Apslēptais dārgums: Pasaulē lielākās lidmašīnas “An-225” nepabeigtā “māsa” (1)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

Ukrainas galvaspilsētas Kijevas nomalē atrodas liela industriāla ēka, kurai daudzi kijevieši diendienā brauc garām, nemaz nenojaušot, ka šajā ēkā tiek glabāts īpašs noslēpums – nepabeigta pasaulē lielākā lidmašīna “Antonov An-225”, vēsta ASV raidsabiedrība CNN.

Kravas lidmašīna “An-225” izstrādāta un uzbūvēta PSRS pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados Kijevā bāzētajā Antonova konstruktoru birojā.

Vērienīgajam projektam, kas tapa Aukstā kara noslēguma fāzē, vajadzēja palīdzēt PSRS gūt pārsvaru kosmosa sacīkstē un nostiprināt Austrumu dominanci debesīs.

Līdz galam tika uzbūvēts tikai viens “An-225” eksemplārs, kam dots nosaukums “Mrija”, kas ukraiņu valodā nozīmē “sapnis”.

"An-225 Mrija" ir garākā un smagākā lidmašīna, kas jebkad uzbūvēta un lidojusi.

Pirmo lidojumu iespaidīgais gaisa kuģis veica 1988.gada 21.decembrī.

“An-225” maksimālā kravnesība ir 250 tonnas, maksimālais pacelšanās svars - 640 tonnas, spārnu vēziens – 88,4 metri. Lidmašīnas garums ir 84 metri, kas ir par deviņiem metriem vairāk par pasaulē lielāko pasažieru lidmašīnu “Airbus A380”.

Lidojumi ar vienīgo “An-225” lidmašīnu tiek veikti joprojām.

Foto: AFP/SCANPIX

Tika sākta arī otrās “An-225” lidmašīnas būvēšana, tomēr “Mrijas” māsa tā arī netika pabeigta, ņemot vērā PSRS sabrukumu un pēc tam sekojošo nemierīgo mūsdienu Ukrainas vēsturi.

Uzņēmuma “Antonov” pārstāvji gan saglabā optimismu, ka arī otrā “An-225” lidmašīna kaut kad pacelsies gaisā.

“An-225” stāsta sākums meklējams pagājušā gadsimta sešdesmitajos un septiņdesmitajos gados, kad PSRS bija iesaistīta kosmosa sacīkstē ar ASV.

Kosmosa sacensības rezultātā aktualizējās nepieciešamība transportēt lielas un smagas kravas no to izgatavošanas vietām dažādās PSRS daļās uz Baikonuras kosmodromu Kazahstānā.

Viena no šādām “kravām” bija astoņdesmitajos gados bija Krievijas daudzkārt izmantojamais kosmosa kuģis “Buran”. PSRS tolaik nebija tik lielas lidmašīnas, kas spētu tik lielu kravu pārvadāt, tāpēc “Antonov” dots tika dots uzdevums šādu lidmašīnu izstrādāt.

Tā rezultātā tapa ar sešiem dzinējiem aprīkotais gaisa kuģis “An-225” - visu laiku jaudīgākā lidmašīna.

“An-225 Mrija” lidmašīna tika atzīta par ļoti veiksmīgu projektu, tāpēc tika plānots uzbūvēt vēl trīs šādas lidmašīnas.

Otrās “An-225” lidmašīna izgatavošana tika sākta 1989.gadā, bet tad... iejaucās vēsture.

1991.gadā sabruka PSRS, līdz ar to apstājās arī PSRS kosmosa programma.

Darbs pie otrās “An-225” lidmašīnas turpinājās vēl kādu laiku, bet projekts pilnībā tika apturēts 1994.gadā.

Foto: REUTERS/SCANPIX

Uzņēmums “Antonov” veiksmīgi pielāgojās jaunajai realitātei kapitālisma apstākļos, tomēr “An-225” iespaidīgās spējas kravu pārvadāšanā jaunajos apstākļos vairs īpaši netika novērtētas – pilnīgi pietika ar vienu šādu lidmašīnu.

Lielāko daļu pasūtījumu liela izmēra kravu pārvadājumos “Antonov” pildīja ar lidmašīnu “An-124 Ruslan”, kuras kravnesība veido 150 tonnas.

Pēc 2014.gada Krievijas īstenotās Krimas aneksijas, būtiski pasliktinājās Ukrainas un Krievijas attiecības, kas nozīmē, ka Ukraina zaudējusi nozīmīgu detaļu un aprīkojuma piegādātāju, kas vēl vairāk sarežģī iespējamo otrās “An-225” lidmašīnas pabeigšanu.

Uzņēmuma “Antonov” pārstāvji gan norāda, ka otrās lidmašīnas pabeigšana būtu salīdzinoši vienkārša.

Otrā “An-225” lidmašīna šobrīd ir pabeigta aptuveni 70% apmērā – jau ir izgatavotas visas nozīmīgākās lidmašīnas sastāvdaļas, ieskaitot fizelāžu, spārnus, astes daļu un priekšgalu.

Foto: AFP/SCANPIX

Galvenā problēma šobrīd esot finansējuma trūkums.

“Antonov” “An-225” programmas direktors Genādijs Silčenko pauž viedokli, ka gadījumā, ja radīsies nopietns pieprasījums pēc vēl viena iespaidīgā gaisa kuģa pakalpojumiem, investori atradīsies.

Silčenko norāda, ka otrās lidmašīnas pabeigšanai būtu nepieciešami 250 līdz 230 miljoni ASV dolāru.

Līdz šim izgatavotās lidmašīnas daļas tikušas uzglabātas attiecīgos apstākļos, un tas nozīmē, ka otrā lidmašīna būs tādā stāvoklī it kā būtu izgatavota nesen.

2016.gadā tikta panākta vienošanās par otrā “An-225” lidaparāta pabeigšanu pēc Ķīnas pasūtījuma, tomēr šī vienošanās tā arī nav materializējusies dzīvē.

Foto: AFP/SCANPIX

Ja otrā “An-225” lidmašīna beigu beigās tiks pabeigta, sagaidāms, ka arī tā radīs zināmu sensāciju ikvienā valstī, kur ieradīsies.

Ņemot vērā tās iespaidīgos izmērus, “Mrija” ir kļuvusi par īstu aviācijas entuziastu apbrīnas objektu visā pasaulē – nolūkoties lidmašīnas nolaišanos vai pacelšanos dažādās pasaules lidostās bieži vien ierodas pat tūkstošiem interesentu.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu