Ja MTG tomēr nopērk LNT? Vai tas būs labi vai slikti?

FOTO: LETA

Ziņa par MTG apetīti Latvijā ir sašūpojusi mūsu valsti. Vieni priecājas par gaidāmo demokrātisku pienesumu mediju videi. Citi paredz bēdīgas sekas monopolizācijas un koncentrācijas procesa rezultātā.

Kas īsti ir šis pircējs - TV3 īpašnieks?

MTG (Modern Times Group) ir mediju uzņēmums, kuru dibināja pretrunīgi vērtētais, pazīstamais un ietekmīgais zviedru uzņēmējs Jans Stenbeks, mantojot sava tēva Hugo Stenbeka ietekmi investīciju uzņēmumā Investment AB Kinnevik.

Tagad, pēc tēva Jana Stenbeka pāragrās nāves, koncerna vadību ir pārņēmusi meita Kristīne Stenbeka.

Mediju vidē Stenbeki ienāca ar lielu troksni.

Savulaik Jans Stenbeks blakus Kinnevika tradicionālajām investīcijām koksnes un celulozes rūpniecībā (Korsnäs) sāka investēt pirmajā privātajā fiksēto un vēlāk mobilo telefona sakaru tīklā Tele2 un pirmajos privātajos, reklāmas finansētajos TV kanālos Skandināvijā, kurus zviedri 1987.gadā iepazina ar nosaukumu TV3.

Jāpiezīmē, ka investīciju uzņēmums Kinnevik ir pazīstams kā pionieris moderno komunikāciju biznesa jomās Zviedrijā, investējot televīzijas un radio koncernā MTG (Modern Times Group), telekomunikāciju firmā Tele2, bezmaksas avīžu izdevniecībā Metro International un citās.

MTG izvēršanās laiks sakrita ar Baltijas atbrīvošanās brīdi, un tāpēc jau deviņdesmito gadu sākumā gan Tele2, gan TV3 mēģināja tikt klāt arī kaimiņvalstu Baltijas tirgum.

MTG vēsture

Koncerns attīstījās vairākos virzienos. Pašlaik MTG darbība ir izvērsta trīs galvenajās nozarēs.

Pirmā - Viasat Broadcasting, kas sastāv no bezmaksas un maksas TV kanāliem Skandināvijā, Baltijā, bezmaksas TV kanāliem Čehijā, Ungārijā, Slovēnijā, Bulgārijā, Maķedonijā un Ganā, no maksas TV kanāliem ASV un Centrālajā un Austrumeiropā un no maksas TV platformas Ukrainā.

MTG TV pirktās un pašu producētās programmas tiek raidītas 31 valstī un uzņēmums ir lielākais akcionārs Krievijas lielākajā neatkarīgajā TV firmā CTC Media.

Otrā joma ir radio bizness. Radio struktūrai pieder lielākie komercradio tīkli Zviedrijā un Norvēģijā, akcijas lielākajos radio tīklos Somijā, kā arī radiostacijas un tīkli Baltijā (Star FM u.c.). MTG radiostacijas ik dienu klausās 3 miljoni klausītāju. Tas nav maz.

Trešā joma ir citas nozares, kurās ietilpst grupa Modern Studios, kas sastāv no uzņēmumiem, kas producē un licencē dažāda veida oriģinālās TV programmas, to skaitā pazīstamākais ir Strix Television. Šajā grupā ietilpst arī azartspēļu darbība Bet24 un Teleteksta uzņēmums Spānijā.

LNT gatavo pārdošanai TV3 jau otro reizi

Reiz, deviņdesmito gadu vidū LNT vadītāji jau mēģināja sevi pārdot MTG dibinātājiem. Tolaik TV3 pie mums vēl nepazina un zviedri varēja ienākt Latvijas TV tirgū caur LNT «izkārtni». Bija paredzēts iegādāties LNT ar Latvijas prezidenta pēcnācēja Čakstes palīdzību, kurš dzīvoja un strādāja Zviedrijā un bija uz to laiku nokārtojis Latvijas pasi un tāpēc skaitījās vietējais iedzīvotājs - pilsonis. (Latvijas likumdošana tolaik neļāva šādu mediju pirkumu veikt ārzemju uzņēmumam.)

Tagad, pēc 16 gadiem, šis darījums tiek atkārtots. Tagad - jau citā režijā TV3 pērk vienu no saviem niknākajiem konkurentiem Latvijas tirgū - LNT.

Kāpēc jānopērk konkurents?

Lai darbotos plašāk un dziļāk?

Šķiet, ka minētās rīcības iemesls tomēr nav vajadzība panākt, «lai skatītājiem piedāvātu latviešu un krievu programmu lielāku daudzveidību un labāku kvalitāti», kā savā paziņojumā presei vakar uzsvēra MTG vadītājs Hanss Holgers Albrehts.

Neaizmirsīsim, ka ikviena, biržā kotēta masu mediju koncerna galvenā rūpe ir peļņas gūšana.

