Aptauja: gandrīz visi Latvijas autovadītāji lieto telefonu auto vadīšanas laikā

Autovadītājs lieto viedtālruni pie stūres

FOTO: Pixabay

Vairāk nekā 80% Latvijas autovadītāju lieto mobilo tālruni auto vadīšanas laikā, turklāt lielākā daļa jeb 60% no viņiem to dara dažādu darba jautājumu risināšanai, secināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktajā Latvijas autovadītāju aptaujā.

CSDD aptaujā noskaidrojies, ka vairāk nekā puse jeb 55% autovadītāju mobilo telefonu, sēžot pie automašīnas stūres, izmanto komunikācijai ar ģimeni un tuviniekiem. Tāpat autovadītāji zvana draugiem un paziņām, kā arī lieto navigācijas sistēmas.

>>Skat, ar kādiem līdzekļiem Lielbritānijā ķer telefona lietotājus pie stūres

Aptaujā noskaidrojies, ka tipiskākais mobilā telefona lietotājs auto vadīšanas laikā Latvijā ir vīrietis vecumā līdz 50 gadiem, ar augstāko izglītību, vidēji augstiem vai augstiem ienākumiem. Vīrieši vairāk šādi kārto darba lietas, bet sievietes telefonu pie auto stūres izmanto sadzīviskiem nolūkiem. Darba lietas, vadot auto, pie stūres, izmantojot telefonu, risina 51% vīriešu, kamēr tikai 28% sieviešu.

CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš norādīja, ka mobilā telefona lietošana kļūst par vēl biežāku un līdz ar to bīstamāku sociālo parādību nekā braukšana dzērumā. Pēc viņa teiktā, darba devējiem būtu jāpastāv uz to, lai viņu darbinieki neizmanto mobilo telefonu, vadot automašīnu.

CSDD veiktā Latvijas autovadītāju aptauja liecina, ka 46% aptaujas respondentu ieskatā pret telefona lietošanu pie stūres darba vajadzībām palīdzētu brīvroku sistēmas, kamēr 10% vērtējumā būtu jāievieš stingrāka policijas kontrole un bargāki sodi, bet 6% uzskata par nepieciešamiem brīvākus noteikumus no darba devēju puses. Turpretī 5% respondentu uzskata, ka risinājums ir lietotnes, kas ierobežo mobilā telefona lietošanu pie auto stūres, bet 2% ieskatā - citi izglītojoši pasākumi.

20% jeb katrs piektais no autovadītājiem pats vai viņu paziņas ir piedzīvojuši ceļu satiksmes negadījumus, jo brauciena laikā lietojuši mobilo telefonu, sacīja Lukstiņš.

Apdrošināšanas sabiedrības "Balta" veiktajā pētījumā noskaidrojies, ka telefonu pie stūres lieto 28% automašīnu vadītāju, kas ir vērtējams kā augsts rādītājs. Vairāk nekā puse jeb 57% pētījuma respondentu atzīst, ka attiecīgās dienas laikā vismaz vienu reizi ir lietojuši tālruni pie auto stūres, bet 18% no autovadītājiem, kuri lietoja telefonu pie stūres, to noliedz.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamerā (LTRK) uzsvēra, ka ir būtiska cilvēka motivācija nelietot mobilo telefonu pie stūres. Darba devējiem jāsaprot, ka galvenā vērtība ir uzņēmumā strādājošais cilvēks, kurš kompānijai dod pievienoto vērtību. Būtiski nodrošināt, lai darbinieks ir vesels, darbaspējīgs. Tāpēc jāiegādājas darbiniekiem darba vajadzībām auto ar brīvroku sistēmām vai citām tehnoloģijām, kas dod iespēju pēc brīvroku principa atbildēt uz telefona zvanu.

LTRK ieskatā darba devējiem jāstāsta darbiniekiem un jāmeklē tehnoloģiju iespējas, lai dažādas darbam nepieciešamas darbības veiktu, piemēram, ar balss komandu. Tāpat risinājums ir stingrāki sodi.

Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektore Līga Meņģelsone teica, ka LDDK iestājas par darba drošības noteikumu ievērošanu, līdz ar to atbalsta CSSD kampaņu, it īpaši ņemot vērā to, ka ļoti daudz darba ņēmēju darba pienākumus veic, sēžot pie automašīnas stūres un vadot auto.

Pēc viņas teiktā, būtu jāmaina automašīnu vadītāju kultūra. Līdz ar to būtiska ir ne tikai darba devēju rīcība, bet arī katra indivīda, kas sēž pie auto stūres, domāšanas maiņa.

CSDD trešdien, 9.janvārī kampaņas "Izkāp no telefona!" kontekstā parakstījusi sadarbības memorandu ar vadošajām darba devēju organizācijām - LDDK, LTRK, kā arī Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūtu, kas paredz aktualizēt iepriekš minēto problēmu darba devēju auditorijās, lai motivētu darbiniekus nelietot mobilās ierīces pie stūres.

Uz augšu