |
Patēriņš kombinētā ciklā, l/100 km | 4,8 | 5,4 | 5,1 | 3,9 | 4 |
CO2 saturs izplūdes gāzēs kombinētajā ciklā, g/km | 111 | 123 | 118 | 104 | 105 |
Euro klase | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Pašmasa, kg | 970-1025 | 1015-1065 | 1035-1075 | 1060-1115 | 1070-1120 |
Pilna masa, kg | 1430 | 1470 | 1480 | 1525 | 1530 |
Bagāžas nodalījums, l | 286 | 286 | 286 | 286 | 286 |
Degvielas tvertnes ietilpība | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Maksimālais ātrums, km/h | 155 | 175 | 175 | 175 | 175 |
Paātrinājums 0-100 km/h | 15,3 | 11,7 | 12,6 | 10,8 | 13,2 |
Frontālās pretestības koeficients | 0,29 | 0,29 | 0,29 | 0,29 | 0,29 |
Pārnesumkārba | Manuālā | Manuālā | Pastāvīgi mainīgā | Manuālā | MultiMode (M/M) |
Riepu izmēri | 175/65R15 | 175/65R15, 195/50R16 | 175/65R15, 195/50R16 | 175/65R15 | 175/65R15 |
Toyota Yaris cena: sākot no 8650 latiem par vienkāršāko versiju ar 1 litra motoru (cenu lapa atrodama PDF formātā raksta resursos).