Tavi saldākie gadi! Knifiņi, kas jāzina par veselību

FOTO: depositphotos.com

Kāpēc trīsdesmitgadniecēm jādzer magnijs, bet pēc 45 gadu vecuma mazus brīnumus dara ķirbju sēklu eļļa un Āfrikas pigeja, un kāpēc jaunas lietas jāsāk apgūt pēc 50 gadu vecuma?

Kad tev ir 20, šķiet, ka slimības – o, nē, tas nav par tevi. Kad sākas veselības problēmas, tu histēriski meties stiprināt veselību. Kādi knifiņi jāzina, lai rūpētos par sevi savlaicīgi?

Kad tev ir 20!

20 gadu vecumā ķermenis ir jauns un spēka pilns, vielmaiņa aktīva un organisms ātri atjaunojas. Taču šajā vecumā cilvēki parasti vēlas daudz ko paspēt – apvienot mācības, darbu, attiecības un arī izklaidi. Lai visu pagūtu, bieži tiek upurēts miegs. Aptieku tīkla “Apotheka” sertificētā farmaceite Mārīte Šukele uzsver, ka arī jaunībā nevajadzētu censties iegūt vairāk laika, atņemot to miegam.

“Regulārs miega trūkums var atstāt nopietnas sekas uz veselību – radīt atmiņas traucējumus, garastāvokļa svārstības, nespēju koncentrēties, enerģijas trūkumu. Nepietiekams naktsmiers var apgrūtināt svarīgu lēmumu pieņemšanu, samazināt reakciju. Rezultātā novājinās imunitāte un palielinās dažādu saslimšanu riski.”

Jaunībā piemērotākie ir kompleksie vitamīni, jo to sastāvā ir viss organismam nepieciešamais – to sastāvdaļas ir sabalansētas un papildina cita citu.

Tava āda

FOTO: http://www.flickr.com/photos/bikiniopen/

Izplatīta problēma jaunu cilvēku vidū ir pārlieku aktīva sauļošanās, kā saulē, tā solārijā. Lai saglabātu skaistu, veselīgu ādu arī savos 30, 40, 50 un 60 gados, svarīgi lietot saules aizsargkrēmus un izvairīties no pārāk biežiem solārija apmeklējumiem.

Intensīva sauļošanās liek ādai izskatīties vecākai, palielina poras, veicina krunciņu un plankumu veidošanos.

Kad pienāk skaistie 30!

Laikā, kad ir daudz pienākumu, augsts stresa līmenis, svarīgi sekot līdzi kā fiziskajai, tā mentālajai labsajūtai. Ieteicami B grupas vitamīni un magnijs – tie labvēlīgi iedarbojas uz nervu sistēmas un smadzeņu darbību, kā arī mazina nogurumu, nespēku, nervozitāti un uzbudināmību.

Pēc 30 gadu vecuma lēnām, bet neizbēgami sākas novecošanas procesi organismā, palēninās vielmaiņa, mazinās muskuļu tonuss, bet aptuveni no 35 gadiem sāk mazināties kaulu blīvums, skaidro farmaceite.

Tāpēc šis ir pēdējais brīdis pievērsties aktīvam un veselīgam dzīvesveidam, lai palēninātu novecošanās procesus.

Un jau 40!

Jāatceras, ka katrs gadu desmits prasa arvien lielākas rūpes par savu veselību. 40 gados visbiežāk dabiski sāk pavājināties redze, palielināties tauku uzkrājumi uz ķermeņa un ap iekšējiem orgāniem, mazināties locītavu, saišu un muskuļu elastība, samazināties izturība, taču tas nenozīmē, ka šos procesus nevar ietekmēt un palēnināt.

Sāc kustēties!

Farmaceite skaidro, ka pārmaiņas nebūt nenozīmē dzīves kvalitātes pazemināšanos, bet gan pastiprinātas rūpes par veselību un pašsajūtu. Ir jāpievērš uzmanība acu veselības saglabāšanai, jāuzņem omega taukskābes, kas palīdzēs uzturēt sirds un asinsvadu veselību, kā arī jālieto kalcijs kaulu veselības uzturēšanai.

