Astronomi atklājuši 300 tūkstošus jaunu galaktiku

Foto: AFP / Scanpix

Starptautiska astronomu komanda radījusi jaunu attālo galaktiku karti, atklājot 300 tūkstošus iepriekš nezināmu galaktiku. Šī karte tika izveidota, izmantojot jauna pētījuma pirmās fāzes datus.

Karti astronomi sastādīja, pateicoties zemās frekvences ierindas radioteleskopam, kas atrodas Nīderlandē, un tā reprezentē desmit procentus no visiem novērojumiem, kas tika veikti jaunajā pētījumā.

Foto: AFP / Scanpix

Tā saucamais “LOFAR” teleskops var uztvert radioviļņus miljardiem kilometru lielā attālumā, kā arī atklāt gāzes, kas iekļauj melnos caurumus.

“Šis teleskops ir apbrīnojami jutīgs un ļauj mums pārliecināties, ka šīs gāzu strūklas ir sastopamas visās masīvākajās galaktikās. Tas nozīmē, ka melno caurumu apetīte nekad nav remdināma,” preses relīzē atklāja Edinburgas Universitātes pētnieks Filips Bests.

Foto: AFP / Scanpix

Melnie caurumi var arī radīt augstas enerģijas radio emisijas, kas ir pietiekami spēcīgas, lai ceļotu miljardiem gaismas gadu lielā attālumā.

“Ar radioteleskopiem mēs varam uztvert radiāciju no telpām, kas atrodas starp galaktikām. Šo radiāciju ģenerē enerģētiskie šoki un turbulence. “LOFAR” ļauj mums pamanīt šos enerģijas avotus un labāk saprast, kas tos izraisa,” piebilda Hamburgas Universitātes pētniece Amanda Vilbere.

Jaunā galaktiku karte un piesaistītie analīzes dati reprezentē tikai pirmās fāzes novērojumus.

Pētījums, kurā sīkāk aprakstīti šie novērojumi, publicēts zinātniskajā žurnālā “Astronomy and Astrophysics”.