ASV aviobūves uzņēmuma "Boeing" ražoto "737 MAX" lidmašīnu izmantošanas pārtraukšana neradīs būtiskus traucējumus globālajā gaisa pārvadājumu nozarē – vismaz pagaidām, vēsta Lielbritānijas raidsabiedrība BBC.

Bažījoties par "737 MAX" lidaparātu drošību, virkne valstu visā pasaulē ir pieņēmušas lēmumus aizliegt šo lidmašīnu izmantošanu to gaisa telpās.

Aizliegumi noteikti, ņemot vērā pēdējā laikā notikušās Etiopijas aviokompānijas "Ethiopian Airlines" un Indonēzijas aviokompānijas "Lion Air" lidmašīnu katastrofas. Abos negadījumos bija iesaistītas "737 MAX 8" lidmašīnas.

"737 MAX" lidmašīnas visā pasaulē tiek izmantotas tuvo distanču lidojumiem.

Analītiķi norāda, ka "737 MAX" lidmašīnu izmantošanas aizliegums sākotnēji neradīs būtisku ietekmi uz globālo komerciālo aviāciju, tomēr sekas var būt nopietnākas, ja aizliegums būs spēkā ilgu laiku.

FOTO: AFP / Scanpix

Cik populāras ir "737 MAX" lidmašīnas?

Šobrīd pasaules aviokompāniju flotēs ir kopumā 371 "737 MAX" modeļu lidmašīna.

"737 MAX" lidmašīnas ir kļuvušas par visstraujāk pārdoto lidmašīnu modeli "Boeing" vēsturē. Vairāk nekā 100 lidsabiedrības no visas pasaules ir pasūtījušas kopumā vairāk nekā 4500 "737 MAX" lidmašīnas.

Tomēr pagaidām šīs lidmašīnas veido vien niecīgu daļu no kopējā komerciālo lidojumu skaita pasaulē.

Kā liecina aviācijas konsultāciju uzņēmuma OAG dati, šonedēļ visā pasaulē bija paredzēts veikt kopumā gandrīz 700 000 komerciālo avioreisu, bet tikai 6548 tajos bija plānots izmantot "737 MAX" lidmašīnas.

Tas ir mazāk nekā 1% no kopējā šonedēļ ieplānotā reisu skaita.

FOTO: AFP / Scanpix

Kuri reģioni tiks ietekmēti visvairāk?

Analītiķi norāda, ka lielākās neērtības "737 MAX" lidmašīnu izmantošanas pārtraukšanas dēļ varētu piedzīvot Ziemeļamerika, jo šā reģiona lidsabiedrības "Southwest Airlines", "Air Canada" un "American Airlines" ir trīs lielākās "737 MAX" modeļu izmantotājas pasaulē.

Aviācijas nozares izdevums "Flight Global" norāda, ka pašreizējā situācija varētu radīt zināmu ietekmi uz lidojumu sarakstiem ASV.

Tomēr, pat ja daļu reisu nāksies atcelt, sagaidāms, ka šo reisu pasažieri tiks pārcelti uz citiem reisiem vai nogādāti galamērķī, izmantojot citas lidmašīnas.

Analītiķi norāda, ka lielākās neērtības pasažieri ASV varētu piedzīvot dažu nākamo dienu laikā – kamēr lidsabiedrības pielāgojas esošajai situācijai.

FOTO: AFP / Scanpix

Kas notiks tālāk?

Situācijas attīstība nākotnē būs atkarīga no tā, cik ilgi būs spēkā ierobežojumi "737 MAX" lidmašīnu izmantošanai.

Tas būs atkarīgs no tā, cik ilgu laiku prasīs Etiopijas aviokatastrofas cēloņu noskaidrošana.

Sākotnējais izmeklēšanas ziņojums pēc "737 MAX 8" lidmašīnas katastrofas Indonēzijā pagājušā gada oktobrī tika publiskots aptuveni mēnesi vēlāk.

"Flight Global" prognozē, ka "737 MAX" lidmašīnu izmantošanas aizliegums varētu būt spēkā vairākas nedēļas, sliktākajā gadījumā – dažus mēnešus.

FOTO: AFP / Scanpix

Kā ziņots, Etiopijā svētdien avarēja nacionālās aviokompānijas "Ethiopian Airlines" lidmašīna "737 MAX 8" ar 157 cilvēkiem, kas visi gājuši bojā.

Savukārt pagājušā gada oktobrī cita lidmašīna "737 MAX 8" iegāzās Javas jūrā. Aviokatastrofā gāja bojā visi 189 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.

Indonēzijas izmeklētāji secinājuši, ka viens no aviolainera sensoriem, kas nodrošina informāciju par gaisa plūsmu gar spārniem, varētu būt sniedzis nepareizus datus, automātiski izraisot lidmašīnas pikēšanu, iepriekš ziņoja LETA.

Automātiskā sistēma lidmašīnu modeļos "737 MAX 8" un "737 MAX 9", kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. ASV lidmašīnu ražotājs "Boeing" nedēļu pēc katastrofas izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai.