Pētījums: Kuras partijas visenerģiskāk "apstrādā" vēlētājus sociālajā tīmeklī "Facebook"?

FOTO: Lote Lārmane/Re:baltica

Tuvojoties 13. Saeimas vēlēšanām, partijas arvien aktīvāk sevis reklamēšanu izvērš sociālajā tīmeklī "Facebook". Ar vismasīvāko apmaksātas reklāmas apjomu izceļas "Saskaņa", izvirzoties tālu priekšā saviem politiskajiem konkurentiem. Tikmēr partija KPV LV izvērsusi kampaņu dažādās "Facebook" lapās, kam iepriekš ar politiku bijis visai nosacīts saturs, liecina Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra Re:Baltica apkopotā informācija.

Jau kopš vasaras sākuma Latvijas politiskās partijas aktīvi sacenšas par potenciālo vēlētāju uzmanību sociālajos tīklos, pamatā Facebook (FB), ko lieto vairāk nekā 700 000 Latvijas iedzīvotāju. "Re:Baltica" līdz pat Saeimas vēlēšanām 6. oktobrī sekos līdzi politiķu aktivitātēm sociālajos tīklos, analizējot partiju stratēģijas.

Galvenie secinājumi: atšķirībā no iepriekšējām Saeimas vēlēšanām vairums partiju sapratušas, ka FB ir platforma, kuru nedrīkst ignorēt. Vienlaikus secināms, ka efektīvi tajā strādā vien dažas. Lai vieglāk uztvert, partiju darbs novērtēts ar "acīm" skalā no 1 līdz 5.

  • KPV LV: 5+ acis

Mērķauditorija: dusmīgie un vīlušies

Visefektīvākā partija sociālajos tīklos, spējot piesaistīt lielu auditorija bez apmaksātām reklāmām, ir partija KPV LV. Tās FB lapai ir 12 000 sekotāju. Līderiem Artusam Kaimiņam un Aldim Gobzemam ir attiecīgi 50 000 un 12 500 sekotāju. Slēgtā Kaimiņa atbalsta grupā – gandrīz 15 000 biedru. FB lietotāji arī pamanījuši, ka aktīvi partijas saturu izplata tādas klikšķu lapas ar lielu sekotāju skaitu kā ritakafija.lv (27 000), Pārdomu pērles (35 000), Memory Water (16 000) un arī Gobzema veidotā lapa "Maxima" traģēdijā cietušo atbalstam "Esi atbildīgs!" ar 20 000 sekotāju.

Partijas panākumu atslēga ir aktīvā sarunāšanās ar auditoriju, ko tādā līmenī nedara neviena cita partija. Saturs ir klaji negatīvs – pret visu un visiem. Īsos video izklāstīta partijas programma, izstāstot partijas piedāvājumu, bet nepasakot, kā tas tiks izdarīts un cik tas maksās.

  • Saskaņa: 5 acis

Mērķauditorija: latviski un krieviski runājošie

"Saskaņai" izdevies izveidot skaitliski lielāko un profesionālāko sociālo mediju tīklu, kas panākts, sistemātiski tajos pumpējot naudu vismaz gada garumā. Reklāmu mērķauditorija dalās divās daļās: latviski un krieviski runājošie FB lietotāji. Partijas līdera Nila Ušakova un saistītajos kontos tiek publicētas izklaides tipa ziņas, kas atšķaidītas ar informāciju par Rīgas domes paveikto un valdības kritiku. Salīdzinot ar citām partijām, Saskaņas politiķu veidotā kampaņa ir vizuāli profesionālākā – ar vienotu noformējumu un saskaņota. Vasaras sākumā ar blīkšķi izgāzās partijas mēģinājums FB izklaides lapu "Riga online" pārveidot par "Saskaņa online", pārņemot tās lielo sekotāju skaitu. Rezultātā, lai arī partijas biedriem dots uzdevums aktīvi koplietot jaunizveidoto partijas FB lapu, tai ir vien 2300 sekotāju. Taču to kompensē Ušakova profils ar 217 tūkstošiem sekotāju, kas ir rekords Latvijas politiķu vidū.

