/nginx/o/2018/09/01/11350823t1hfb20.jpg)
Uzņēmuma reputācija pēdējo gadu laikā kļuvusi par otru svarīgāko faktoru, kas nosaka klientu izvēli par labu tās vai citas kompānijas produktiem un pakalpojumiem, šodien, iepazīstinot ar pētījumu «Korporatīvās reputācijas nozīme uzņēmumu darbā», atzina «Hill and Knowlton Latvia» direktors Ralfs Vīlands. Ik gadu šāds pētījums tiek veikts pasaulē, un šogad pirmo reizi tāds tika veikts arī Latvijā. Latvijas korporatīvā vide ir gatava atbildēt uz tiem pašiem jautājumiem, uz kuriem atbild pasaules elite, norādīja Vīlands. Pētījuma gaitā autori izdarījuši galvenos secinājumus. Starp faktoriem, kurus klienti apsver, izlemjot iegādāties kompānijas produktus vai pakalpojumus • kā nozīmīgāko respondenti ierindojuši produktu un pakalpojumu kvalitāti (82%); • puse aptaujāto atzinuši, ka izvēlē noteicošā ir kompānijas reputācija — šā faktora nozīmīgums pēdējo piecu gadu laikā pieaudzis divkārt; • nākamo pozīciju ar līdzīgu minēšanas biežumu ieņem tādi faktori kā produktu un pakalpojumu pieejamība un izplatība (38%), cena un veicināšanas akcijas (38%) un arī markas atpazīstamība (31%); • pirms pieciem gadiem lielāka loma izvēlē, nekā tas ir patlaban, bija uzņēmumu produkcijas un pakalpojumu pieejamībai, cenai, kā arī personīgajām attiecībām. Piesaistot jaunus darbiniekus, papildus faktoriem, kas tieši attiecas uz pašu darbinieku (atalgojuma pakete un karjeras iespējas), vienlīdz liela nozīme uzņēmuma vadošo amatpersonu vērtējumā ir arī korporatīvajai reputācijai un kompānijas zīmolam; šie faktori pēdējo piecu gadu laikā, salīdzinot ar citiem, kļuvuši daudz būtiskāki. Novērtējot kompānijas reputāciju, vairāk nekā puse aptaujāto uzņēmēju (56%) ņem vērā klientu viedokli. Salīdzinoši maz uzņēmēju paļaujas uz tādiem informācijas avotiem kā plašsaziņas līdzekļu publikāciju analīze (20%), dažādi analītiķu vērtējumi (12%), akciju cenas biržā (3%) vai darbinieku viedoklis (1%). Par būtiskākajiem kompānijas reputāciju veidojošajiem nefinansiālajiem elementiem kompāniju vadošās amatpersonas uzskata: zīmola popularitāti, pozitīvu uztveri un finansiālo uzticamību, «caurspīdīgumu» un spēcīgu vadību; augstāk ierindoti arī šādi faktori: korporatīvā kultūra un darba vide, darbinieku atalgojums un karjeras iespējas. Galvenie kompāniju guvumi, veidojot un saglabājot pozitīvu reputāciju: iespēja piesaistīt un noturēt labus darbiniekus (61%); vieglāk veikt stratēģiskas nozīmes darījumus un piesaistīt jaunus partnerus (57%); realizēt papildu pakalpojumus un preču apjomu (45%). Lai uzlabotu kompānijas reputāciju, visbiežāk pēdējo divu gadu laikā uzņēmumi • piešķīruši vairāk naudas un laika labdarībai un iesaistei sabiedriskajā dzīvē (48% uzņēmumu) — vidēji biežāk tas darīts uzņēmumos ar apgrozījumu 10 miljoni un vairāk latu; • veltījuši uzmanību sabiedriskajām attiecībām — nolīguši sabiedrisko attiecību kompāniju (43%) vai pieņēmuši darbā sabiedrisko attiecību speciālistu (43%) — šajā jomā lielākus ieguldījumus veikuši uzņēmumi ar lielāku darbinieku skaitu un lielāku uzņēmumu apgrozījumu. Pētījumā tika aptaujāti visu dinamiskāko tautsaimniecības nozaru ietekmīgākie uzņēmumi, kuros reputācijas saglabāšanas un korporatīvās reputācijas jautājumi ir īpaši svarīgi. Anketas tika nosūtītas 250 respondentiem, no kurām aizpildītas tika 95. Šo pētījumu šā gada septembrī veica «Hill and Knowlton Latvia» sadarbībā ar SKDS .