Tāpat šajā vecuma posmā nedrīkstētu izlaist regulāras medicīniskās pārbaudes – jāpārbauda acu veselība, pēc 45 gadu vecuma reizi gadā vajadzētu nodot asins un bioķīmisko analīzi. Rezultāti ļaus sekot līdzi aknu un nieru veselībai, kā arī ievērot atbilstošu holesterīna un cukura līmeni asinīs.

Sievietēm 40 gadu otrā puse ir zīmīga ar menopauzes tuvošanos, kas tāpat nozīmē profilaktiskas rūpes par savu labsajūtu. Līdz ar menopauzi mēdz mainīties estrogēnu līmenis, muskuļu masa, ķermeņa tauku apjoms, ādas elastība, notiek hormonālās izmaiņas, kas īslaicīgi var radīt straujas garastāvokļa svārstības, vieglu aizkaitināmību.

Lai palīdzētu organismam sekmīgi darboties pārmaiņu procesā, ieteicams lietot naktssveces eļļu un produktus, kas satur fitoestrogēnus, piemēram, linsēklas, saulespuķu sēkliņas, riekstus, sarkano āboliņu.

Līdzīgi arī vīriešiem – pēc 45 gadu vecuma ieteicams parūpēties par intīmo veselību un pārbaudīt prostatu. Papildus prostatas veselības uzlabošanai profilaktiski ieteicams lietot smalkzāģzobaino sabalpalmu, ķirbju sēklu eļļu, Āfrikas pigeju.

Lai 50 ir saldi!

Pēc 50 gadu vecuma īpaša uzmanība jāpievērš sirds un asinsvadu slimību profilaksei, kā arī jāseko līdzi ķermeņa masai, lai liekie kilogrami neizraisītu saslimšanas, piemēram, cukura diabētu un hipertensiju. Ieteicams kontrolēt asinsspiedienu, jo ilgstoši paaugstināts asinsspiediens ir saistīts ar lielāku infarkta, insulta, sirds mazspējas un nieru mazspējas risku.

FOTO: pixabay.com

Veselības saglabāšanas pirmais noteikums ir savlaicīga diagnostika, tāpēc nevajadzētu aizmirst reizi gadā apmeklēt ģimenes ārstu un veikt visas ieteicamās veselības pārbaudes. Der atcerēties, ka iedzīvotājiem pieejamas vairākas valsts apmaksātas profilaktiskās veselības pārbaudes, piemēram, dzemdes kakla pārbaude reizi trijos gados (sievietēm no 25 līdz 70 gadiem), krūšu pārbaude reizi divos gados (sievietēm no 50 līdz 69 gadiem), kā arī zarnu profilaktiskā pārbaude sievietēm un vīriešiem reizi gadā (vecuma posmā no 50 līdz 74 gadiem), saņemot no ģimenes ārsta skrīningtestu vai nosūtījumu uz laboratoriju.

Tāpat jārūpējas arī par atmiņu un garīgo veselību, ieteicams lasīt grāmatas, risināt krustvārdu mīklas, sudoku, veikt aprēķinus galvā, apgūt jaunas lietas, apmeklēt kursus un pievērsties citām līdzvērtīgām aktivitātēm.

Klāt 60!

60 gadu vecumā izplatīts klupšanas akmens ir sevis novirzīšana otrajā plānā, lai gan patiesībā veselībai un labsajūtai būtu jāvelta vēl vairāk laika nekā iepriekš. Šajā vecuma posmā parasti katram ir zināms savs veselības stāvoklis, saslimšanas, bet jāatceras parūpēties arī par vispārējo veselību, ne tikai “vājajiem punktiem”, piemēram, papildus līdzšinējām pārbaudēm veikt kaulu blīvuma pārbaudi. Tā jāveic sievietēm pēc 65 gadu vecuma un vīriešiem pēc 70 gadu vecuma.

Svarīgi būt sociāli aktīvam – pievērsties hobijiem, izklaidēm.

Uz augšu