TV produkcijas kvalitāte un daudzveidība ir svarīgs naudas pelnīšanas faktors medijos, taču peļņu negūst, uzturot divas līdzīgas TV stacijas, kas strādā uz vienu un to pašu segmentu, ar vienu un to pašu programmu piedāvājumu. To sauc par «kanibālismu». Tāpēc loģiski, ka viena no TV stacijām tiks slēgta vai integrēta otrā. Nav grūti uzminēt, kura paliks dzīva un kura ziedos sevi mātes uzņēmuma labā.

Vai komerciālam TV kanālam ir jāiesaistās politikā?

Tas, ka jebkura monopolizācija un koncentrācija ierobežo konkurenci un piedāvājumu ne tikai desu, hamburgeru un citu taustāmu produktu tirgū, bet sagrauj arī preses (mediju) izteikšanās brīvību, ir sen zināma patiesība. Par šo pašu tēmu savulaik lakoniski ir izteicies ievērojamais amerikāņu žurnālistikas un PR korifejs Valters Lipmans:

«Mediju monopols nav savienojams ar brīvas preses jēdzienu – ja pastāv komunikācijas līdzekļu – radio, TV, žurnālu, grāmatu izdošanas, pulcēšanās brīvības monopols, tad tas nozīmē, ka šai sabiedrībai pēc definīcijas un faktiski ir atņemta brīvība.» (WALTER LIPPMAN, address before the International Press Institute, London, 27 May 1965)

Tāpēc darījumu starp LNT un MTG, protams, nākas vērtēt kā mediju brīvību, konkurenci un daudzveidību ierobežojošu pasākumu.

Tiktāl mums nav iemesla gavilēt.

Taču vēl sliktāk, ja mums ir TV kanāli, kas iesaistās politikā, realizē politisko un ekonomisko pasūtījumu, iepludinot to redakcijas publikāciju sektorā. Proti - apzināti nenodalot reklāmu (PR) no publicistikas.

To sauc par žurnālistikas nāvi. LNT ēterā šī letālā situācija jau ir iestājusies.

Tas ir slikti.

Uz šī nosodījuma fona ir pamats cerēt, ka MTG (pārņemot LNT) šo tradīciju nesaglabās.

Tas jau labāk.

Tātad - kaut arī abi kanāli (LNT un TV3) raida līdzīgu ASV un Krievijas masu kultūras produkciju un pēc vienām un tām pašām ārzemju TV licencēm producē lokalizētus dziesmu, deju un realitātes šovus, to izpratne par publicistikas misiju ir dažāda. Atšķirīga.

MTG Latvija vadītājs Kaspars Ozoliņš vakar telefonintervijā man apstiprināja, ka politiskā angažētība no LNT netikšot pārmantota, jo šāda rīcība ir pretrunā ar labas žurnālistikas kvalitātes standartiem, ko Skandināvijas mediju uzņēmumi joprojām respektē.

Jāuzsver, ka MTG ir demokrātisku valstu izcelsmes kapitāls, kas kotējas un tiek kontrolēts biržā un nav pakļauts šauras īpašnieku grupas vai politisku spēku ietekmei.

Šis pirkums varētu nostiprināt skandināvu brīvās preses tradīcijas Latvijā, samazinot pērkamas žurnālistikas apjomus. Diemžēl līdz šim mediji piederēja galvenokārt vietējam kapitālam, kas nereti pārāk aizrāvās ar mediju politizēšanu.

Protams, ka MTG nav Saulvedis un intelektuālo gaismu mums neatnesīs.

Kā jebkurš masu kultūras koncerns, arī MTG grib vairāk pelnīt, ražojot un iepērkot lētākus masu kultūras ražojumus un producējot lētāk (nekā Rietumos) vietējos oriģinālraidījumus masu kultūras stilā. Skaidrs, ka arī šeit pamatā atkal būs amerikāņu un Krievijas masu kultūras ražojumi - «bandīti», «ekstrasensi», «kovboji» un «nešpetnās mājsaimnieces».

Diemžēl.

Šajā sakarībā ir pamats uzdot hamletisko jautājumu - vai amerikāņu un krievu kultūras imperiālisms veicina vai grauj mūsu nacionālo pašapziņu un kultūrmantojumu? Vai vispār ir iespējams «palikt dzīvam», katru dienu saņemot lielvalstu kultūrimperiālisma trieciendevu no TV ekrāna Rīgā, Skrundā un Limbažos?

Kur paslēpties no šīm intelektuālā truluma zalvēm un kāda «patērētāju tiesību aizsardzības padome» mums var palīdzēt?

MTG par to nav daļas.

Tas jādara padomei, kuru pašlaik Rīgā formē ar skaistumkonkursa metožu palīdzību.

Tātad, kamēr Kleckina kungs izraugās sev pēctečus, man ir konstruktīvs priekšlikums MTG nākamajām akcijām Latvijā.

Ja viņi Latvijā veidos un raidīs savas programmas krievu valodā un konkurēs ar Krievijas TV kanāliem (kurus retranslē Latvijā), tad MTG dotu alternatīvu nepolitizētu demokrātiskas TV izvēles iespēju Latvijas krievu skatītājiem par notikumiem Latvijā un pasaulē.

Latvijas mediji šo logu krievu publikai joprojām nenodrošina.

Vai būs labi vai tomēr slikti? Ja MTG nopirks LNT?

Laiks rādīs.

Uz augšu