  • Progresīvie: 4 acis

Mērķauditorija: dažādu interešu grupas

Visaktīvāk izmanto tā saukto mikromērķēšanu jeb strādā uz mazām, precīzi nomērķētām interešu grupām, piemēram, vides jautājumiem, sieviešu tiesībām, tiesiskumu. Kampaņā galvenā uzmanība vērsta uz partijas idejām, problēmjautājumiem un konkrētiem piedāvājumiem, kā šīs problēmas risināt. Fokuss uz sieviešu pārstāvniecību partijā.

  • Jaunā Konservatīvā partija: 4 acis

Mērķauditorija: vecāki par 18 gadiem. Krišjānis Feldmanis – vecāki par 25 gadiem

Var redzēt, ka pie partijas stratēģijas sociālajos tīklos piestrādāts. JKP galvenajai FB lapai ir 11 000 sekotāju, plus izveidotas 20 atsevišķas lapas konkrētām pilsētām. Lapas savstarpēji dalās ar ierakstiem. Pilsētu lapu sekotāju skaits gan nav liels, izņemot Latgali (4400). Centrālā lapa agresīvi kritizē konkurentus un reklamē savus līderus un partijas programmu sociālajiem tīkliem piemērotā formātā – ar infografikām un īsiem video. Lielu auditorijas uzmanību piesaistījuši video par azartspēļu aizliegšanu valstī un Juraša apgalvojumi par NA līdera Raivja Dzintara finansiālajām saistībām ar maksātnespējas administratoriem. Video ir diezgan populistiski, jo balstīti uz apgalvojumiem, kam trūkst pierādījumu.

  • Nacionālā apvienība: 3 acis

Mērķauditorija: Rīga un Kurzemes reģions. Vecāki par 18 gadiem. Interesē latviešu valoda. “Patīk” NA Facebook lapa, kurai ir 16 000 sekotāju.

Neizskatās, ka partijai būtu vienota stratēģija FB, secina "Re:Baltica". Tā vairāk reaģē uz konkurentu “uzbrukumiem” (Raivis Dzintars pret Juri Jurašu), atmasko konkurējošās partijas (KPV LV un Saskaņa), un ar aktivitāti izceļas atsevišķi biedri, piemēram, Rihards Kols reklamē savus atziņu citātus. Vienotā partijas aktivitāte ir kampaņa Darbi pār populismu, kuros grafiku formātā uzskatāmi uzskaitīti solījumi un paveiktais. R. Dzintara FB lapā arī vēstīts, ka NA ievērojamu līdzekļu reklāmas kampaņai nebūšot.

  • Attīstībai/Par: 3 acis

Mērķauditorija: partija mērķē uz vēlētājiem, kuri ir “līdzīgi viņu lapas atbalstītājiem”; dzīvo reģionā, kurā kandidē attiecīgais kandidāts, un uz jauniešiem (18-45 gadi).

Līdzšinējā kampaņā fokuss uz virkni jaunu seju politikā. To uzsver arī partijas Ministru prezidenta kandidāts Artis Pabriks, kuram šī ir jau ceturtā partija. Saskaitot visas FB lapas, kurās partija reklamējas, tai ir salīdzinoši liels sekotāju skaits, 14 400, taču zema iesaiste ar savu FB auditoriju. Izskatās, ka uzsvars tiek likts uz tikšanos klātienē, organizējot un reklamējot dažādas diskusijas. FB piemērotā video formātā partijas biedri skaidro, kādēļ iesaistās politikā.

  • Jaunā Vienotība: 2 acis

Mērķauditorija: atsevišķos gadījumos Rīga un Kurzeme. Vecāki par 18 gadiem.

