Aprīlī beidzot atklās sadarbībā ar arhitektu Gēlu tapušo piedāvājumu Rīgas transporta sistēmai

FOTO: Jānis Škapars/TVNET

​Rīgas dome aprīļa beigās informēs par īstermiņa rīcības programmu, kas izstrādāta sadarbībā ar dāņu arhitekta Jana Gēla vadīto biroju un kuras mērķis būs uzlabot Rīgas transporta sistēmas mobilitāti, aģentūrai LETA pastāstīja Pilsētas attīstības departamenta pārstāve Solvita Brence.

Rīcības programmas kontekstā izskanējuši vairāki skaļu rezonansi radījuši priekšlikumi, piemēram, iespēja ieviest iebraukšanas maksu Rīgas centrā vai slēgt automašīnu satiksmei Krišjāņa Barona ielu. Pašlaik nav skaidrs, vai kāds no tiem parādīsies arī programmas gala variantā. Sākotnēji programmas ieceres bija paredzēts prezentēt martā, taču tagad nolemts, ka detalizētāk ar programmas redakciju sabiedrība tika iepazīstināta aprīļa beigās, kad Gēla arhitektu biroja pārstāvji iepazīstinās ar redzējumu par Rīgas mobilitāti nākotnē un informēs par savu atzinumu.

Brence stāstīja, ka patlaban ir noslēdzies darbs pie esošās situācijas izpētes saistībā ar "Rīgas transporta sistēmas ilgtspējīgas mobilitātes rīcības programmu" un pie īstermiņa rīcības programmas izveides, kuru veica piegādātāju apvienība, kurā ietilpst SIA "E.Daniševska birojs" un SIA "Solvers". Iepirkumu uzraudzības birojā atrodamā informācija liecina, ka par šiem pakalpojumiem slēgts līgums 248 200 eiro vērtībā.

Programmas izstrādes laikā veikta, piemēram, Rīgas un Pierīgas autovadītāju aptauja, lai noskaidrotu, cik daudz autobraucēju ierodas Rīgā no blakus pašvaldībām, kurp viņi dodas un ar kādu mērķi. Gēla arhitektu birojs sniedzis savu atzinumu par izstrādāto īstermiņa rīcības programmas redakciju.

Dāņu arhitekta birojs esot norādījis, ka piedāvātās programmas "loģiskā un tiešā veidā aplūko un risina ilgtspējīgas mobilitātes sistēmas izveidi, kurai ir ļoti būtiska loma Rīgas nākotnē". Kā pozitīvs izstrādātās programmas aspekts esot norādīts tas, ka tiek veidota kompleksa pieeja ar dažādiem risinājumiem. Tāpat sadarbības partneri atzinīgi novērtējuši to, ka īstermiņa rīcības programmā tiek domāts par sociālekonomiskajiem ieguvumiem un to, ka kopumā šī programma var kalpot par visaptverošu pamatu tālākiem politiskiem lēmumiem.

Dāņu arhitekti atzinumā esot pauduši viedokli, ka automašīnu satiksme Rīgā un Pierīgā pēdējos gadu desmitos ir nepārtraukti pieaugusi līdz līmenim, kad autotransporta skaits un to radītie sastrēgumi negatīvi ietekmē dzīves kvalitāti pilsētā. Tā rezultātā ir pasliktinājušās mobilitātes iespējas gan cilvēkiem, gan arī preču un pakalpojumu apritei.

"Vienlaicīgi Gēla birojs norāda uz vairākiem kritērijiem, kas, viņuprāt, tieši ietekmē iedzīvotāju mobilitāti un to vēlmi dzīvot Rīgas pilsētā, kā piemērus minot - nekustamo īpašumu nodokļu politiku, kvalitatīvu publisko ārtelpu, tādu teritoriju attīstība, kuras ir labi apkalpotas vai perspektīvā tiks apkalpotas ar kvalitatīvu sabiedrisko transportu un citus," skaidro Brence.

Brence atzīmēja, ka dāņu sadarbības partneri nav rīcības plānu izstrādātāji, bet gan tā izstrādes procesā sniedza rekomendācijas, veica analīzi un sniedza savu eksperta novērtējumu.

Kā ziņots, 2018. gada augustā Rīgas dome parakstīja sadarbības memorandu ar dāņu arhitekta Gēla vadīto biroju, lai stiprinātu abu pušu sadarbību un koordinētu rīcību Rīgas pilsētas ilgtspējīgas attīstības, kvalitatīvas publiskās ārtelpas un integrētas transporta sistēmas plānošanas un īstenošanas veicināšanā.

Dāņu pilsētplānotāji Rīgā pirmo reizi strādāja jau pirms 15 gadiem, izstrādājot ieteikumus pilsētvides uzlabošanai, taču pārlieku daudz arhitektu ieteikumi līdz šim nav ņemti vērā.

Uz augšu