Romi – dažādiem nostāstiem, mītiem un, ko tur liegties, arī stereotipiem apvīta tauta, kas Latvijas teritoriju apdzīvojusi jau gadsimtiem, taču tai joprojām ir jācīnās par sapratni, pieņemšanu un pilnvērtīgu iekļaušanos sabiedrībā. Lai labāk izprastu romu sarežģīto vēsturi, dabu un ieražas, portāls TVNET uz sarunu aicināja Normundu Rudeviču, Starptautiskās Romu apvienības prezidentu, bijušo 7. Saeimas deputātu un Latvijas Čigānu nacionālās kultūras biedrības priekšsēdētāju.
„Tu tikai nesauc romus par čigāniem, tas ir ļoti aizvainojoši,” pirms intervijas man piekodināja kāds tuvs cilvēks. Taču, kā skaidro Rudevičs, vārds „čigāns”, līdzīgi kā latgaliešus apzīmējošais vārds „čangalis”, Latvijā nav uztverams kā lamuvārds, bet gan kā iesauka.
„Romu sabiedrībai ir izdevies vārdu „čigāns” Latvijā noturēt salīdzinoši augstā līmenī,” bilst Rudevičs, piemetinot, ka pavisam cita situācija paveras tādās valstīs kā Ungārija, Rumānija un Bulgārija, kur vārdu „čigāns” izmanto, lai nicīgi izteiktos par romu tautības cilvēkiem.
Vaicāts, kā romi jūtas Latvijā, Rudevičs bilst, ka situācija noteikti ir labāka, nekā tā bija padomju laikos vai 20.gadsimta 90.gados, taču dažas būtiskas problēmas, piemēram, bezdarbs un netiešā diskriminācija, joprojām nav atrisinātas.
„Atklātas diskriminācijas pret romiem Latvijā nav, taču tā sauktā netiešā diskriminācija joprojām nav izskausta. Diemžēl joprojām ir gadījumi, kad romu tautības cilvēks saņem darba atteikumu tikai viņa nacionālās piederības dēļ. Kas gan tad cits atliek, kā vien Latviju pamest un doties uz ārzemēm? Ko līdz speciāli izveidotās mācību programmas romu bērniem, ja pēc mācību pabeigšanas darbā neviens viņus neņem?” retoriski vaicā Rudevičs, piebilstot, ka sabiedrības viedoklis par romiem daļēji balstās uz veciem, iesīkstējušiem stereotipiem un klišejām.