Lai gan partija ir mainījusi logo un nosaukumu, FB lapa un Twitter konts joprojām ir saglabājis veco – Vienotība. Oficiālajai lapai sekotāju skaits ir neliels, vien 2000, un tā ir diezgan garlaicīga – saites uz rakstiem par partijas biedriem un tās aktivitātēm. Nav iesaistes ar auditoriju, minimāla informācija par partijas programmu. Saturiski uzsvars uz “jaunām sejām”; reklāmās uzsver, ka partija maksā par četrus gadus vecām Vienotības kļūdām un aktīvi izspēlē “nacionālo kārti”, iebraucot NA elektorāta lauciņā un aicinot pārējās partijas parakstīt vienošanos par nesadarbošanos ar prokremliskām partijām.

  • Latvijas Krievu savienība: 2 acis

Mērķauditorija: Vecāki par 18 gadiem

Komunikācija notiek tikai krievu valodā un balstās uz nacionālo un krievu skolu jautājumu. Kritizē NA un konkurentus Saskaņu. Pārsvarā saliktas saites uz rakstiem no krieviski rakstošajiem medijiem. Ir mēģinājumi sasniegt auditoriju ar video, kuros runā partijas līderi vai aktīvisti, taču to skatījums ir mazs, ap 1000 cilvēku. Partijas FB lapai ir salīdzinoši liels sekotāju skaits – 11 000, plus Tatjanas Ždanokas (6200) un Andreja Mamikina (5000) FB lapas. Jūlija sākumā izveidota jauna lapa partijas jauniešiem LKSJoungster, kurai šā materiāla tapšanas laikā bija vien 9 sekotāji.

  • ZZS: 1 acs

Mērķauditorija: Vecāki par 18 gadiem, dzīvo Vidzemē vai Latgalē. Viktors Šcerbatihs mērķauditoriju atlasa pēc tās interesēm – vienu reklāmu rādot cilvēkiem, kuriem patīk sports, un otru tiem, kam patīk politika un sabiedrībai nozīmīgi jautājumi.

Salīdzinot ar citām partijām, aktivitāte FB ir minimāla. ZZS salīdzinoši vairāk izmanto vides reklāmas, kā arī ir jau nopirkuši labākos reklāmu laukumus reģionālajās avīzēs, liecina KNAB datu bāze. ZZS kandidāts Edgars Tavars no Rīgas mēra aizguvis jautājumu un atbilžu video formātu platformā Youtube, kurā atbild uz iedzīvotāju jautājumiem. Partijas FB lapai nieka 1000 sekotāju, un tajā saliktas saites uz intervijām medijos ar partijas politiķiem.

Izmantojot rīku "AdCollector", "Re:Baltica" vāc visus apmaksātos ierakstus "Facebook", ko politiķi mērķē uz Latvijas iedzīvotājiem. Turpmākās nedēļas pētnieki plāno publicēt informāciju par visām apkopotajām reklāmām, kas savāktas ar šā rīka palīdzību.

Lūk, aizvadītās nedēļas (no 6. līdz 12.augustam) masīvāko reklāmu tops!

11.vieta - ZZS: 3 reklāmas.

10.vieta - KPV LV: 4 reklāmas.

7./8.vieta - Nacionālā apvienība: 10 reklāmas.

7./8.vieta - apvienība SGK (LSDSP/KDS/GKL): 10 reklāmas.

6.vieta - LRA: 11 reklāmas.

5.vieta - LKS 14: reklāmas.

3./4.vieta - "Progresīvie": 16 reklāmas.

3./4.vieta - "Attīstībai/Par": 16 reklāmas.

2.vieta - "Jaunā vienotība": 20 reklāmas.

1.vieta - "Saskaņa": 56 reklāmas.

Palīdzi izpētīt partiju reklāmas kampaņas "Facebook"! Uzinstalē "AdCollector" arī savā datorā:

AdCollector Chrome lietotājiem: https://ej.uz/chromeadd

Mozilla Firefox lietotājiem: https://ej.uz/mozillaadcollect

Uz augšu